Peter.H skrev:
Köp ingen 580EX var du en gör !
Jag fotar extremt mycket med blixt och har testat Sigmas DG II Super mot min nya 580. Jag kan säga att 580 är en rent bedrövlig blixt jämfört. Man måste också ha i åtanke, att blixtbilder ÄR och har länge varit en STOR svaghet hos Canon. Här har man mycket att lära från Nikon, som visar utmärkta prestanda, i de mest skiftande ljusförhållanden.
För nästan 4500:-, så SKALL en blixt kunna vissa upp en prestanda som är nästan dubbelt så bra tycker man.
Gör den det? Tragiskt nog, nej.
Minus för Canonblixten
- Svag, riktigt påtaligt blir detta i P-läget, där den exponerar helt galet felaktigt (testat på ett flertal Canon-kameror, och blixten är inte defekt). Totalt oanvändbar i P-läget.
- Manuellt läge, korrekt mätt ljus, så felexponerar Canon 580 med ~+1-1,5steg (går iof lätt att lägga en funktion med cf13 så man kan snabbkompensera detta med väljarratten direkt).
- AV-läget (sync andra ridån) - här fungerar blixten OK, men endast OK. Överexponering blir ganska påtaglig vid mätning i detta läge. Sigman var överlägsen Canon's 580, där ett mer korrekt ljus vid extrema ljusförhållande erhölls.
- Batteriluckan, den som designat den hoppas jag fått sparken. Den går sönder förr eller senare, tro mig.
Sigman, rätt använd, är en extremt prisvärd blixt. den kostar under hälften av 580, så man kan få 2 st DG II för mindre pengar än vad en 580 kostar.