Annons

Blixtar och ljusformare del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Mötet blev av idag och jag gick efteråt till butiken. Tyvärr var det stängt idag. Genom fönstret såg jag skyltdockor men inte som min utan med vita huvuden. Nu kan det ju finnas andra varianter som inte syntes genom fönstret. Jag bifogar telefonnummer som stod på dörren så kan du ringa och kolla vid tillfälle.

0703692206
Tackar Jonas! snällt att du ändå kollade när du var i krokarna, ska ringa dom och kolla imorgon då, tror du dom kommer ha öppet något i veckan eller tror du det är "corona" stängt ett tag framöver ?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det verkade bara vara idag så prova att ringa lite nu och då i veckan. Håller tummarna att de har en bra docka.
 

larjo

Aktiv medlem
Kul att läsa denna tråd.
Trevligt ljus du fått till i bilderna.
Jag har några kommentarer angående stativ. Har en Manfrotto 420B som har inbyggd bom. Använder man den utan utdragen bom så är den hur stabil som helst men dra man ut bommen så känns den lite svajig redan inomhus. Och då har jag ingen större blixt utan bara en speedlight och en Godox 80cm octa. Man måste se till att ha en motvikt på andra sidan om bommen annars kryper softboxen sakta nedåt. Jag skulle titta på ett C-stand med tillhörande bom om jag hade lite tyngre blixtar.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul att läsa denna tråd.
Trevligt ljus du fått till i bilderna.
Jag har några kommentarer angående stativ. Har en Manfrotto 420B som har inbyggd bom. Använder man den utan utdragen bom så är den hur stabil som helst men dra man ut bommen så känns den lite svajig redan inomhus. Och då har jag ingen större blixt utan bara en speedlight och en Godox 80cm octa. Man måste se till att ha en motvikt på andra sidan om bommen annars kryper softboxen sakta nedåt. Jag skulle titta på ett C-stand med tillhörande bom om jag hade lite tyngre blixtar.
Tack för svaret lars! och för tipset om stativet. Ska kolla upp detta.
/Martin.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kul att höra lite om hur din situation ser ut👍. Jag får massor av associationer men kan återkomma kring dessa. Däremot vill jag bara säga att en octa 90 inte är för stor även i trånga utrymmen. Med den kan du göra en hel del inte minst då den har raster. Hade du haft siktet inställt på en octa 150 och uppåt hade jag avrått😃
Beställde just Lightdome 2...den stora, kunde inte hålla mig.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vilken fin och mångsidig kombo du får tillsammans med den lilla. Ska försöka hålla avundsjukan under kontroll😉
Ja det kommer nog blir riktigt fint tror jag :) Den lilla var faktiskt en fröjd att använda och har ju sett att den stora är i samma kvalitet etc så ska bli kul att testa vid något tillfälle snart.
Haha, du får iaf mer pangar kvar i din plånbok framöver, själv lär jag nu verkligen få ransonera lite mer ;)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Sista där blev lite mörk i forumet av någon anledning, men ska vara lite ljusare . En ljuskälla som Key och endast en blå hairlight med magsphere från sidan Eller i det här fallet lite "clamshell" aktiv ljussättning antar jag med en uppe och reflex nere. En bild av min ganska tillfälliga och mindre "studio" linnea yas nya studio-6.jpgIMG_4575.JPGIMG_6298.JPG
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Lite kommentarer om detta test. Jag måste experimentera så mycket mer känner jag. Får inte alltid till det riktigt som jag vill ha det. Trots denna väldigt fina softbox blir det ibland lite hotspots som jag måste redigera sedan, kollar histogrammet och kompenserar etc men har svårt att få bort det helt. Kanske är softboxen lite för långt borta för att det ska bli tillräckligt mjukt.
Upplättningen från sidan ibland blir lite oregelbundet. Jag testar olika upplättningsljus i form av en speedlight med en magsphere med antingen gels i eller utan med ett grid. Blir inte tillräckligt ljust på den sidan och även om jag vill ha lite dramatik i bilderna ibland så blir framförallt kroppen på den sidan lite för mörk. Kanske ska jag köra med ett paraply här med ganska lite kraft men då är jag rädd att det ska spilla över till andra sidan.
Nästa grej är med hairlight. Hör har jag valt typ någon mindre ljusformare med grid/snoot eller runt huvud och något gel( blått eller orange) men tycker inte det ljuset blir tillräckligt så det syns. Har ställt det snett bakifrån över. Och ibland "spiller" det över och träffar näsan eller kinden något. Så försöker pilla med det så det ska träffa perfekt, måste jobba på min placering där. Vill få det rätt direkt så jag kan koncentrera mig på de jag fotar istället och vara engagerad där. Måste få in det i ryggmärgen mer.
Alla tips är välkomna :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite kommentarer om detta test. Jag måste experimentera så mycket mer känner jag. Får inte alltid till det riktigt som jag vill ha det. Trots denna väldigt fina softbox blir det ibland lite hotspots som jag måste redigera sedan, kollar histogrammet och kompenserar etc men har svårt att få bort det helt. Kanske är softboxen lite för långt borta för att det ska bli tillräckligt mjukt.
Upplättningen från sidan ibland blir lite oregelbundet. Jag testar olika upplättningsljus i form av en speedlight med en magsphere med antingen gels i eller utan med ett grid. Blir inte tillräckligt ljust på den sidan och även om jag vill ha lite dramatik i bilderna ibland så blir framförallt kroppen på den sidan lite för mörk. Kanske ska jag köra med ett paraply här med ganska lite kraft men då är jag rädd att det ska spilla över till andra sidan.
Nästa grej är med hairlight. Hör har jag valt typ någon mindre ljusformare med grid/snoot eller runt huvud och något gel( blått eller orange) men tycker inte det ljuset blir tillräckligt så det syns. Har ställt det snett bakifrån över. Och ibland "spiller" det över och träffar näsan eller kinden något. Så försöker pilla med det så det ska träffa perfekt, måste jobba på min placering där. Vill få det rätt direkt så jag kan koncentrera mig på de jag fotar istället och vara engagerad där. Måste få in det i ryggmärgen mer.
Alla tips är välkomna :)
Jag väntar alltid med att svara ett tag med hopp om att någon annan ska hoppa in men vår lilla dialog verkar fortsätta😃. Det är på nördnivå nu för de flesta kunder skulle vara nöjda med den serie du visar.

Jag personligen gillar när skärpedjupet är tillräckligt stort för att båda ansiktena blir skarpa eller när det är uppenbart att bara en av tjejerna ska vara i fokus. Bild 4 där stora tjejen tittar in i kameran och lilla är rejält oskarp gillar jag mycket. Hade gärna sett 1 och 6 med lite större skärpedjup då kompet och ljuset är fint. Hade det varit mina döttrar och jag gått till fotograf Martin så hade jag nog uppskattat några av de andra bilderna mer men utan relation till tjejerna så känns 1,2, 4 och 6 mest klassiga. Som du påpekar sotar det igen lite på skuggsidan men i sv tycker jag inte det stör på samma sätt som när du hade satt blått på skuggorna i förra omgången.

Gällande gel och hårljus så är det blå uppenbart i tex bild 4. Vill du ha det än mer blått?

Generellt så är ju så riktat ljus bara på håret svårt när modellerna är unga och rörliga och det tar lätt fokus från fotograferingen i övrigt om huvudena måste vara på exakt rätt ställe. Med bomstativ och en blixt riktad neråt bakom modellen där bara yttre delen av ljuskäglan träffar uppe på håret är det något mer förlåtande men kanske för oprecist för det du tänkt dig?

Använder du inte lilla oktan som skugglättare när stora är key? Den eller ett paraply borde fungera fint, eller missförstår jag?

Hotspots kan ju bero på det du säger men menar du att pixlarna är helt utfrätta trots att histogrammet visar något annat? Eller är det att du tycker vissa områden blänker för mycket i jämförelse med andra men inte är utfrätta?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack igen Jonas hehe, ja men det är helt ok glad att du svarar iaf:D
Ska försöka sammanfatta lite sammanhängande svar här då.
Angående skärpedjupet så var de bilderna som du nämner alla planerade att vara ungefär så, jag ville att den yngre Yasmin skulle vara i oskärpa i profil för att "rama" in Linnea lite, det blev kanske allra bäst på den bilden du tyckte också den med blå ton där jag flyttat henne lite närmare kameran för att markera det lite mer.
På de andra blev det något mellanting och jag var helt ok med det men kanske skulle det varit roligt att haft 2 olika typer av "skärpa" där en var mer oskarp och en inte alls på de Sv bilderna för att avgöra vilken jag gillade bäst.
Något jag också hade önskat något mer på den med blå ton där Yasmine är i oskärpa är att hon skulle va lite mörkare för att ännu mera markera Linnea som är i skärpa. Men jag var lite lat där och när jag mörkade ned henne i efterhand blev ju såklart färgsticket i huden etc värre och då gav jag mig med att fortsätta pilla och lät det va och var hyfsat nöjd med resultatet ändå.

Angående det blå hårljuset är det ungefär som jag ville ha det i den bilden du beskriver, men det blev mer påtagligt i just den här eftersom jag har en "optima" ton i bilden, på några av de andra blev det inte lika påtagligt.
Och angående just hårljuset så är det precis det som är svårigheten med att jag och dom vill röra oss och dom sitter inte stilla så länge som sagt så det är lite klurigt. vet inte men jag känner på vissa bilder bara att jag skulle vilja skapa lite mer separation i håret från bakgrunden.
kanske en blirre på bakgrunden skulle funka bra? En magsphere på speedlight med grid bakom kanske för att få en rund kägla bakom huvuden precis. Vet inte.

Som upplätting denna gång var jag lite snabb eftersom vi inte hade så mycket tid, och jag visste inte hur mycket den stora skulle ge i ljus så jag testade helt enkelt endast den och en reflexskärm på vissa. och ibland endast med den speedlight och en magsphere/grid med det blå hairlight i som jag beskrev. Men nästa gång ska jag testa den lilla som upplättning.

Hmm lite klurigt det där med Hotspotsen, tyckte inte histogrammet visade alls att det var utbränt. men trots det fick jag köra lite Frequency på några hotspots för att jämna till det lite på näsan och pannan. Men på histogrammet såg det inte riktigt tu så även om det var en rätt hög "spik" där i mitten av det stundtals. Kanske blev det för stor skillnad mellan ljus och skuggsida utan bättre upplättning så det lättare blev en hotspot i de ljusaste partierna?

Den stora var riktigt grym annars tyckte jag, skönt att ha en sådan stor som ändå lite mer täcker mer än halva kroppen iaf. Den plus AD400 var dock i tyngsta laget på det stativet från DÖRR jag hade köpt, svajade som en majskolv i vinden stundtals när jag var inomhus så den kombon skulle jag aldrig våga köra utomhus haha...men men.
/Martin.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack igen Jonas hehe, ja men det är helt ok glad att du svarar iaf:D
Ska försöka sammanfatta lite sammanhängande svar här då.
Angående skärpedjupet så var de bilderna som du nämner alla planerade att vara ungefär så, jag ville att den yngre Yasmin skulle vara i oskärpa i profil för att "rama" in Linnea lite, det blev kanske allra bäst på den bilden du tyckte också den med blå ton där jag flyttat henne lite närmare kameran för att markera det lite mer.
På de andra blev det något mellanting och jag var helt ok med det men kanske skulle det varit roligt att haft 2 olika typer av "skärpa" där en var mer oskarp och en inte alls på de Sv bilderna för att avgöra vilken jag gillade bäst.
Något jag också hade önskat något mer på den med blå ton där Yasmine är i oskärpa är att hon skulle va lite mörkare för att ännu mera markera Linnea som är i skärpa. Men jag var lite lat där och när jag mörkade ned henne i efterhand blev ju såklart färgsticket i huden etc värre och då gav jag mig med att fortsätta pilla och lät det va och var hyfsat nöjd med resultatet ändå.

Angående det blå hårljuset är det ungefär som jag ville ha det i den bilden du beskriver, men det blev mer påtagligt i just den här eftersom jag har en "optima" ton i bilden, på några av de andra blev det inte lika påtagligt.
Och angående just hårljuset så är det precis det som är svårigheten med att jag och dom vill röra oss och dom sitter inte stilla så länge som sagt så det är lite klurigt. vet inte men jag känner på vissa bilder bara att jag skulle vilja skapa lite mer separation i håret från bakgrunden.
kanske en blirre på bakgrunden skulle funka bra? En magsphere på speedlight med grid bakom kanske för att få en rund kägla bakom huvuden precis. Vet inte.

Som upplätting denna gång var jag lite snabb eftersom vi inte hade så mycket tid, och jag visste inte hur mycket den stora skulle ge i ljus så jag testade helt enkelt endast den och en reflexskärm på vissa. och ibland endast med den speedlight och en magsphere/grid med det blå hairlight i som jag beskrev. Men nästa gång ska jag testa den lilla som upplättning.

Hmm lite klurigt det där med Hotspotsen, tyckte inte histogrammet visade alls att det var utbränt. men trots det fick jag köra lite Frequency på några hotspots för att jämna till det lite på näsan och pannan. Men på histogrammet såg det inte riktigt tu så även om det var en rätt hög "spik" där i mitten av det stundtals. Kanske blev det för stor skillnad mellan ljus och skuggsida utan bättre upplättning så det lättare blev en hotspot i de ljusaste partierna?

Den stora var riktigt grym annars tyckte jag, skönt att ha en sådan stor som ändå lite mer täcker mer än halva kroppen iaf. Den plus AD400 var dock i tyngsta laget på det stativet från DÖRR jag hade köpt, svajade som en majskolv i vinden stundtals när jag var inomhus så den kombon skulle jag aldrig våga köra utomhus haha...men men.
/Martin.
Tycker inte det är konstigt med en hög stapel i mitten för tjejernas hud bör finnas där bland annat och då är exponeringen rätt. Normalt sätt klurigt att avgöra med histogram men i detta fallet verkar det rimligt då de upptar stor del av bilderna. En ljusmätare ska du nog skaffa vad det lider.
Osminkad hy, box utan diffdukar, och liten ljuskälla ger lätt hotspots även om exponeringen är rätt. Jag inbillar mig också att yttre delen av ljuskäglan ger ett bättre utgångsläge än när boxen riktas mer direkt.

Separation genom att belysa bakgrunden är tydligare så prova gärna mer av det. Nu tycker jag det fungerar bra ändå pga att din bakgrund är ljus i mitten och mörknar utåt kanterna. Något jag testat är att låta ljuset som separerar vara krispigare. Tex med en silverreflektor och grid medan huvudljuset är soft. Kanske är det mer åt det hållet du önskar. På svart hår kan du trycka på lite extra också utan att det fräter ut.

Gällande mycket eller lite oskärpa på en av tjejerna så är det vad du tycker som spelar roll. Det finns ju inget rätt eller fel. Tror du precis som jag gillar att höra vad andra tänker kring de bilder man gör så därav min kommentar kring detta.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ja men då kanske det inte var så farligt ändå angående "hotspots", men precis som du säger har jag hört att om an låter sidan istället för mitten vara riktat med softboxen ska det blir lite mjukare ljuset, får testa mig fram där. Den här stora har ju dessutom 2 lager av diffusor så det blir ett väldigt trevligt ljus. Den har en inre mindre runt diffusor just för att få bort hotspots, och 2 att välja på för det yttre lagret( en mjukare och en inte lika mjuk.)
Helt klart den bästa jag haft, älskar kalifen och hur lätt den är att smälla upp, tror det ända negativa jag kan säga om den är att den är något förs stor för den fina väskan man får med, så lite pilligt att få ned och upp ;)

Angående separationen från bakgrunden, ja men precis de bakgrunderna jag kör från lastolite har alla det utförandet med ljusare i iten och mörkare ut med kanterna, så blir kanske inte så märkbart där trots allt, men ska leka lite med det sedan och se vad som funkar bäst.

Nä med oskärpan var det dock ett par bilder där de skulle ligga på samma plan där jag var slarvig med oskärpan, och det störde mig efteråt då jag såg att nästan ingen av just de bilderna var likadan med skärpan på bådas ögon. Riktigt orutinerat, men det var för att jag just slängt på 85an och ville köra riktigt kort djup på båda.
Och nä annars är det ju en smaksak, men jag tycker det är skitkul att få tips och tankar om mina bilder finns alltid något att ta till sig även om tankarna stundtals skiljer sig, man lär sig så mycket av det så det vill jag aldrig sluta få:)
Tack!
I nuläget sitter jag och ser över nästa foto pryl, verkar aldrig ta slut haha.
Men är inne på antingen en till ad200 nu då eller kane en ad300 vet inte.
har dessutom varit sugen på något begagnat hus också för att komplettera min D4/df ifall något av dom sviker mig framöver;)
Får se vad det blir...
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hehe nä prylsuget är svårmättat. Trodde du körde fuji? Blandar kanske ihop det med någon av de andra från tisdagsbilden.

Jag har inte släppt tanken kring en extra ad200. Tyvärr finns inte en hållare med elinchrombajonett för två blixtar och att börja köpa nya boxar också blir för kostsamt. Vem vet i slutändan kanske jag inte kan stå emot en 90 Aperture:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Haha det är ju det. Är glad att det jag köpt nu verkligen kommer användas iaf, man har köpt en hel del annat som bara ligger i skåpet. Och det är aldrig kul. Satte just ut mina Nikon speedlights och alla triggers etc till det, lite onödigt att det bara ligger i lådorna i ett skåp nu. Är annars dålig på att sälja av gammalt, förutom objektiv och kameror då.
Jag körde Fuji 2 gånger om, men båda gångerna köpte jag en leica Q istället ;) Så nu kör jag den vid sidan om Nikon, har dock alltid kört Nikon som mina huvudhus.

Aha, nä dår förstår jag att det blir drygt att byta ut allt det.
Funderar på en A200 som inte är pro så behöver jag inte lägga lika mycket just nu, är ju ändå bättre än en speedlight:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hehe nä prylsuget är svårmättat. Trodde du körde fuji? Blandar kanske ihop det med någon av de andra från tisdagsbilden.

Jag har inte släppt tanken kring en extra ad200. Tyvärr finns inte en hållare med elinchrombajonett för två blixtar och att börja köpa nya boxar också blir för kostsamt. Vem vet i slutändan kanske jag inte kan stå emot en 90 Aperture:)

Blev ingen ny blixt...blev en till D4, men kunde inte motstå med skicket och den låga Shuttercount den hade. Känns väldigt skönt att ha en till om den andra pajar och med samma batterier etc.
 
ANNONS