Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt till canon 350d??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljudlandskap

Aktiv medlem
hej!
jag letar efter en blixt som passar till min canon 350d.
vilka märken och modeller är kompatibla till denna? vill gärna få mjuka fina färger :)

Ja du Jenny...

Du säger inte om du vill ha ny eller begagnad... men med tanke på priset på blixtar så rekomenderar jag ialla fall ny.

Alla Canon blixtar som heter EX är helt kompatibla med din 350D och du kan alltså dra fördel av all automatik från kameran och blixten.

Canon 430EX är canons senaste och har ledtal 43 och är otroligt bra.. kostar strax över 2000 kronor.

Du har en värre som heter 580EX tror jag och den har då ledtal 58, men den kostar betydligt mer/effekt

Tror nog att just 430EX ger mest för pengarna.

För mer info: www.scandinavianphoto.se

Sedan har du en uppsjö av begagnade saker... men frågan om det verkigen är värt det...

Titta även utanför canons modeller!
Finns mycket $ att spara!
Har själv tittat efter en prisvärd blixt!
Ett tyskt test!
De som var aktuella för mig var!
(Testresultat inom parantes)
1.(95%) Canon Speedlite 580EX /4595:- (Cyberphoto)
2.(89%) Canon Speedlite 430EX /2695:- (Cyberphoto)
3.(90%) Sigma EF-500 DG Super /2290:- (Cyberphoto)
4.(89%) Soligor DG-420 Z /1495:- (Cyberphoto)

Slutligen valde jag Soligor DG-420 Z pga det låga priset och höga testvärdet!
Hoppas jag blir nöjd! ;)

eftersom jag är helt ny när det gäller blixtar så undrar jag vad man ska vara uppmärksam på för att få mest för pengarna?
för mig spelar märket absolut ingen roll.

både begagnat och nytt funkar helt utmärkt!

Ljudlandskap skrev:
eftersom jag är helt ny när det gäller blixtar så undrar jag vad man ska vara uppmärksam på för att få mest för pengarna?
för mig spelar märket absolut ingen roll.

både begagnat och nytt funkar helt utmärkt!

Kamerans egen blixt har ofta ledtal runt 12, en extern mellan 30 och 60. Ledtalet avgör styrkan på blixten och dess räckvidd. Bra med starka grejor, så klarar de av att studsas i tak och väggar.

Blixten ska kunna svängas så att ljuset kan riktas i alla riktningar, både uppåt och i sidled, gärna även bakåt. Tänk på att det ska fungera med kameran även på högkant.

Självklart ska blixetn fungera till kameran. Köper man en blixt från Canon ska den hete EX i namnet annars fungerar den inte. Blixtar från Sigma ska ha "DG" i namnet för att fungera med digitalkameror.

Givetvis ska blixten kunna köras med automatik med hjälp av kameran där blixt och kamera kommer överens om lämplig blixtstyrka. I Canons värld heter det E-TTL och på 350D är den utvecklad till E-TTL II. Blixtar för E-TTL fungerar utmärkt. I E-TTL II tas information om avståndet till motivet med i beräkningen vilket inhämtas från objektiv som lämnar informationen.

Att kunna köra blixten med synk på andra ridån är alltid trevligt och kunna ställa in blixtstyrkan manuellt.

Sigmas "EF-500 DG SUPER II" är en klon av Canon 550Ex som sedan ersattes av 580Ex.

Även Sigma "EF-500 DG SUPER" fungerar bra om du tittar på begagnat.

Sigmas budgetvariant heter "EF-500 DG ST II" och är samma blixt som storebror, men saknar manuella inställningar. Något billigare i inköp.

RolandM skrev:
I Canons värld heter det E-TTL och på 350D är den utvecklad till E-TTL II. Blixtar för E-TTL fungerar utmärkt. I E-TTL II tas information om avståndet till motivet med i beräkningen vilket inhämtas från objektiv som lämnar informationen.

Alla objektiv lämnar dock inte denna information. Ville bara förtydliga det. I praktiken är det alla objektiv med USM, men även en del med DC-motor fixar det.

Titta inte bara på tekniska specar när du jämför blixtar, utan väg in sådant som byggkvalitet också. Visst, Sigmas blixt har starkare ljusstyrka än Canons 430 EX, men man måste då också fråga sig om man behöver den extra ljusstyrkan. 430 EX har istället bättre byggkvalitet och betydligt mer sällan, för att inte säga aldrig, kompabilitetsproblem med Canons kameror.

Ja jag rekomenderar helt klart Canons 430EX... canons blixt bör fungera hyfsat bra till sina Canon kameror... ;)

När priset är så pass lika så ser jag än mindre anledning till att inte köpa canons orginal...

Är som att handla lika dyra piratdelar till sin splitternya volvo på biltema istället för Volvo...

Visst, SIGMA är säkert bra.. men sålänge dom inte är markant BÄTTRE än canon så är ialla fall för mig valet givet.

(äger själv en 430EX bör tilläggas) ;)

Kalle_B skrev:
Ja jag rekomenderar helt klart Canons 430EX... canons blixt bör fungera hyfsat bra till sina Canon kameror... ;)

När priset är så pass lika så ser jag än mindre anledning till att inte köpa canons orginal...

Är som att handla lika dyra piratdelar till sin splitternya volvo på biltema istället för Volvo...

Visst, SIGMA är säkert bra.. men sålänge dom inte är markant BÄTTRE än canon så är ialla fall för mig valet givet.

(äger själv en 430EX bör tilläggas) ;)
Reservdelar till min Canon köper jag givetvis Canons egna... Men nu pratar vi tillbehör!
Jag vänder på det,är inte Canons blixtar betydlig bättre finner jag ingen anledning att lägga betydligt mer på en likvärdig blixt bara för att det står Canon på den...
(Har beställt en Soligor DG420Z för 1200:- under 430Ex som den enl. test är likvärdig med!

Kalle_B skrev:
Det är väl snarare som att köpa sin rattmuff på Mekonomen, filten till baksätet på IKEA eller CD-växlaren på BRL. Någonstans går gränsen för om det viktigt med "orginaldelar".

Jonas:

Jag har Canon 430EX, men har spanat lite på den Soligor som Du beställt. Vart köpte Du den för det priset?

När Du fått blixten, kan Du skriva lite erfarenheter om den i denna tråden så man får reda på vad den går för?

Soligor kostar 1495:- på Cyberphoto, 430EX 2695:-.Däremot så har man sedan länge haft möjligheten att utnyttja Canons cashback på 450:-, vilket äter upp en del av prisskillnaden. Jag köpte själv först Sigma EF-500 DG SUPER II, men p g a allt för ojämn exponering fick den gå tillbaka. Det kan mycket väl ha varit ett måndagsexmemplar, men det fick mig i allafall att välja 430EX. Visst, den har inte samma ljusstyrka och lika många funktioner, men den är klart smidigare att jobba med och har bättre byggkvalité.

Soligors alternativ var aldrig aktuellt för min del då den inte är vridbar i lika många lägen som Canons och Sigmas blixt. Ex. kan den inte vridas mer än 90 grader i sidled, vilket är ett stort minus i mina ögon då jag ofta har blixten riktad bakåt. Dessutom har den inte zoom för längre brännvidd än 85mm. Byggkvaliten har jag inte läst något om gällande Soligor.

Får väl passa på att slänga fram ett till förslag inför granskning, nämligen Metz 54 mz-4
Denna pjäs går på 3390:- från cyberphoto.

Jag har själv länge funderat på denna, alternativt sigman, men jag vet absolut inte vad jag ska välja ...

Förtydligande:

Min jämförelse är gjord mot Sigmablixten, Soligors alternativ vet jag inte mer om än vad som står på Cyberphotos hemsida. Det som framgick där, om Soligor, är att den inte kan lysa ut mer än 24mm. För de med extremvidvinkel kan detta vara ett nackdel.

Senast ändrad:
Köp ingen 580EX var du en gör !

Jag fotar extremt mycket med blixt och har testat Sigmas DG II Super mot min nya 580. Jag kan säga att 580 är en rent bedrövlig blixt jämfört. Man måste också ha i åtanke, att blixtbilder ÄR och har länge varit en STOR svaghet hos Canon. Här har man mycket att lära från Nikon, som visar utmärkta prestanda, i de mest skiftande ljusförhållanden.

För nästan 4500:-, så SKALL en blixt kunna vissa upp en prestanda som är nästan dubbelt så bra tycker man.

Gör den det? Tragiskt nog, nej.

Minus för Canonblixten

- Svag, riktigt påtaligt blir detta i P-läget, där den exponerar helt galet felaktigt (testat på ett flertal Canon-kameror, och blixten är inte defekt). Totalt oanvändbar i P-läget.

- Manuellt läge, korrekt mätt ljus, så felexponerar Canon 580 med ~+1-1,5steg (går iof lätt att lägga en funktion med cf13 så man kan snabbkompensera detta med väljarratten direkt).

- AV-läget (sync andra ridån) - här fungerar blixten OK, men endast OK. Överexponering blir ganska påtaglig vid mätning i detta läge. Sigman var överlägsen Canon's 580, där ett mer korrekt ljus vid extrema ljusförhållande erhölls.

- Batteriluckan, den som designat den hoppas jag fått sparken. Den går sönder förr eller senare, tro mig.

Sigman, rätt använd, är en extremt prisvärd blixt. den kostar under hälften av 580, så man kan få 2 st DG II för mindre pengar än vad en 580 kostar.

Peter.H skrev:
Köp ingen 580EX var du en gör !

Jag fotar extremt mycket med blixt och har testat Sigmas DG II Super mot min nya 580. Jag kan säga att 580 är en rent bedrövlig blixt jämfört. Man måste också ha i åtanke, att blixtbilder ÄR och har länge varit en STOR svaghet hos Canon. Här har man mycket att lära från Nikon, som visar utmärkta prestanda, i de mest skiftande ljusförhållanden.

För nästan 4500:-, så SKALL en blixt kunna vissa upp en prestanda som är nästan dubbelt så bra tycker man.

Gör den det? Tragiskt nog, nej.

Minus för Canonblixten

- Svag, riktigt påtaligt blir detta i P-läget, där den exponerar helt galet felaktigt (testat på ett flertal Canon-kameror, och blixten är inte defekt). Totalt oanvändbar i P-läget.

- Manuellt läge, korrekt mätt ljus, så felexponerar Canon 580 med ~+1-1,5steg (går iof lätt att lägga en funktion med cf13 så man kan snabbkompensera detta med väljarratten direkt).

- AV-läget (sync andra ridån) - här fungerar blixten OK, men endast OK. Överexponering blir ganska påtaglig vid mätning i detta läge. Sigman var överlägsen Canon's 580, där ett mer korrekt ljus vid extrema ljusförhållande erhölls.

- Batteriluckan, den som designat den hoppas jag fått sparken. Den går sönder förr eller senare, tro mig.

Sigman, rätt använd, är en extremt prisvärd blixt. den kostar under hälften av 580, så man kan få 2 st DG II för mindre pengar än vad en 580 kostar.

Kul att se en åsikt som sticker ut!

Nu orkade jag inte läsa igenom allt, men; Något jag tycker Jenny ska titta på är hur man kan vinkla blixten. En vän till mig köpte en Sigma-blixt och kan inte vrida den sidleds utan bara ändra vinkeln. Det begränsar hans fotografering och det är trist att råka ut för något sånt.

Vad gäller ledtal och sådant har jag nog inget nytt att komma med - men om man använder blixten mycket för upplättning gör det väl inte så mycket om den inte är världens kraftigaste?

Jag skulle nog köpt en Canon 430EX.

Mina femtio-öre, så att säga.

-Jonne

ANNONS
Götaplatsens Foto