Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtköp för första gången - tips/råd om vad jag ska tänka på i mitt val?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Hej alla duktiga fotosidan-hängare!

Har just börjat testfota lite med min nya (och första digitalare) Canon eos 5D och gillar den skarpt!

Och nu ska jag alltså köpa en blixt, men jag känner inte till blixt-världen så bra. Jag vill egentligen bara ha en blixt för att jag ska kunna ta bilder i dåliga och sämre ljusförhållanden (t ex kväll/natt). Innomhus fotar jag också en del. Använder inte stativ så ofta. Föredrar allra helst det naturliga ljuset.
Priset: Helst under 2000 kr. Men jag vet inte hur stor skillnad i kvalitét/egenskaper det är på billigare respektive dyrare blixtar.

Det är vad jag vet. Ska jag fråga mig själv något mer? Vad tänka på?

Jag är ingen blixtexpert men är mycket nöjd med min Canon Speedlite 430 EX. Den kostar väl runt 2700:-.

Mvh
Anders

Håller med Anders om 430.

Det finns en Sigmablixt oxå, 530, som är bra. Den kostar runt 2400 om jag minns rätt.

Kolla runt lite på Cyberfoto och Scandinavian photo, där kan du se priser mm på de olika modellerna.

/Arne

Blixten blir mer användbar om du oxå kan använda den som slav och inte bara på kameran.
Nissin har en för strax över tusenlappen ( Photax ) och Sigma en för ca 2500:-

För inomhusbruk får man ett helt studioblixt-set för under 2000:- ( två 110 ws blixtar , stativ och paraplyer ).

En funktion som jag tycker är viktig är att kunna vinkla blixthuvudet. Då kan man studsa ljuset i taket, mot en vägg o.s.v. . Det har man ofta nytta av. Denna funktion har både Canon 430 och Sigma 530.

En varning, förhoppningsvis onödig:

Jag har sett en del lågprisalternativ som går att vinkla uppåt men inte i sidled. Det skulle jag aldrig lägga pengar på: Vill man ta bilder i stående format kan man inte slå blixten i taket.

Nissin Speedlite Di622 C

Jag har haft blixten ett litet tag och kan säga att den är kraftfull med slavblixtfunktion samt att man kan ställa in manuellt blixtens kraft i 5 steg. På minussidan så kan den ge ogämna exponeringar. Ser man till priset runt 1000:- så vill jag säga att den har få konkurenter vad jag kan se, men det finns säkert andra med andra synpunkter på det.

rebecca.bergsland skrev:
Tack för tipsen. Ni vet ingen sida där man kan läsa mer om blixtar, olika typer och olika tillbehör?

Hej Rebecca,
Jag rekomenderar att du köper en originalblixt,jag har lärt mig den dyra vägen att origial är original. Numera köper jag inte något annat än original tillbehör till mina kamera.

rebecca.bergsland skrev:
Tack för tipsen. Ni vet ingen sida där man kan läsa mer om blixtar, olika typer och olika tillbehör?

Läs det här:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Det är ganska mastigt men jag har uppfattningen att det är korrekt information. Personligen tyckte jag Canons hantering av blixten inte är helt logiskt (skillnaderna mellan Av, Tv och M) men efter att ha läst denna artikel så förstår man bättre hur det fungerar.

När man ser hur komplicerat det är så får åtminstone jag känslan av att när det gäller just blixt är det enklast/bäst att hålla sig till Canon original.

mvh
Anders

Tja

Vill du ha enkel hantering - köp en Canon original - den lätta vägen

Vill du verkligen lära dig hur blixtfotografering fungerar, så skulle jag nästan vilja säga att du tvingas lära dig mer om du köper en icke original - den hårda vägen

Köpe sen en så stor blixt du anser att du har råd och plats med i fotoväskan

En stor blixt är alltid bättre än en liten (förutom om den lämnats hemma)

Köpte själv precis en Canon 580 EXII, som jag iofs bara använt 2 ggr och måste säga att blixtfotografering kan inte bli enklare.

Jag vet inte hur den fungerar överhuvudtaget (ännu), men den hjälper till att ta bra bilder, nu senast i en stor kyrka - blixten i taket och så blev lucia upplyst
MVH

Ola G

Tack så mycket hörrni!

Igår hade jag i princip bestämt mig för en Canon Speedlite 430, men nu blir jag lite osäker på om jag inte ska kosta på mig en 580 i alla fall?

Vet inte hur jag ska kunna välja. Får läsa recesionerna på fotosidan en gång till och jämföra kanske. Om ni har några andra tips på hur jag ska kunna välja så säg gärna till!

ANNONS
Götaplatsens Foto