Annons

"Bouncer" på 300D:ns inbyggda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Adrian:
Den inbyggda blixten som sitter på 10D/300D är av typen E-TTL. Därför så kommer det, vad ni kallar "förblixtar" med en sådan kamera. Canons analoga hus har alltså inte E-TTL med den inbyggda blixten och således inga "förblixtar"
 

adrianulander

Aktiv medlem
Jag börjar bli rejält brydd här.. =)

Min kamera slår inte förblixtar.

GÖR den det så är det i sånt fall av den typ som jag inte märker (på det sätt som Jarl Sandberg beskriver), men det har jag ändå svårt att tro? När jag tänker förblixtar för ljusmätning så tänker jag blixtar av den typ som används för af-hjälp..

Jag börjar misstänka att det är nåt knas med min inbyggda blixt.

1. "Förblixtarna" som uteblir
2. När jag trycker in FE-låset så slår den en liten blixt och sen står det "FEL" bredvid blixtikonen i sökarfönstret.

Måste kika vidare på det här. =/

Mvh. Adrian
 

lindberg

Medlem
Kan bara säga att jag uppfattar funktionen av den inbyggda blixten på samma sätt som Adrian.

Om man tex skymmer blixten med något så att den inte lyser upp objektet så exponereras bliderna med exakt samma inställningar som om blixten lyser upp objektet. Om det var så att förblixten var till för att kontrollera ljusförhållandena så borde ju exponerningstiden eller bländare ändras om blixen skyms, eller ???
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förblixtarna är svaga (=korta) och sker omedelbart före slutarens öppning. Men de finns där, så är det.

Kenneth, du har blandat ihop blixtljus med befintligt ljus (kanske du också Adrian?). Förblixtarna används för att bestämma blixtexponeringen. Detta påverkar inte slutartid och bländare överhuvudtaget, dessa inställningar är helt oberoende av TTL-blixten. Det enda som påverkas är hur mycket ljus blixten sedan pumpar ut under exponeringen.

Bländare och slutartid i autolägena påverkas bara av det befintliga ljuset. Det faktum att en blixt är monterad påverkar dessutom programkurvornas utseende. Men blixtljusets mätning har ingenting med mätningen av det befintliga ljuset att göra.

Håller man för blixten får man en underexponerad bild. Blixten kommer att fyras av med maximal styrka eftersom mätningen av förblixten talade om att effekten inte räckte till.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Adrian82 skrev:
2. När jag trycker in FE-låset så slår den en liten blixt och sen står det "FEL" bredvid blixtikonen i sökarfönstret.
Nu har jag ingen Canonerfarenhet, men det låter ju som om den funkar precis som den skall. Knapptryckningen triggar en förblixt och FEL i displayen låter ju som om det skulle kunna tänkas betyda "flash exposure lock", dvs att den är låst på den blixtexponering den mätte sig fram till under förblixten.
 

adrianulander

Aktiv medlem
jimh skrev:
Nu har jag ingen Canonerfarenhet, men det låter ju som om den funkar precis som den skall. Knapptryckningen triggar en förblixt och FEL i displayen låter ju som om det skulle kunna tänkas betyda "flash exposure lock", dvs att den är låst på den blixtexponering den mätte sig fram till under förblixten.
Tack, Jim!

Jag var precis på väg att packa ner kameran och skicka iväg den.. =) Det slog mig ju inte att vissa bitar kunde vara kvar på engelska trots att menyn är på svenska.. =)

För övrigt är det mycket möjligt att jag somnat om och blandat ihop både ditt och datt.

Tack för att du redde ut det för mig!

Mvh. Adrian
 

lindberg

Medlem
Slog mig faktiskt just efter att jag skrivit inlägget att det borde vara så att det är styrkan på blixten som ändras, och nu bekräftade du ju det. Tack för det från en glad amatör...
 

Paerl

Medlem
Walle skrev:
vitsen med en bouncer är ju att kunna rikta blixten snett uppåt, för att en del av ljuset ska studsa i taket, medans en del går direkt mot objektet man fotar. Att bara sätta på en bouncer och rikta blixten rakt mot fotoobjektet vinner man inte mycket på.
Mja...
1. Fel. Vitsen med en bouncer är att skapa en stor yta som ljuset sprids ifrån. Att en del ljus kanske går i taket och tillbaks är oftast en fullt försumbar sidoeffekt såvida inte bouncern är väldigt liten och taket väldigt lågt. Själv skulle jag helst ha svartmålat tak när jag använder bouncer :)
2. Jo, man vinner massor i att 'bara sätta på en bouncer och rikta blixten rakt mot fotoobjektet', nämligen att ljuset blir mjukare.
 

Walle

Aktiv medlem
Per, om du pratar om samma sak som mig så har du totalt fullständigt fel i vad du säger...JAG pratar om den lilla mjölkfärgade plastbiten som man sätter på blixten. Den är endast marginellt större än blixten i sig...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Pär: Du menar väl en softbox?
För en bouncer (typ omnibounce) är konstruerad för att vinklas upp i taket.
 

csab

Medlem
Varför inte sluta snacka om, hur och varför och börja testa olika metoder?
Kostar bara lite tid.
Ljuset i den inbyggda blixten räcker till mycket.
Vad har ni era kameror till?

Bo
 

Paerl

Medlem
Walle skrev:
Per, om du pratar om samma sak som mig så har du totalt fullständigt fel i vad du säger...JAG pratar om den lilla mjölkfärgade plastbiten som man sätter på blixten. Den är endast marginellt större än blixten i sig...
Gå in på scandinavian photo och sök på bouncer så ska du få se vad jag menar och du inte ;)

Gäller Jeppe med, han har dock helt rätt i att en omnibounce är ett exempel på vad Walle egentligen menar. Och att softbox är ett annat ord för vad jag menar att bouncer är.
 

lindberg

Medlem
Blev väldigt inspirerad av denna tråd och tanken på en bouncer på den inbyggda blixten. Så efter lite pysslande så fick jag ihop en som jag själv tycker ganska lyckad bouncer till 300D:n. Den är byggd av det som fanns hemma, polykarbonat (går förmodligen lika bra med plexiglas), lite M3 skruvar och en vit självhäftande film. Då den fästs i det vanliga blixtfästet så sitter den fast bra på kameran och är lätt att sätta dit och ta bort.
Den är justerbar så den kan både användas till att rikta ljuset mot taket och endast använda den som ”softbox” eller vad ni vill kalla det.
Blev förvånad över vilken skillnad det gör på bilder med och utan bouncer, det blir ju betydligt mjukare ljus med den.
Bifogar en blid när den är monterad på en analog EOS300, blixten på den är ju betydligt lägre än på 300D:n men man får en ungefärlig bild av hur det ser ut.
 

Bilagor

csab

Medlem
Snyggt!
Bra att du använde vit plast
Då får du ju lite direktljus också.
Hur böjde du polykarbonaten så exakt?

Bo
 

lindberg

Medlem
Tack!

Exakt vet jag inte, men den är ganska lätt formbar vid upphettning. Värmde den med en gasdriven minivärmepistol och bockade med en tång.
 

Jocce

Aktiv medlem
Hm, kan säga som trådstartare, att det JAG menade med bouncer är en Omnibounce.

Blev juh värsta diskussionen om detta, pga att jag som nybörjare inte visste vad som hette vad :)


/Jocce
 

Walle

Aktiv medlem
Jag tror att de allra flesta tänker på en "bouncer" som en "mjölkfärgad plastbit som man sätter på blixten", d.v.s. en omnibounce...oavsett vad man får fram på scandinavianphoto om man söker på "bouncer".
 

acke

Avslutat medlemskap
Walle skrev:
Jag tror att de allra flesta tänker på en "bouncer" som en "mjölkfärgad plastbit som man sätter på blixten", d.v.s. en omnibounce...oavsett vad man får fram på scandinavianphoto om man söker på "bouncer".
Jag håller med Pär här. En bouncer är ju något helt annat än den vita plastkopp som går under varunamnet "Omni-Bounce". Såvitt jag vet ser en bouncer ut t.ex. så här:

http://www.madeco.se/produkter/ljusteknik/bouncer/

Förväxlingen mellan begreppet "bouncer" och varumärket Omni-Bounce är vanligt förekommande på Fotosidan, har jag märkt.
 
ANNONS