Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Matteee

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska på konsert snart, och undrar hur jag ska göra med blixten för att få så naturliga bilder som möjligt. Har fotat i mörker hemme, och det blir bildresultat i dagsljus. Det vill jag inte ha på en julkonsert.

Hur ska jag göra?

/Mattias 16år

Tjaaa.. extern blixt med bouncer ger ett bra ljus.. annars kan man köra -1 på blixtkompenseringen.

Har du bara den inbyggda är du illa ute.. Då blir det som det blir.. Möjligen kan du försöka med lite smörpapper..

Kolla din manual till kameran, du har kanske möjlighet att göra en kompensering så blixtljuset reduceras, ev använda helt manuell inställning.
Det finns nog någon här med en 2100UZ som kan hjälpa dig.

ta nått gult/orange och genomskinligt,,å tejpa på..borde finas nån plast i bokhandeln..då kan du nog få till det lite varmare...smörpapper var kanske inte så dumt det heller...finns en risk att det snor för mycket bara

Hej.

Jo jag har kollat men, jag förstog inte så mycket.
Jag ska prova mig fram, å testa lite och så, vad för förkortning ska jag leta efter i kamera menyerna? vet du?. det finns ju en hel del att välja på, men vad står för blixt, BKT finns nåt som heter, där man ställer in +-1.2 osv.

Tack.

Mattias

Är ett stativ en omöjlig tanke? Då kan du ha längre slutartider..
Beror kanske på vilken slags koncert...

Flash: Built-in flash.
Flash modes: Auto (automatic flash activation in low light and backlight), red-eye reduction, fill-in (forced activation), off (no flash). External terminal: ON/OFF, auto, forced activation.
Slow synchronisation (first-curtain synchronisation effect, second-curtain synchronisation effect).

Skulle tro att du kan välja "Fill-in" så löser det sig.
Men uteffekten på den inbyggda blixten är ju usel, kan du inte låna en vanlig lös och köra allt manuellt?

ANNONS
Götaplatsens Foto