Annons

Blixt vid macrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

bralis

Medlem
Hej! Jag har en Nikon 7000 D och har börjat intressera mig för macrofoto; insekter blommor mm. Och vill ha lite tips om vilken typ av blixt man ska använda. Tacksam för sypunkter
 

pdahlen

Aktiv medlem
Se om du hittar något matnyttigt här

 

PMD

Aktiv medlem
En del gillar att använda en ringblixt. En sådan ger ganska jämnt ljus, men kanske lite platt.

Själv använder jag två blixtar monterade på armar ut från kameran. Se bifogad bild. De båda blixtarna utlöses trådlöst av kamerans inbyggda blixt.
20151213_125251_small.jpg

Ett billigt sätt att börja med blixt för makrofoto är att använda kamerans inbyggda blixt och sätta en diffusor framför den. Det brukar finnas färdiga sådana att köpa, men man kan också ta ett tunt papper och klippa och vika lite.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker du skall börja med en enkel diffusor som du sätter på objektivet, ungefär så här:

Visa bilaga 149700

Bilden hämtad från http://makrofokus.se/blogg/?currentPage=6

När du känner att detta med makro och blixt är kul kan du fundera på lite bättre, och dyrare, belysningsalternativ. Så här kanske:

Visa bilaga 149701
Dyrare i det här sammanhanget är inte säkert bättre. Kolla vilken kvalitet Hallm'en och Snäll får fram med billiga småblixtar.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns oändligt många gör det själv lösningar ute på t.ex. Youtube. Ett radiostyrt system som t.ex. det från Godox (finns på photax.se) gör möjligheterna oändliga. Den inbyggda blixten är en väg att börja t.ex. med en diffusor som denna (funkar kanonbra); https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kamerablixttillbehor/mindre-bouncers/dorr-blixtdiffusor-for-inbyggd-blixt-pa-dslr-kamera

Egna varianter funkar ofta lika bra för den inbyggda men denna är väldigt smidig och fungerar bra. Har själv ett par och använder dem med både inbyggd blixt och canonblixtar samt Godox (till Olympus). Läs mer om egna varianter av macroblixtar här: http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html

Lycka till!
 

Swehunt

Medlem
Jag köpte en sådan här på ebay för 380kr.
( eBay item number: 192643367243 )
Den funkar bra för mina behov (använder den mest som konstantljuskälla,även om den har blixt funktion)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ventures:

Jag tror inte ens Hallmèn och Snäll kan hitta billigare ljussystem än en vit plastskiva fäst på objektivet och kamerans pop up-blixt eller billigast möjliga hot shoe-blixt som lyser genom den. Nästa steg lär bli dyrare.
 

mariah1902

Medlem
Normally I take macro photos without flash when the light is enough. I think with flash the photo comes out a bit unnatural. So never used flash for a macro photo, just waited for the right time.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Att man aldrig ska använda blixt vid makrofoto är ju rent trams. Den som säger så begränsar bildmöjligheterna enormt. Tänk bara nattfoto, motljusfoto, extremmakro (mer än 1:1 t.ex) och foto i hårt ljus när man fotar insekter, smådelar av växter etc. och annat och vill ha fram alla detaljer. Prova t.ex. att ta en motljusbild av en fjäril med genombelysta vingar och ändå få fram detaljer i fasettögon och mundelar. Har ännu inte sett någon bra eller halvbra sådan bild tagen utan blixt! Eller om man tidigt på morgonen vill ha fram morgonljuset av den uppgående solen på baklgrunden och också få fram detaljer i djuret utan skuggor.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det behövs mycket naturligt ljus för att kunna ta makrobilder om bländaren hamnar på höga siffror. Om fotonerna kommer från solen eller från en blixt är inte avgörande för om det ser "naturligt" ut eller inte utan snarare hur man hanterar ljuset (riktningen och spridningen).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Som PMD säger så kan det vara ett bra tips att börja med kamerans inbyggda blixt. Här är några exempel tagna på natten:


Inbyggd blixt och en enkel skärmdifusor fäst på objektivet och på några bilder en liten plastburk/filmburk fäst direkt på den hopfällbara blixten.
 
Senast ändrad:
ANNONS