Makten
Aktiv medlem
Detta är otroligt dumt eftersom det gör att fler och fler lär sig helt felaktiga och förvirrande begrepp.I folkmun kallar man det för "brännviddsförlängning", och därför väljer jag att även säga så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta är otroligt dumt eftersom det gör att fler och fler lär sig helt felaktiga och förvirrande begrepp.I folkmun kallar man det för "brännviddsförlängning", och därför väljer jag att även säga så.
Jag har fått en hel del svar och tror mig ha fattat hur det hänger ihop, men jag undrar ändå varför man inte ser "brännvidsförlängningen" direkt i sökaren. T.ex. ett 50mm normaloptik borde ge en förstoring i sökaren (utifrån 1,5 x 50=75mm) eftersom bilden på sätt och vis delförstoras i kameran om det inte är en fullformatskamera. Jag fattar det som att ett 50mm objektiv ger samma bildresultat vad det gäller hur mycket som kommer med i bilden, oavsett om det är en fullformatskamera eller inte. Fullformataren ger dock en något högre kvalité på bilden. Rätta mig om jag har fel..vilket jag antagligen har!
Jag tycker det är dags att revidera fototeknikböckerna. Nästan alla digitalsystemkameror som säljs idag har en sensor som är mindre än en filmruta. Den nya definitionen på ett normalobjektiv är ca 28 mm.
Jag tänker inte leka dryg om det är det du är ute efter. I folkmun kallar man det för "brännviddsförlängning", och därför väljer jag att även säga så.
Sedan om det handlar om att bildutsnittet blir mindre har ingen direkt betydelse - effekten är detsamma vad du än kallar det.
Varför måste man hela tiden fortsätta att jämföra med 135-formatet? Sitter det så djupt rotat?
Beskärningsfaktor tycker jag är den mest korrekta termen.
På många kompaktkameror använder man termen 135-ekvivalent.
Varför måste man hela tiden fortsätta att jämföra med 135-formatet? Sitter det så djupt rotat?
Beskärningsfaktor tycker jag är den mest korrekta termen.
På många kompaktkameror använder man termen 135-ekvivalent.
Vad sägs om uttrycket "skenbar brännviddsförlängning"?
Inte ens tillverkarna själva begriper vad de skriver alltså. Skandal.Nikon använder själva begreppet "effektiv brännvidd" och tar i handboken för D3:an (sidan 382) upp exemplet med ett 50 mm objektiv som i DX blir 75 mm och i 5:4-läget 55 mm. På sidan står också om bildvinkeln som anges vara ungefär 1,5 gånger mindre (den "reduceras") i DX-formatet än i 35 mm-formatet.
Inte ens tillverkarna själva begriper vad de skriver alltså. Skandal.
Jag tror man ska bort ifrån referensen till 135-film
Beskärningsfaktor är det enda vettiga och därtill självklara alternativet om man nu nödvändigtvis måste jämföra med ett större filmformat. Jag tänker inte sluta gnälla. Språkförvanskningar är bland det värsta jag vet. De sprider sig som en löpeld eftersom människor är så enormt okunniga och ignoranta nu för tiden att de inte orkar kolla upp hur det fungerar. Därav särskrivningstrenden, till exempel.Klar de begriper. De vet precis vad det handlar om, och förklarar det på ett så enkelt sätt som möjligt för den majoritet av alla fotografer för vilka den viktigaste information brännviddssiffran ger är vilken bildvinkel de får. Sluta gnälla om att alla har fel och inget begriper och kom med ett konstruktivt förslag om vilket språkbruk vi ska använda istället!
På vilket sätt är detta vetenskapligt? Jag har aldrig sett någon vetenskaplig text använda felaktiga mått utan att förklara att det handlar om en jämförelse. "Effektiv brännvidd" skulle möjligen kunna röra att brännvidden förändras vid olika fokusavstånd, men det har inte ett jota med sensorstorleken att göra. Om brännvidden är X så är den X oavsett vad man gör med kameran.Att säga "effektiv brännvidd" anknyter för övrigt till ett i vetenskapligt språkbruk etablerat sätt att uttrycka att något vars egentliga mått är x i något relevant avseende uppför sig som om dess mått var y, d.v.s. precis det som man vill beksriva: ett 50mm-objektiv på en DX-kamera uppför sig beträffande bildvinkeln som om det vore ett 75mm-objektiv på 135-film.
Javisst, det är för de flesta helt meningslöst att referera till 24x36-formatet eftersom de ändå inte är vana vid det. Ännu fånigare då att börja med förvirringstramset.Sedan tror jag att i och med att vi får allt fler fotografer för vilka DX-formatet är lika naturligt som småbildsformatet är för tidigare generationer fotografer så kommer färre och färre att sitta och räkna om varje gång, eftersom de har utvecklat en känsla för hur ett 50mm-objektiv uppför sig på en DX-kamera.
Det verkar enklare att kolla i sökaren;-)Om jag bara ser till mig själv noterar jag att när jag började fotografera med digital systemkamera räknade jag ofta om till "effektiv brännvidd" för att få en uppfattning om vilken bildvinkel jag skulle vänta mig av ett visst objektiv, men nu tänker jag mycket sällan så längre.
Jag tror jag tar en sup nu istället.
Är det någon brännvinsförlänging jag bör känna till beroende på val av glas.