Enicar
Aktiv medlem
Brännvinsförlängning
Ok
Jag offrar skärpan
Nej! FULL-format ger 100% effekt
Lennart
Ok
Jag offrar skärpan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej! FULL-format ger 100% effekt
Lennart
Har du fotat med lite äldre analoga kameror innan? Att det verkar vara ett normalobjektiv kan bero på att förstoringen i sökaren kan vara densamma som i en gammal analogare, frånsett att den analoga kameran har 1,5ggr större sökare, och allt verkar då för ögat "lika stort", men DX-kameran har mindre sökare så att mindre kommer med på bilden (vilket är precis samma som med DX- vs FX-sensor).
Bildutsnittet på en DX-kamera med 50mm kommer dock motsvara det från en FX-kamera med 75mm. Förklaringen till varför du upplever detta är naturligtvis ren spekulation från min sida...
Den sista meningen förstår jag dock inte riktigt vad du menar med.. Detta med sensorstorlek och pixeltäthet och skärpedjupsskillnad har diskuterats flitigt. Kort kan man ju säga att en DX-sensor med samma antal pixlar som en FX-sensor naturligtvis får större pixeltäthet. Detta ställer högre krav på optikens upplösning, samt ger sämre ljusegenskaper.
Det kan alltså bero på förstoringen i sökaren att ett 50mm objektiv i min D300 upplevs som ett normalobjektiv, dvs varken tele eller vidvinkel. Ca 50mm är ju normaloptik i en FX-kamera, dvs en bildvinkel som varken ger förstoring eller förminskning av det ögat ser. Jag kanske är trög, men jag har fortfarande svårt att förstå varför inte normaloptiken (50mm) inte fungerar som ett kort teleobjektiv i D300:an som har en DX-sensor. Jag förstår till fullo skillnaderna i bildvinkel på grund av olika sensorstorlekar, speciellt efter den ypperliga förklaringen med en ritad skiss som gavs som svar här i forumet. Jag har i och för sig bara provat med mitt 18-70 objektiv där jag ställer in brännvidden på 50mm utifrån markeringarna på objektivet. De kanske är anpassade efter brännvidsförlängningen x 1,5 (?).
Hur som helst tack för alla svar, man lär sig mycket genom såna här diskussioner!
Beskärningsfaktor är det enda vettiga och därtill självklara alternativet om man nu nödvändigtvis måste jämföra med ett större filmformat.
Jag tänker inte sluta gnälla. Språkförvanskningar är bland det värsta jag vet.
De sprider sig som en löpeld eftersom människor är så enormt okunniga och ignoranta nu för tiden att de inte orkar kolla upp hur det fungerar.
Att felaktigt beskriva saken som "brännviddsförlängning" är på inget sätt en lättnad i begripligheten för den okunniga fotografen. Tvärtom luras denne att använda begrepp som på sikt bara kommer att skapa förvirring och missförstånd.
På vilket sätt är detta vetenskapligt? Jag har aldrig sett någon vetenskaplig text använda felaktiga mått utan att förklara att det handlar om en jämförelse. "Effektiv brännvidd" skulle möjligen kunna röra att brännvidden förändras vid olika fokusavstånd, men det har inte ett jota med sensorstorleken att göra. Om brännvidden är X så är den X oavsett vad man gör med kameran.
Javisst, det är för de flesta helt meningslöst att referera till 24x36-formatet eftersom de ändå inte är vana vid det. Ännu fånigare då att börja med förvirringstramset.
Det verkar enklare att kolla i sökaren;-)
Jag gillar "skenbar brännviddsförlängning" [...] för att det ligger nåt i ordet "skenbar" som talar om att det faktiskt inte är på riktigt.
Hur gör ni rent praktiskt i huvudet när ni räknar på saken?
När jag kollar i sökaren på kompisens D40 med normaloptik, ser man inte av någon brännvidsförlängning alls utan det ser verkligen ut som just normaloptik. Borde det inte effekten av brännvidsförlängningen bli ett kort tele på 80mm?
Jag förstår inte hur du kan ha svårt att förstå hur begreppet ska användas. Om du använder ditt 50-millimetersobjektiv på en DX-kamera så kommer utsnittets bredd att bli 1/1,5 av detsamma på 24x36-kameran. Alltså måste du välja en 1,5 gånger kortare brännvidd om du vill ha samma bildvinkel på DX-kameran.Och vad gör beskärningsfaktorn då? Vilken kvantitet ska multipliceras med beskärningsfaktorn, för att på ett enkelt och snabbt sätt ge en uppfattning om den viktigaste förändringen? Min utmaning till dig är följande: Antag att jag är van vid hur ett 50mm-objektiv beter sig på en 24x36-kamera, liksom jag är van vid hur ett 75mm-objektiv beter sig på samma kamera. Jag ska nu välja objektiv att sätta på min DX-kamera. Förklara för mig hur jag kommer att uppleva 50mm-objektivet, på ett kvantifierbart sätt (d.v.s. i någon form av siffror som jag rimligen kan tänkas ha en känsla för vad de betyder), utan att på något sätt referera till brännviddssiffror.
Jo, om jag vill göra mig förstådd eftersom det inte finns någon enkel svensk översättning. För övrigt föredrar jag kaffe. Helt vanligt kaffe.Och av precis den anledningen skulle det givetvis aldrig falla dig in att beställa en latte om det inte är ren mjölk du vill ha...
Nej, "mjölkmjölk" är jag inte så intresserad av när jag handlar mjölk....du skulle självklart på ren princip aldrig få för dig att köpa Milkos lattemjölk...
Det har jag ingen aning om vad det är, men jag gissar att det är saker som inte har någon svensk översättning, och i så fall är det helt i sin ordning att använda det ursprungliga språkets ord....att beställa in naan-bröd är under din värdighet, och tjaj-te kan rimligen inte säga servitrisen ett enda dugg om vilken specifik tesort det är du faktiskt vill ha?
Ovanstående är vedertagna ord som jag inte kan styra över. De är inte felaktiga på något vis, men visst tycker jag att det är skitfånigt att man så ofta lånar rakt av istället för att använda en svensk motsvarighet.För övrigt säger du naturligtvis konsekvent körriktningsvisare, inte blinkers, och rondellen kör du aldrig i (det skulle ju förstöra gräset och blommorna), utan håller dig till cirkulationsplatsen. Du använder heller inte en polygrip (om det nu inte råkar vara en motortång av just det märket, förstås) och du kommer aldrig någonsin att kalla ett lås med nio tillhållare för sjutillhållarlås. Du läxar upp dina barn om de har fräckheten att kalla en kastrull för gryta.
Nej, det verkar ju dumt.Du är noga med att aldrig referera till en datorbaserad presentation som PowerPoint-presentation, om det inte är just MS PowerPoint som använts för att generera den.
Fortfarande inget direkt fel i ovanstående.Du skiljer i alla avseenden på Internet och World Wide Web, och du anser att det är helgerån att säga systemkamera när det specifikt är enögd spegelreflexkamera som menas. Grattis! Jag hoppas du har ett lyckligt liv! ;-)
Det finns ingenting som är praktiskt med att införa helt åt helvete felaktiga begrepp bara för att man inte begriper hur det ligger till. Det handlar bara om okunskap.Skämt åsido, jag är själv språkpuritan, men det är trots allt så att språk sällan är logiskt stringenta, att språkbruk till sist blir vad folk gör det till (även om det innebär att alla vi som talar t.ex. ryska skrattar ihjäl oss varje gång någon beställer te-te). Det finns en gräns för när det är mer opraktiskt att hålla fast vid ett fullständigt stringent språkbruk än att acceptera ett något bristfälligt.
Då är det lämpligt att man låter bli att svara om man inte vet svaret. Brännviddsförlängning är fel svar, om någon frågar om sådant.Men folk kollar ju upp hur det fungerar. Det är därför vi har den här och många liknande trådar där de som inte vet frågar hur det funkar, och vi som satt oss in i det förklarar vilken effekten egentligen är.
Det finns en nyansskillnad, nämligen att den ignorante är okunnig på grund av att den inte bryr sig om att ta in kunskap. Man kan ju vara okunnig för att man är dum också.(För övrigt undrar man ju varför en som är så noga med språk formulerar sig som att människor är "både okunniga och okunniga"; för du är väl medveten om att "ignorant" betyder just okunnig? ;-) )
"Skenbar brännviddsförlängning" är mycket bättre då, om än inte heller särskilt bra. Brännvidden ändras inte och därför kan den effektiva brännvidden aldrig vara något annat än just objektivets brännvidd.Jag gillar inte heller "brännviddsförlängning", av precis den anledningen, men är tillsvidare (tills jag hittat ett bättre alternativ) beredd att acceptera "effektiv brännvidd", eftersom det på ett koncist sätt sammanfattar den för de flesta amatörfotografer viktigaste effekten av att gå från 24x36 till DX/APS-C, med samma faktiska brännvidd.
Det har jag aldrig sett, trots att jag plöjt alldeles för mycket vetenskaplig litteratur. Den effektiva delen av ett mått är det som används, exempelvis är effektiv upplösning de pixlar på sensorn som används, vilket oftast är färre än sensorns totala upplösning. Detta ändrar på inget sätt det totala antalet pixlar eller upplösningen per ytenhet, och är därför helt i sin ordning att använda. En effektiv brännvidd skulle kunna vara den som objektivet erhåller när man tillsätter en konverterare, som antingen förkortar eller förlänger den totala brännvidden. Objektivet har fortfarande sin brännvidd, men den effektiva brännvidden som kameran ser är något annat.Jag har aldrig sagt något om att det skulle vara vetenskapligt att använda felaktiga mått; jag har sagt att prefixet "effektiv" används i vetenskapliga sammanhang för att beskriva en skenbar förändring av en storhet.
Lik förbannat är det fel i detta fall. 50 mm är aldrig ekvivalent med 75 mm som brännvidd sett. Då får du tala om effektiv bildvinkel eller något annat. Den ändras nämligen med kameran, trots att objektivet alltid är kapabelt att ge samma bildvinkel i form av sin bildcirkel.När brännvidden förändras vid olika fokusavstånd är det den faktiska brännvidden som förändrats; det är inte vad man menar med "effektiv" i detta språkbruk. "Effektiv" används just för att beteckna "är inte men uppför sig (till god approximation) som" (alternativt "är ekvivalent med"). Det är inget otvetydigt med det språkbruket, utan det är tvärtom ett mycket effektivt sätt att kortfattat förmedla just denna information.
Jag har kommit med ett förslag; beskärningsfaktor. Fast egentligen behövs det inte ens ett visst ord. Det räcker med att uttrycka sig på ett riktigt sätt.Hur som helst, ingen skulle bli gladare än jag om vi kunde enas om ett bättre språkbruk, men hittills har jag helt enkelt inte sett något som inte är mer tillkrånglat och/eller inte i slutändan kokar ner till att man i alla fall multiplicerar brännvidden med en beskärningsfaktor (och då måste vi fortfarande komma på vad vi ska kalla denna produkt, som uppför sig i vissa avseenden som en brännvidd, men inte är det). Det som retar mig är att det är så många som är snabba med att snorkigt påpeka att "brännviddsförlängning/skenbar brännvidd/effektiv brännvidd" är fel, utan att komma med ett riktigt konstruktivt och funktionellt förslag för hur vi ska uttrycka oss istället.
Samma som 4/3-systemet.Nån som vet vad 110-film ger för skenbar brännviddsförlängning?
Nää, om det är en förkortning så blir det ju 1/0,6 = 1,67x. Den skenbara brännviddsförlängningen är däremot 0,6x, vilket ju blir en kortare skenbar brännvidd.Och min gamla Rolleicord ger en "skenbar brännviddsförkortning" på ca 0,6x![]()
Skenbar är väl ett trevligt ord?
En fråga om tycke o smak! För mig är skenbar=något som ger sken av att vara vad det inte är dvs FALSK!
Jag kan i viss mån förstå om man använder "ekvivalent med bränvidd den och den" på kompaktkameror. Men inte på dslr.
För mig känns det som att brännvidd alltid är brännvidd. D v s exempelvis så är 150mm alltid 150mm, oavsett om optiken sitter på en dslr i småbildsformat (med eller utan beskärningsfaktor), en mellanformatare eller en fältkamera av storformattyp. Upplever det inte alls som krångligt.
Mvh/Lennart
Hej!
50 mm fungerar visst som kort tele på en D300. I alla fall när jag har provat. Jag kör själv D3 och D200 växelvis och använder en 50 en hel del -- skillnaden finns där, tro mig
Sedan det här vad man uppfattar som "normalt perspektiv" ... Det har faktiskt i sak ingenting med normalobjektiv att göra. Som andra redan påpekat är ett normalobjektiv definitionsmässigt helt enkelt ett objektiv vars brännvidd är ungefär som bilddiagonalen.
Nu är det på ett ungefär i det området som objektiv varken uppfattas som tele eller vidvinkel, men toleranserna för vår uppfattning i den frågan är ganska vida. Du kan nog sätta på allt från en 35 mm till en 70 mm på en 24x36-kamera och ändå uppfatta dem som ganska "normala" (varken tele eller vidvinkel).
Prova på din 18-70, jag tror det mesta mellan 25 och 50 mm på den kommer att kännas ganska "normalt", varken speciellt vidvinkligt eller speciellt teleaktigt.
Och nej, din 18-70 är verkligen en 18-70 och inget annat. Nikon uppger alltid den verkliga brännvidden för objektiven till systemkamerorna. Däremot kan man säga att en 18-70 på din D300 fyller ungefär samma uppgift (bildvinkelmässigt) som en 28-105 skulle göra på min D3. Eller som en 50-150 eller något liknande skulle göra på en Hasselblad.
Ja men det var ju det jag menade, skenbar lika med falsk, brännviddsförlängnngedn är inte på riktigt, det bara ser ut så, den är skenbar, falsk alltså.
Det vikiga är ju att förmedla till nybörjare att brännvidden faktiskt inte ändras beroende på vilken kamera man har.
Folk som köper en D3 borde ha råd att köpa sig en lite utbildning i vad brännvidd är.
Edit: Undrar vad den oeffektiva bränvidden tar vägen?
Vilket på svenska översättes till "utsnittsbeskärning".Men ska vi enas om termen FOV-crop?![]()
Vilket på svenska översättes till "utsnittsbeskärning".