Annons

Blixt = max 1/200 sek

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag är inte helt säker på om jag postar i detta inlägg på rätt ställe men jag gör ett försök.

Jag ska fota vatten droppar och min canon eos 400d vill inte längre än till 1/2oo sek när man använder den inbygga blixten vaför gör den så??Jag kan ju inte få skarpa bilder då.!!

Är detta unikt för 400d eller är det så för alla kameror??

/Danne

hej

Det kallas blixsynktid, dvs den tid som hela slutaren är öppen så ljuset når hela bilden.

Vid snabbare tid sveper iregel slutaren över bilden.

Så har man en canon extern blixt han man ställa den i HS läge o därmed ta blixtbilder på kortare tid. Har dock inte kollat om man kan ställa canons inbyggda i HS läge, kör enbart extern blixt.

Använd då Av eller Tv läget.

Detta gäller de flesta digitala dslr, men tiden kan variera.

Tar du lite äldre kamror gäller andra tider. Hasselblad 500c/m som jag har klarar det på alla slutartider.

Roine

LEXrasta skrev:
Jag är inte helt säker på om jag postar i detta inlägg på rätt ställe men jag gör ett försök.

Jag ska fota vatten droppar och min canon eos 400d vill inte längre än till 1/2oo sek när man använder den inbygga blixten vaför gör den så??Jag kan ju inte få skarpa bilder då.!!

Är detta unikt för 400d eller är det så för alla kameror??

/Danne

Hej!

Det räcker med den tiden och inbyggd blixt.

Kolla bland Agnetas bilder , där hittar du fina droppbilder. Tagna med 300D.

Testa att ha mörkare i rummet så att blixten får stå för mer av ljuset = blixten fryser rörelsen

Normalt

Förr i tiden med analoga slr-kameror var det vanligt med 1/125 s som synktid (ibland 1/60 s). I slutet av 80-talet låg de snabbaste på 1/250 s. Att Bladaren kan synka på alla tider beror på att det är centralslutare i objektiven och dessa fungerar lite anorlunda. Andra bladare med vanliga slutare har precis samma begränsningar som 35mm-kameror och DSLR-kameror.

Ett litet tips är att man ska begränsa ljuset med bländaren. Ju mer du bländar ner desto mörkare blir omgivningen men huvudmotivet blir fortfarande rätt exponerat om du kör Auto (någon typ av TTL) (ev med lite blixtkompensering beroende på motiv).

ANNONS
Götaplatsens Foto