Annons

Blixt = begränsad slutarhastighet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Wilbur

Medlem
En sak som jag förundras över på min Nikon D90 är: När jag vill ha upplättningsblixt mot t.ex. ett ansikte utomhus med solen i motljus, så blir hela bilden överexponerad pga. att jag inte kan ställa slutaren snabbare än 200. Varför kan jag inte ställa den på t.ex. bländare 2,8 och slutartid 1000 ifall jag vill det? Så fort jag stänger av blixten så kan jag ha vilka inställningar jag vill igen..
Någon som vet?

D90 klarar inte blixtsynk på kortare slutartid än 1/200...tror att proffskamerorna bör klara kortare tid, men de är inte mycket snabbare.

Nikon D40 klarar 1/500! :)

Det beror på att vid kortare tider än den kortaste tiden du kan ställa in med blixt är inte hela sensorn exponerad samtidigt, det är två slutare som går förbi med en smal glipa mellan sig då. Det gör att bara den delen som är exponerad i glipan när blixten går av blir exponerad med blixt, resten av sensorn blir inte påverkad av blixtljuset.

Så illa är det tyvärr...

D90 klarar high speed synk med blixtar som klarar detta (om det går med internblixten vet jag inte), med SB600 har jag i alla fall kört 1/500 eller kortare. Har alltid min kamera i high speed synk läge

Kamerans slutare består av två lameller, en som öppnar upp framför sensor och en andra lamellridå som stänger. Tiden som det är öppet är slutartiden. Ridåerna är grymt snabba, men inte till kortaste slutartid. Istället låter man ridåerna följa efter varandra när slutartiden blir kort så sensorn bara får en strimma av ljus som passerar över sensorn.

När du då använder blixt så får du väldigt mycket ljus på kort tid. Det är helt okej så länge hela sensorn är öppen för att ta emot ljuset över hela ytan, annars får ju bara en strimma av sensorn del av blixtljuset. Denna tid anges som kamerans blixtsynktid och är på min Nikon D300s 1/320 s.

För att använda ännu kortare slutartider måste blixten köra många blixtar för varje strimma över sensorn. På många kameror kan du köra high speed sync och på Nikonspråk behöver du då ställa in att din blixt skall använda FP som blixttid. Då kan du köra ned till 1/8000 s, men samtidigt så blir blixten motsvarande svagare.

http://www.youtube.com/watch?v=v3SjH_Ja_E8

Senast ändrad:
Ahaa... Kan ju nästan svära på att jag tagit bilder förr där allt blivit rätt exponerat vid liknande syften.. Häromdagen när jag försökte blev bakgrunden solitt spökvitt och ansikte/kropp ganska rätt exponerat. Förbryllande..

Är det kameran eller blixten man sätter i high speed synk-läge? Har själv en en D700 och SB900 är lite sugen på att prova

Kameran måste stå i HSS. På min D300s är det "e1 - blixtsynktid" som måste sättas till ett läge som förutom tid anger (Auto FP) för att tillåta HSS.

Med high speed synch (FP synch, HSS osv) Tänk dock på att blixtstyrkan halveras vid varje halvering av slutartid och ledtalet halveras alltså vid varje fyrdubbling av slutarhastighet. Så om blixten når 10m vid bl 2,8 och 1/250sek så når den 5m vid bl 2,8 och 1/1000 sek och 2,5m vid 1/4000 sek vid samma ISO.

ANNONS
Götaplatsens Foto