Annons

Bra digitalsystemare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Väljer man mellan Canon och Nikon så spelar 2 faktorer roll.
1. Hur kameran passar dig dvs känslan, hur är den att hålla i osv
2. Vad har mina kompisar för system dvs kan jag lätt låna objektiv/tillbehör som jag ännu inte skaffat.

Sen kan man kanske dela in kamerorna i konsument, entusiast och proffsmodeller.
Konument Nikon d40,d40x, d50 vs Canon 350d,400d
Entusiast Nikon d70,d80 (d200) vs Canon 30d,40d (5d)
Proffs Nikon d1,d2,d3 Canon 1d,1ds
Och en sak som skiljer i graderingen är just hur huset är byggt dvs material val och ergonomi. Så att jämföre d80 med 400d är kanske inte helt rättvist ur den aspekten.

Tack för alla tips!!
En annan fråga.
Någon som har koll på om Pentax K100D är något att ha?
Hur är det med tillbehör,lätt att hitta?
Har sökt på nätet men verkar inte alls vara lika vanligt som tex. Canon...

Min mening är att Sony, Pentax mfl gör bra kameror i konsument/amatör segmenntet. De är inte lika vanliga bland proffsen även om de då och då lanserar kameror avsedda för dessa.

När det gäller beg. marknaden så är Canon och Nikon vanligast.
När det gäller tillbehör från resp tillverkare så är Canon/Nikon de största systemen. Men jag tror att de övriga kommer att satsa mer nu när fotograferandet fått en ny renesans...
För tredje parts tillverkare finns nog det mesta till samtliga system.

Hur "bra" olika modeller är och jämförelse mellan deras funktioner osv kan du hitta på t ex http://www.dpreview.com

Grattis , den lär du inte bli missnöjd med!

Och du fick faktiskt en bättre kitglugg än den den andre konkurrenten håller med!:)
Om du nu tog en kitglugg dvs!
Bra val!

litet billigare alternativ

varför inte en D100 ...har två stycken själv och jag tycker dom är skitbra. Har man bara vant sej att dom underexponerar hela tiden i dåligt ljus har man oxå lärt sej kompensera.. :)

Har beställt en sån jag också! =) Får se hur mycke jag använder den. Köpte ett Uv-filter också. Men är sugen på batterigrepp också. Hehe. Blir aldrig nöjd. =)

TommyBanzz skrev:
Har beställt en sån jag också! =) Får se hur mycke jag använder den. Köpte ett Uv-filter också. Men är sugen på batterigrepp också. Hehe. Blir aldrig nöjd. =)

Uv-filter eller nån form av objektivskydd är ett måste.Jag har också ett motljusskydd som är bra på att ta värsta smällen om olyckan är framme.

ANNONS
Götaplatsens Foto