Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra AF 5D mk1 vs mk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Har nu en Canon 5D mk1 och är jätte nöjd med bildkvalitén. Funderar på att gå upp till mk2 men hört att den har samma AF-system som sin föregångare och det är just AF jag tycker är problemet.

Ni som har uppdaterat, är AF bättre i 2an eller är det samma (skräp)?

Har 85/1,8 och 70-200/2,8L som är snabba men oroliga och kameran väljer gärna af-punkt godtyckligt om man inte kör på den i mitten.

Min personliga uppfattning är att det är rätt lika mellan 1:an och 2:an. Tyvärr. Kör också på punkten i mitten. Med små knep för att få till fokusen, men den är rätt kass i mörka situationer.

Köpte en 5DII och sålde den igen p.g.a. att autofokusen inte var speciellt snabbare än min 5D. Jag väntar på att 5DIII ska sjunka i pris.

beror på vad du fotar men jag tyckte att 2 an var bättre än 1. Jag hade inga problem med af men jag fotar rätt sällan snabba föremål. Har använt den på surfing,kiting o det har inte varit några problem. Men om du fotar mycket fåglar etc så hade jag köpt 3 an eller 1Dx.

Jag har haft 5D och har nu 5DMKII och 5DMKIII. Skillnaden mellan 5D & 5DMKII är sensorn i huvudsak. På skärmen kan 5DMKII upplevas som oroligare vid 100% än filen från 5D, fast i utskrift och normal betraktning är den bättre.
I övrigt är 5D och 5DMKII nästan identiska.

En 5DMKIII är en rejäl uppgradering och AF är suverän. Högre FPS gör också kameran mycket mer allsidig. Dessutom är den späckad med mängder av annan godis.
PÅ 5DMKII går jag inte gärna över 3200 ISO och med 5DMKIII kan jag använda 12800 och tycker jag når samma slutresultat.
Så även om 5DMKIII kostar betydligt mer så tycker jag faktiskt den uppgraderingen är mer valuta för pengarna.

Det är inte bara AF som är bättre. Saker jag uppskattar är:
1. Två kortplatser
2. 6 bilder/sek
3. Silent mode på drivningen. Viskar som den tystaste Leica
4. Menyerna
5. Bättre skärm
6. 100% sökare
7. HDR inställning förbättrad. Går ta upp till 7 gafflade bilder automatiskt.
8. Bildfilerna bättre. Går att manipulera hårdare utan bandning mm.

Så jag vill påstå det finns fler skäl än AF att kameran har ett högre pris

Det är samma AF-modul i 5D som i 5D2 men den senare har förbättrade algoritmer så den är faktiskt en smula vassare. Om det är tillräckligt eller ej hänger helt på hur (och var) man fotar samt sin egen fokusteknik. Underskatta inte vikten av det sistnämnda...

Allt är relativt brukar man ju säga. 5DMKII klarar de flesta situationer med sin AF.
T.ex. detta http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2209402&target=

Däremot är den inget vidare på mer oförutsägbara rörelser som när man fotar fåglar i flykten eller sport. Här är det kamerans teknik som inte räcker till.
Här finns det ett antal kameror som presterar betydligt bättre. Till och med en gammal 1DMKIIN spöar 5DMKII ordentligt på den punkten och 5DMKIII är otroligt mycket bättre.

Då blir det nog en 5D3 om nått år. Har strax pluggat klart och förhoppningsvis kommer ekonomin se annorlunda ut när man har ett riktigt jobb :)

Hoppas att Magic Lantern kommer till 5D3 inom kort så man kan ändra nästan alla inställningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto