Annons

Blixt till min D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Pysselvix

Medlem
Skulle behöva lite hjälp ang vilken blixt man ska ha. Har helt bytt kameramärke så nu ska det inköpas en blixt till min nya kamera. Har haft Dörr till min tidigare kamera men nu funderar jag på lite andra märken och funktionen. Har tittat på både billiga och dyra blixtrar men kan inte bestämma mig.

Kan ni inte dela med lite ris och ros om dessa eller om ni har någon annat tips så mottages det tacksamt :)

• Nikon SpeedLight SB-700 2 299:-
  • Nikon SpeedLight SB-900 3 390:-
  • Nissin Di866 for Nikon/Fujifilm 1 499:-
  • Nissin Di466 for Nikon 985:-
  • Sigma EF-530 DG Super for Nikon/Fujifilm 1 980:-
  • Sigma EF-610 DG Super for Nikon/Fujifilm 2 090:-
  • Metz 58 AF-2 Digital for Nikon/Fujifilm 3 190:-
  • Metz 58 AF-1 Digital for Nikon 2 999:-

SB-700 har jag själv till min D5000 och kan säga att den är väldigt kraftig, lättanvänd och mångsidig för sitt pris :) Menyerna är väldigt lätta att förstå och alla funktioner går snabbt att komma åt. Du får också med en diffuser som sprider ljuset perfekt för inomhusfoto, speciellt om du riktar upp den i taket!

Dörr

Dörr har släppt en lite kraftfullare blixt jämfört med Daf42, den heter Dörr Blixt DCF50 Wi Digital Power Zoom och kostar 1690:)
Jag var personligen inne på att byta blixtmärke... men när Daf42 fick en ersättare, blev det mitt val. Den fungerar liksom Daf42 utmärkt:)

Köp en Nikonblixt så funkar det. SB-600, 700, 800, 900 eller 910. SB-600 har inte remotefunktionen.
Övriga blixtar har antagligen inga andra fördelar än priset. Men jag har heller inga erfarenheter av dessa.

Har iofs bara erfarenhet av SB-900. Kostar ju en slant men så får man en riktigt bra blixt också.

ANNONS
Götaplatsens Foto