Annons

blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
tjena.

Jag är lite fundersam över hur ljusmätningen fungerar när man använder blixt.
Jag har en eos 5 och en 540EZ.
NÄr man kör helt automatiskt så ställer ju kameran in bländare och slutare med tanke på blixtljuset.
Men jag fattar inte hur det funkar om man vill köra med halvautomatik.

vi säger att med helautomatik ger kameran mig bländare 8 och 1/60.

men om jag kör med tidsautomatik och ställer in bländare 8 själv så får jag en sekunds slutartid.

Hur funkar det här egentligen? jag kanske vill ha en snabbare slutartid än vad automatiken ger mig, men då får jag ju ett konstigt bländarvärde?!?!?!?

Osv.

kanske är dumma frågor men jag är ganska ny på det här.

Det som är lurigt med blixtfotografering är att slutartiden inte har samband med exponeringen av blixtljuset.

Tänk dig att du är i ett mörkt rum utan befintligt ljus. Då kommer du inte se skillnad på en bild tagen på bländare 8 och 1/60 från en bild på samma bländare och fler sekunders exponeringstid.

Det som avgör blixtexponeringen är bländaren (hur mycket ljus som kommer in på en gång) och hur länge blixten lyser (varierar ungefär mellan 1/50 000s och 1/500 beronde på fabrikat).

Vad som händer vid långa slutartider är att det kommer in befintligt ljus från andra ljuskällor som blandar sig med blixtljuset. Genom att experimentera med slutartidens längd kan man påverka resultatet.

Kameran är programmerad så att i P-läge varierar slutartiderna mellan 1/200s och 1/60s. Över 1/200s blir inte hela negativet belyst på grund av slutarens konstruktion (snabbare tider går med en del andra kameror). Under 1/60s riskerar bilderna bli blurriga och inte se lika skarpa ut på grund av det befintliga ljuset. Därför har Canon valt att programera kameran så.

Andra automatiklägen som Av och Tv anses vara gjorda för mer avancerade fotografer som kan behärska tekniken med att blanda blixtljus med befintligt ljus.

Du kan även göra kameran på M. Det betyder att kamerans tid och blämndare är manuellt inställda men blixtexponeringen är fortfarande helt automatisk genom sin egen mätsesor i kameran.

Helt manuell blixt får du genom att ställa om blixten till manuellt. Utan separat blixtljusmätare är det svårt att få bra resultat med blixten manuellt.

/magnus

www.froderberg.com

The skrev:
men om jag kör med tidsautomatik och ställer in bländare 8 själv så får jag en sekunds slutartid.

Hur funkar det här egentligen? jag kanske vill ha en snabbare slutartid än vad automatiken ger mig, men då får jag ju ett konstigt bländarvärde?!?!?!?

kamerans slutartid baserar sig på det befintliga ljuset. Vill du ha kortare tid väljer du Av och ställer in en större bländare.

Vill du ha ännu kortare tid får du antingen ställa om exponeringskompensationen på minus eller ställa om till M-läge. Men det befintliga ljuset kommer att bli mörkare än blixtljuset om du väljer en kortare tid än vad som kameran säger. Bilden kan dock bli skarp ändå eftersom det är bara det befintliga ljuset som blöir blurrigt. Blixtljuset fryser rörelserna eftersom det brinner så kort tid. Ju svagare det befintliga ljuset är jämfört med blixtljuset desto skarpare upplevs bilden.

Hmm. Okej jag försöker förstå. Det blir nog lite lättare när man har experimenterat lite med bilder osv.
Har inte hunnit testa blixten så mycket ännu.

Men man behöver inte oroa sig för att få felexponerade bilder med halvautomatiken iallafall?

The skrev:

Men man behöver inte oroa sig för att få felexponerade bilder med halvautomatiken iallafall?

Nej. I alla läggen då blixten står på A-TTL eller TTL är det en sensor i kameran som sköter exponeringen av blixtljuset så att det blir bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto