t_mauritsen
Aktiv medlem
Med tanke på frågeställarens publicerade bilder, så röstar jag på 50/1.8 utan tvekan! Det verkar inte röra sig om nogån pressfotograf direkt...
Hälsningar, Thorsten
Hälsningar, Thorsten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men kanske en blivande. Jag säger som de flesta, köp blixten och lär dig använda den. Att komma på olika uppdrag utan vetskap om ljusförhållanden då är blixten en nödvändighet.t_mauritsen skrev:
Med tanke på frågeställarens publicerade bilder, så röstar jag på 50/1.8 utan tvekan! Det verkar inte röra sig om nogån pressfotograf direkt...
Hälsningar, Thorsten
Det ändras egentligen inte, nej. Men eftersom man måste välja en kortare brännvidd för samma utsnitt, så blir skärpedjupet i praktiken annorlunda. Vid samma brännvidd blir det förstås samma, men då blir det ju en helt annan bild.pepperazzi skrev:
alltså jag förstår fortfarande inte hur skärpedjupet kan ändras med den så kallade cropfaktorn/förlängningsfaktorn? Objektivet tecknar väl fortfarande egentligen samma bild, det är bara att sensorn i en digital kamera gör ett mindre utsnitt än en analog film, av just den bilden?
Inga måsten, men vill man kunna fota alla typer av motiv, så går det ju inte om man inte äger en blixt. Vissa motivtyper kräver blixt. Jag är inte heller något större fan av blixt. Men lång synk på andra ridån är faktiskt riktigt användbart, bilderna blir lite mer levande och inte så typskt blixtlika.Makten skrev:
Äääääh, dumheter. Det finns inget recept som alla måste följa. Jag hatar blixt;-) Men för syftet just här är det nog att rekommendera.
Vem vill kunna fota "alla typer av motiv" egentligen? Jag har faktiskt aldrig begripit det där med den oändliga mångsidigheten. Man behöver inte kunna fota precis allt. Det räcker med det man tycker är kul.paul innergård skrev:
Inga måsten, men vill man kunna fota alla typer av motiv, så går det ju inte om man inte äger en blixt. Vissa motivtyper kräver blixt. Jag är inte heller något större fan av blixt. Men lång synk på andra ridån är faktiskt riktigt användbart, bilderna blir lite mer levande och inte så typskt blixtlika.
Du börjar likna Don Quixote nu Martin; och du värkar inte han nån Sancho Panza med dej hellerMakten skrev:
Vem vill kunna fota "alla typer av motiv" egentligen? Jag har faktiskt aldrig begripit det där med den oändliga mångsidigheten. Man behöver inte kunna fota precis allt. Det räcker med det man tycker är kul.
Såhär ser jag på saken:fujicanon skrev:
Du börjar likna Don Quixote nu Martin; och du värkar inte han nån Sancho Panza med dej heller
Jo man kan nog begräsa sitt fotograferande och sina motiv till att jobba med befintlig ljus och ljusstark optik. Men hur rorligt är det då?
Jag har goda ljusstarka objektiv som vidöppna ofta kann exponera rätt, men det passar vel inte alltid. Vad om jag behöver ett större skärpedjup enn vad min f:1.4 ger? Ju, da måsste jag minska bländaren. Hjälpljus i någon form är jo då lösningen. Heller det enn en hög brusig ISO. Moderna blixtar, korrekt plasserat, med evnt. avbländing /reflektering löser problemet utan att "forstöra" resultatet.
Jag har tillgång till 2 580EX som slavar styrd av ST-E2 om så behövs, men även den innbygda blixten med en diffusor kann elegant lösa problem.
Nej, här er inte anten /eller; men båda och......
Behövs lite djävulutdrivning, kan du bara ta kontakt
mvh Erik J
Makten skrev:
Såhär ser jag på saken:
-Jag gillar inte blixt
-Jag förstår varför andra använder blixt
-Du gillar blixt
-Du förstår inte varför andra inte använder blixt
Nu lägger vi ner det här tycker jag. Jag vill bara pränta in i skallen på vissa somliga att åsikter kan gå isär utan att den ene måste ha rätt. Blixt har väldigt många användningsområden, men passar inte allas fotografiska uttryck och stil. Således kan man inte säga att alla har nytta av en blixt. Kan vi vara överens om det?
Visst blev det lite snett men för att försvara Martin så sa han faktiskt rätt så tidigt i sitt lilla groll, att han tyckte att grabben nog var i behov av blixt just pga sin praktiksituation.Photocon skrev:
Vi lägger inte ned det riktigt ännu, tycker jag. Nästan alla har snackat förbi varandra,trots att det redan på första sidan angavs ett klar förutsättning av valet mellan blixt o 50/1.8. Nämligen att praktisera som nyhetsfotograf(=pressfotograf)
Jag respekterar din åsikt, Martin och förstår mycket väl varför du inte använder blixt. Har även tittat på dina bilder av och till på FS och sett hur du väljer dina motiv. Och lyckas väldigt bra med det. Många gånger snyggt jobbat!
Däremot kan inte en nyhetsfotograf som skickas ut på uppdrag välja sina motiv. Tillbaks på redaktionen ges sällan någon tid för mer djup bearbetning av filerna. Det är princip att snabbt välja bild, beskära och lägga in bilden/bilderna. Ibland har man knappt hunnit det förrän nästa jobb väntar. Man ska ha med sig gångbara bilder, oavsett om det är idealiska förhållanden med bra ljus eller fånga snabba skeenden i nästan totalt mörker. Och vara tillbaks eller på nästa jobb en halvtimme senare och dessutom kanske köra ett antal mil. Det är en pressfotografs vardag. Och den fungerar inte utan blixt. Det är bara så.
Här gällde det råd till en kille som skulle praktisera och han fick många svar där alternativet blixt "vann" just därför att det gällde press/nyhetsfoto.
Kan räkna upp flera hundra situationer där det inte går att ta en publicerbar bild utan blixt.
Jag gillar inte heller blixt, men jag hyser lika stor respekt för de som föredrar att använda blixt och dessutom många gånger gör det till en skön konst. En moden blixt har, rätt hanterad, så många möjligheter att blixtfoto är en konstart för sig.
Så jag använder blixt på de uppdrag jag måste. Inte för att jag vill, utan för att jag måste hinna och måste få de skärpedjup som krävs mm. Annars skulle jag förlora uppdrag och sabba min ganska risiga ekonomi helt. Det handlar inte heller om att "vilja" plåta alla motiv, utan att fixa sitt levebröd. (Utan pengar svider det, som horan uttryckte det)
Jag ser inte ner på någon som väljer bort blixt och glorifierar heller inte någon som använder blixt. Jag bara konstaterar att i den här tråden gällde det vad praktikanten skulle välja i sin roll som nyhets/pressfotograf. Det var ingen diskussion för eller emot blixt.
Ha det bra och fortsätt ta dina schyssta bilder utan blixt och var lycklig, men den här diskusionen anser jag att du hamnat lite snett i.
Med all respekt o Ha det bra/Lennart