Annons

Blixtar/Slavblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

yovvvan

Avslutat medlemskap
Hej!

Funderar på att införskaffa en eller flera blixtar. Har idag en Canon 550D.

Hur fungerar det nu med blixtar och slavblixtar?

Måste jag ha en "huvudblixt" som kan styra över de resterande blxtarna eller räcker det med att ha en sändare i form av en pocket wizard i blixtskon som sedan sänder ut till de övriga blxtarna och sedan styra på detta sätt?

/Johan

Du måste alltid ha en sändare och en mottagare. Sedan kan du välja om du vill styra med ljussignaler eller radiosignaler.

1. Ljussignaler

Din Canon 550D kan agera som sändare med ljus, då behöver du "bara" köpa en slavblixt som tar emot ljussignalen.

2. Radio

Även här behöver du en mottagare och en sändare, samt plus en extern blixt.

Ett svar på en sån fråga kan bli hur långt som helst, men om vi håller oss till Canons prylar en stund...

För optisk styrning kan blixtar som 550EX, 580 EX, 580 EX II, 600 EX och 600 EX-RT avge ljuspulser som kan styra slavblixtar utan att du behöver några kablar. Som slavar kan du använda även enklare blixtar, som 430 EX II eller 320 EX.
Som master kan du även använda blixtstyrenheten ST-E2. Den är som en blixt, fast den kan inte belysa motivet.
Nyare kameror har även möjligheten att styra slavarna från den inbyggda blixten,

Går vi till radio så har Canon en blixt, 600 EX-RT, som har inbyggd sändare och mottagare, samt blixtstyrenheten ST-E3-RT, som man kan sätta på kameran och bara styra blixtarna med.

Fördelen med radio är att det fungerar runt hörn och störs inte ut av solljus. Nackelen är högre batteriförbrukning.

Sen finns det ungefär oändligt med alternativa sändare, mottagare, blixtar och andra finesser från en skrälldus med tillverkare. Alla dessa prylar är allt från fullständigt till knappt alls kompatibla med din kamera. Läs på eller fråga om en specifik pryl.

1. Ljussignaler

Din Canon 550D kan agera som sändare med ljus, då behöver du "bara" köpa en slavblixt som tar emot ljussignalen.

Canon 550d har ingen inbyggd sändare för blixten. Så antingen får man köpa en optisk sändare från Canon. Eller så satsar man på en sändare och mottagare för radiovågor.
Och jag skulle helt klart ha valt det sistnämnda.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Du måste alltid ha en sändare och en mottagare. Sedan kan du välja om du vill styra med ljussignaler eller radiosignaler.

1. Ljussignaler

2. Radio

Även här behöver du en mottagare och en sändare, samt plus en extern blixt.

får nog bli radio alternativt för mig. tack för hjälpen. . /johan

ANNONS
Götaplatsens Foto