Annons

Blixtar och ljusformare del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så en liten uppdatering sedan jag startade senaste tråden och för att jag gillar att bolla vidare och tyckte det blev en bra tråd för andra som är i samma situation som undertecknad och precis är i ett skifte av utrustning.
Jag har nu förutom den "gamla" utrustningen ( 3-4 Nikon speedlights, plus en mängd sljusformare till dessa) nu Ad400pro som jag skrev i tråden förut, en Godox V860ii och nu senast igår en Ad200 Pro och en större Godox Octa till min Ad400. Ett nytt stativ och en bakgrund jag gillar mycket från lastolite.
Jag var på vippen att beställa en annan octa box till min Ad400 och var enormt sugen på den Aputure vi tog upp förut, men det blev en Ad200 just nu eftersom jag har en hel del magmod prylar som även går att sätta på en Ad200.
Så nu vil jag gärna ha fler tips på Bowen mount Octa och softboxar ni trivs med som är praktiska men även ger så pass bra ljus som möjligt, men även vad ni använder mest till era Ad200 blixtar?
Är det runda huvudet med tillbehör värt att skaffa till denna?
Är också lite inne på ett större paraply av den modellen som någon föreslog från kaffebrus i föregående tråd.
Ha en fin vecka i det här chaoset!
/Martin.
 

Mats G

Aktiv medlem
Det runda huvudet: Absolut! Det medföljande "speedlight" ger en helt usel ljusbild, mycket ojämn och ful.
Med det visserligen relativt dyra, runda får man ett mjukt fint ljus som avtar jämt mot kanterna. Dessutom är "inställningsljuset kraftigt och användbart.
Värt slanten det kostar!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det runda huvudet: Absolut! Det medföljande "speedlight" ger en helt usel ljusbild, mycket ojämn och ful.
Med det visserligen relativt dyra, runda får man ett mjukt fint ljus som avtar jämt mot kanterna. Dessutom är "inställningsljuset kraftigt och användbart.
Värt slanten det kostar!
Ok, ska kolla lite mer seriöst på det då, hur är det med dom gemsen och andra tillbehören till det runda huvudet? är det bra att ha också?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag hade kollat på ez glow.
Tycker de ligger bra i pris nackdelen är väl att du måste beställa från usa

Har den stora 48 Deep parabolic.

Kollade en 34" softbox med beauty dish som jag gillade, tänkte den med en Deep parabolic 48 vore fin kombo. Dock var det rätt mycket frakt vilket man får räkna med såklart, lite synd dock då dom inte blir lika billiga längre( fortfarande hyfsat pris förstås) så ska jämföra lite med vad jag får närmare för runt samma pris först innan jag bestämmer mig.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
RHS_2024_00001.jpg

Phot-R 150cm octa på vänster sida (rakt genom 2 diffpaneler) - 650kr + lika mkt i frakt, så totalt ca 1300

Godox 120cm brollybox på höger sida (reflekteras bak i paraply, förbi blixthuvudet som syns på krukan och genom 1 diffduk) -350 kr

Brollyn är oerhört portabel och har aldrig haft klagomål på kvalitet när vi tagit porträtt men för stilleben skulle jag välja octan.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Oj var betydligt mjukare på vänster sida :)
Jag trodde faktiskt att det skulle se i princip likadant ut på båda sidor, men tji fick jag. Däremot har jag aldrig kunnat se det i bilder vi tagit på Götis, men i studio för stilleben som sagt kan det nog göra skillnad för kvalitetsintrycket.

OBS var två AD600B på samma kanal, grupp och avstånd så man ser skillnad i styrkan som blir också - om jag minns rätt. Kan inte 100% svära på det, men 99%.

 
Senast ändrad:

thompan

Aktiv medlem
Visa bilaga 149848

Phot-R 150cm octa på vänster sida (rakt genom 2 diffpaneler) - 650kr + lika mkt i frakt, så totalt ca 1300

Godox 120cm brollybox på höger sida (reflekteras bak i paraply, förbi blixthuvudet som syns på krukan och genom 1 diffduk) -350 kr

Brollyn är oerhört portabel och har aldrig haft klagomål på kvalitet när vi tagit porträtt men för stilleben skulle jag välja octan.
Snyggt ljus från vänster det ser ut som från ett fönster, medan ljuset från höger ser ut som från ett öppet kylskåp som någon står framför. Det ser nästan ut som olika färgtemp på ljuset.
Bra jämförelse!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag trodde faktiskt att det skulle se i princip likadant ut på båda sidor, men tji fick jag. Däremot har jag aldrig kunnat se det i bilder vi tagit på Götis, men i studio för stilleben som sagt kan det nog göra skillnad för kvalitetsintrycket.

OBS var två AD600B på samma kanal, grupp och avstånd så man ser skillnad i styrkan som blir också - om jag minns rätt. Kan inte 100% svära på det, men 99%.

Hehe nä men här var det rätt tydligt ändå:) som Thompan skrev här under också, det är någon mörk skugga där i mitten som gör att det ser ut som någon står där i mitten också. Lustigt att det kunde bli så olika:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det runda huvudet: Absolut! Det medföljande "speedlight" ger en helt usel ljusbild, mycket ojämn och ful.
Med det visserligen relativt dyra, runda får man ett mjukt fint ljus som avtar jämt mot kanterna. Dessutom är "inställningsljuset kraftigt och användbart.
Värt slanten det kostar!
Köpte just till S2 Godox Bowens adaptern, och runda huvudet och AK-R1 kitet med gels etc :) ska bli kul att testa lite.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Dessa var som sagt första dagarna då jag fick den, inget jag skulle vilja rama in direkt men blixt med den ända Octaboxen jag köpte med inget upplättningsljus och snett uppifrån från vänster sida bara i köket .
 

Bilagor

thompan

Aktiv medlem
Stråland, det blir ju bra. Man måste ju prova o testa sig fram. Hoppas dina barn är tålmodiga :) ...
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Stråland, det blir ju bra. Man måste ju prova o testa sig fram. Hoppas dina barn är tålmodiga :) ...
hehe dom är helt ok för att vara ett minne och familjebild, men sonen är 1 år och ett halvt och det är första gången han sitter framför en blixt och sitter still så och blir fotad och han var INTE med på det alls haha, jag hade ju just fått blixten och ville så gärna få testa den snabbt, så vi fick muta honom med pepparkakor för att han ens skulle vilja sitta i syrrans knä och ville ha solglasögonen på sig ;)
Och den bilden med systern och horden är absolut första kvällen när jag packat upp blixten och hon ställde upp på en snabb bild innan läggdags, så omotiverad, hon höll på att somna nästan. Men men, i påsk hoppas jag på att få fota mer. Nu har jag ad200 också med lite tillbehör så blir lite skoj. Kaffebrus lyckades skicka ett Runt huvud som extra tillbehör till den som inte gick att sitta på dock så blir tvungen att skicka tillbaka den, så nu kan jag inte använda de andra tillbehören till det runda huvudet, rätt irriterande. men får en ny nästa vecka förhoppningsvis:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Uppdatering på Blixt kitet.
Har nu fått ett nytt runt huvud till min nya Ad200 pro så det kommer nästa vecka. Ska blir riktigt kula att börja testa den med lite olika tillbehör. Köpte ju också en sådan S2 bowens mount till den. Men det nyaste inköpet denna vecka blev en Aputure Lightdome ii Mini. var inne på den stora först men resonerade just nu att större delen av mitt fotande närmaste tiden kommer vara inomhus hos mig, och jag bor inte så stort, så den lilla verkar vara en grymt bra mindre Octa, och den är tydligen väldigt snabb att slänga upp.
Så den stora kanske blir nästa köpt någon gång i framtiden.
Är nära att beställa några av de djupare paraplyerna från kaffebrus som nämndes i tråden också, dom verkar vara ett bra alternativ som inte kostar skjortan.
Fortsättning följer, förhoppningsvis med lite bilder framöver!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Uppdatering på Blixt kitet.
Har nu fått ett nytt runt huvud till min nya Ad200 pro så det kommer nästa vecka. Ska blir riktigt kula att börja testa den med lite olika tillbehör. Köpte ju också en sådan S2 bowens mount till den. Men det nyaste inköpet denna vecka blev en Aputure Lightdome ii Mini. var inne på den stora först men resonerade just nu att större delen av mitt fotande närmaste tiden kommer vara inomhus hos mig, och jag bor inte så stort, så den lilla verkar vara en grymt bra mindre Octa, och den är tydligen väldigt snabb att slänga upp.
Så den stora kanske blir nästa köpt någon gång i framtiden.
Är nära att beställa några av de djupare paraplyerna från kaffebrus som nämndes i tråden också, dom verkar vara ett bra alternativ som inte kostar skjortan.
Fortsättning följer, förhoppningsvis med lite bilder framöver!
Lite tydligare kontraster men ändå med mjuk övergång gör sig fint till coola killar i solglasögon så lilla octan blir nog perfekt :}. Avundsjuk? Nej då inte alls ;). Du går verkligen all in med blixtar och ljusformare. Kul.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Lite tydligare kontraster men ändå med mjuk övergång gör sig fint till coola killar i solglasögon så lilla octan blir nog perfekt :}. Avundsjuk? Nej då inte alls ;). Du går verkligen all in med blixtar och ljusformare. Kul.
haha jag hoppas det! Ja men jag fick sådan inspiration nu så det är lika bra att rida på den vågen lite. Hade lite extra resurser just nu också. ,gäller bara att försöka välja rätt så man inte slösar på något man inte kommer att använda sedan:) Därför de här trådarna är så bra.
 
Senast ändrad:
ANNONS