Annons

Blixtförlängsningskabel

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en blixtförlängningskabel (eller vad det heter) till min Nikon SB-800 blixt och skulle behöva en sådan så fort som möjligt. Jag bor i Stockholmsområdet och ser hellre att jag hämtar ut den själv i butik än beställer den via nätet.

Har ni några tips? Är det skillnad på dyra och billiga modeller? Det vore även toppen om anslutningen som kopplas till kamerans hot shoe även har en egen hot shoe så jag kan sätta på en blixt direkt på kameran om jag så vill. Något annat jag bör tänka på?
 
Skillnad är väl hur mycket du kan styra blixten. Är inte det viktigt så skulle jag säga att du tittar på en trådlös lösning. Cactus v4 använder jag och fungerar bra - dock bara manuella inställningar. Kostar ~549:- för sändare och mottagare. Du kan ju använda flera blixtar som slavar, bara en löser ut.
 
Hur menar du med hur mycket jag kan styra blixten? Är det inte en förlängning som behåller alla blixtens egenskaper? Jag vill gärna kunna utnyttja blixtens potential. I dagläget kan jag använda min externa blixt som slav men då måste kamerans inbyggda vara på - det vill jag inte.

Andra frågan är om det är om det är någon skillnad på trådlös förlängning jämfört med sladd, förutom det trådlösa så klart. Jag hittade några Nikon original sladdar (SC-28 samt SC-29) men de startar från ca 800 kr uppåt. Kan en enstaka sladd kosta så mycket? Det måste ju finnas billigare alternativ.
 
Nu har jag inte Nikon men väl Canon med en sådan där sladd som du är ute efter. Canons sladd är säkert lika dyr (min har några år på nacken och kostade då ca 600.-) som till Nikon. Den är av typen spiral och utan att sträcka i sladden så får du blixten ca 30 cm från huset. Givetvis med full automatik men sedan börjar bekymren. Vill du ha blixten längre ifrån så måste du börja dra lite i den motsträviga sladden. Även om du fixerar blixten så känner du i kameran hur det stretar och jag blev aldrig vän med detta fenomenet. Min sladd ligger enbart i samlar damm idag.

Jag hade inte lagt dessa pengarna på en sladd idag. Avståndet mellan blixt och hus blir väldigt kort.
 
Hej, jag skaffade en 3-meters ETTL-kabel (ej spiral) från tredje part, jag tror det är Lastolite, just för att några dm inte räcker. Jag är helnöjd med min som jag köpte på Scandinavianphoto för drygt 500 men det går säkert att hitta liknande till lägre pris.
 
#3 Vad har du för kamera? Även min gamla D80 kan trigga blixten utan att den inbyggda blixten bidrar till exponeringen. Den inbyggda blixten kommunicerar med slaven (den externa blixten) via förblixtar, men dessa skickas innan slutaren öppnas. Du kan välja om den inbyggda blixten skall vara av (--), manuell (M) eller TTL. Du kan även styra slaven från kameran, tex styra styrkan i manuellt läge.
 
Åtminstone i Canons system (och jag skulle föreställa mig att Nikons är lika i det avseendet) blixtrar den inbyggda när blixten tas, fast med tämligen låg styrka.
 
Commander

Vid Commander läget kan vinken vara ett problem om man håller ut blixten med ena handen, i dessa situationer är kabeln förträfflig.
MVH Joachim
 
ANNONS