Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Letar efter en lite bättre Fotoskrivare men som även klarar vanliga utskrifter.
Budget mellan 1-5000.
Gärna lite om varför ni tycker den är bra och pris uppgift.
/Martin.

Bläckstråle för det första. Jag hade främst kollat på Epson och Canon. Det du kan fundera på är om det ska vara en multimaskin eller bara skrivare, trådlöst eller usb-koppling, A4 eller A3 samt hur mycket du tror du kommer använda den. Tyvärr finns nog ingen skrivare under 5000 spm kan skriva ut äkta svart-vita bilder. För A4 och färg så hade jag mer specifikt valt en billig canon-skrivare. Sist men inte minst gäller det att lära sig färghantering och hur man går till väga för att få så bra resultat som möjligt, gör man inte det så kvittar det egentligen hur dyr skrivare du väljer.

Bläckstråle för det första. Jag hade främst kollat på Epson och Canon. Det du kan fundera på är om det ska vara en multimaskin eller bara skrivare, trådlöst eller usb-koppling, A4 eller A3 samt hur mycket du tror du kommer använda den. Tyvärr finns nog ingen skrivare under 5000 spm kan skriva ut äkta svart-vita bilder. För A4 och färg så hade jag mer specifikt valt en billig canon-skrivare. Sist men inte minst gäller det att lära sig färghantering och hur man går till väga för att få så bra resultat som möjligt, gör man inte det så kvittar det egentligen hur dyr skrivare du väljer.

Jag är rätt förtrogen med kalibrering och färg hantering etc. hade en epson skrivare förr. Men det var ett tag sedan och antar att det har hänt en hel del på den fronten. jag skulle vilja kunna skriva ut A3 i alla fall. Och helst med hyffsad kvalite såklart annars kan det lika gärna vara en vanlig skrivare för kontors papper. Kan tänka mig att jag får betala lite mer. Men om det är en bra skrivare kanske jag kan gå upp lite till. Finns det några alternativ för en hyffsad foto skrivare runt det priset eller lite till? Eller är det uteslutet?
/Martin.

Canon Pro-100 verkar vara prisvärd och ha det man kan tänkas behöva, den har tre nyanser av grått så man kan skriva ut svartvitt. Epson R2000 ligger i samma prisklass men har inte denna möjlighet, isåfall får man gå upp på R3000. Jag är osäker på om R2000 och Pro100 har pigmenterat bläck men R3000 har det. Jag tror Epson klassas något högre när det kommer till fotoskrivare i denna prisklassen och uppåt. Att kunna skriva ut matt eller blankt papper utan att behöva byta svart-patron är också något att kolla på och ett plus ur användarsynpunkt. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dagens modeller. Jag har en Epson 2400 A3+ skrivare. Den ger fantastiska bilder men verkar ibland ha ett eget liv och man behöver skriva ut åtminstone ett par gånger i månaden för att minimera risken med igensatta skrivarhuvuden. Jag har även den senaste veckan fått problem med drivrutinen. Jag är kluven till vad jag skulle välja om jag skulle köpa idag, men troligen en enklare multimaskin först och sedan, om jag upplevde att den inte räckte till, köpa en fotoskrivare och isåfall siktat på Epson R3000.

Canon Pro-100 verkar vara prisvärd och ha det man kan tänkas behöva, den har tre nyanser av grått så man kan skriva ut svartvitt. Epson R2000 ligger i samma prisklass men har inte denna möjlighet, isåfall får man gå upp på R3000. Jag är osäker på om R2000 och Pro100 har pigmenterat bläck men R3000 har det. Jag tror Epson klassas något högre när det kommer till fotoskrivare i denna prisklassen och uppåt. Att kunna skriva ut matt eller blankt papper utan att behöva byta svart-patron är också något att kolla på och ett plus ur användarsynpunkt. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av dagens modeller. Jag har en Epson 2400 A3+ skrivare. Den ger fantastiska bilder men verkar ibland ha ett eget liv och man behöver skriva ut åtminstone ett par gånger i månaden för att minimera risken med igensatta skrivarhuvuden. Jag har även den senaste veckan fått problem med drivrutinen. Jag är kluven till vad jag skulle välja om jag skulle köpa idag, men troligen en enklare multimaskin först och sedan, om jag upplevde att den inte räckte till, köpa en fotoskrivare och isåfall siktat på Epson R3000.

tack för all denna information. Nä det är lite klurigt att bestämma sig när man inte haft en nyare skrivare på ett tag. Den jag hade var säkert 8 år sedan eller mer och det har ju hänt en del sedan dess.
Ska kolla upp de du nämnde och de verkar ju verkligen vara något att sikta på tycker jag. Priset är också helt ok.
/Tack, Martin.

Jag köpte en Epson A3 kontorsskrivare, 7015 1600:-, för ett år sedan. Om man bara har bra skrivarprofiler så blir det helt ok s/v bilder. Behövs naturligtvis för färg också. Tidigare har jag haft 6 färgsskrivare med färgämnesbläck och frånsett lite mindre max svärta ser jag ingen påtaglig skillnad i utskriftskvalitet. Svärtan är ju inte pigmentbläckets starka sida. Och om man skriver ut text på vanligt papper så är ekonomin rätt bra.

Jag är rätt förtrogen med kalibrering och färg hantering etc. hade en epson skrivare förr. Men det var ett tag sedan och antar att det har hänt en hel del på den fronten. jag skulle vilja kunna skriva ut A3 i alla fall. Och helst med hyffsad kvalite såklart annars kan det lika gärna vara en vanlig skrivare för kontors papper. Kan tänka mig att jag får betala lite mer. Men om det är en bra skrivare kanske jag kan gå upp lite till. Finns det några alternativ för en hyffsad foto skrivare runt det priset eller lite till? Eller är det uteslutet?
/Martin.
Vill du ha en skrivare som kan skriva ut fine art bilder med samma kvalitet som de större proskrivarna i både färg och svartvitt, så titta på Epson R3000. Skriver ut A3+ och kostar runt 6800 kr. Har 26 ml färgpatroner, vilket borde vara optimalt för någon som printar mer sällan. Jag har 80 ml i min 3800 A2-skrivare och printar numera inte tillräckligt mycket för så stora patroner. Här är en bra review:

http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson_r3000.html

Du kanske funderar på att köpa en begagnad fotoskrivare?

Jag är nu inne på min tredje färgskrivare, alla bläckstråleskrivare och från Epson. Den första köptes ny för kanske 20 år sedan och den senaste köpte jag begagnad. Det är en Epson Stylus pro 4880, använder åtta färgpartoner på 110ml eller 220ml och klarar papper upp till A2 eller rullar med max bredd 432mm.

Jag är otroligt nöjd med denna skrivare som ger fantastiska utskrifter och är oerhört driftsäker. Den kan stå oanvänd i månader utan att skrivhuvudet sätter igen och vid byte av färgpatron mitt i en utskrift fortsätter den att skriva ut bilden utan att det går att se att byte av färgpatron skett. Det sparar en hel del färg och papper även om färgbyte är sällsynta med 220ml färgpatroner.

Den tycks vara driftsäker även beträffande mängden utskrifter. När jag senast tog ut en testutskrift meddelade skrivaren att det passerat 6,5 kilometer papper genom maskinen. Jag vet inte om detta är mycket men för mig låter det smått otroligt.

Vad som är viktigt att se upp med här är utskriftskostnaden. En billig skrivare kan snabbt bli väldigt dyr om bläcket är dyrt. Ofta blir små skrivare med små bläckpatroner dyrare i längden än större skrivare med mer bläck.

Vad som är viktigt att se upp med här är utskriftskostnaden. En billig skrivare kan snabbt bli väldigt dyr om bläcket är dyrt. Ofta blir små skrivare med små bläckpatroner dyrare i längden än större skrivare med mer bläck.
Förutsatt att man använder bläcket innan det är allt för gammalt, ja...

Vid det här laget har jag haft fler skrivare än jag kan komma ihåg. Den första var någon gång på 90-talet.
Kostade då en förmögenhet och köptes på bolagets räkning.
En utskrift i färg håll väl någon månad om den var uppsatt i ett ljust rum.
Idag kör jag en Epson R3000 och den är perfekt för mina behov. Bläcket är pigment och färgpatronerna ganska stora. Utskrifter är aldrig billigt men ger en direkt återkoppling.
Den återgivning en modern skrivare ger är svår att få på annat sätt.
En Epson R3000 ger drygt Adobe RGB i vissa färger och strax under i vissa.Lite beroende på papper förstås
Idag skall trycket hålla bortåt 200 år år. Det har jag givetvis inte kunnat kolla upp. Fast bilder jag skrev ut för flera år sedan med pigment ink ser jag idag ingen skillnad på..
Epson är troligen ledande idag och det som andra jagar att nå upp till.
Om Epson är bäst eller inte kan nog andra kommentera.
Det kommer ju konstant nya skrivare och jag följer inte marknaden,
Jag kör mina skrivare 3-5 år och byter när tekniken har tagit ett kliv framåt.
Så jag är mer än nöjd med min Epson R3000, Den har fungerat perfekt under de 2 år jag haft den och ger fantastiska utskrifter. Den har hyfsat stora bläckpatroner som håller ner kostnaden.
Billigt är det inte så du skall inte använda den för vanliga utskrifter.
Jag kör en HP Office jet pro 8600 för den typen,
Den har stora patroner och är billig i drift. Kan också skanna dokument snabbt i batch.
Fast någon fotoskrivare är det inte.
Vad som är din kvaltetsnivå får du själv söka dig fram till.
Att hitta en skrivare som är både och har jag inte lyckats med. Det tror jag inte heller du kommer göra.

Lönar det sig att köpa skrivare för att göra egna utskrifter? Alternativet är att beställa utskrifter av en bra firma som gör sådant (t.ex. Crimson, men det finns andra som är lika bra).

Att man kan tycka att det är kul att pula med utskrifter är en annan sak.

Jag tycker det är värt att ha en egen skrivare men visst det kräver endel och det beror på hur petig man är men min (begränsade) erfarenhet är att för att få det så som man vill ha det så är det snabbast och säkrast att göra det själv. Då kan man också göra varianter på samma bild utan att behöva betala frakt för dessa. Därmed inte sagt att jag har ett problemfritt arbetsflöde där det jag ser på min skärm är det som kommer ut ur skrivaren, snarare tvärtom, men sålänge man gör utskrifter i mindre format så är ju bläckkostnaden lägre och det går ofta snabbt att korrigera det sista på känn utifrån vad man ser på utskriften kontra skärmen. På min skrivare ser jag inga skillnader i färg på olika bildstorlekar, en A4 har samma färger och kontrast som en A3.

Jag tycker det är värt att ha en egen skrivare men visst det kräver endel och det beror på hur petig man är men min (begränsade) erfarenhet är att för att få det så som man vill ha det så är det snabbast och säkrast att göra det själv. Då kan man också göra varianter på samma bild utan att behöva betala frakt för dessa. Därmed inte sagt att jag har ett problemfritt arbetsflöde där det jag ser på min skärm är det som kommer ut ur skrivaren, snarare tvärtom, men sålänge man gör utskrifter i mindre format så är ju bläckkostnaden lägre och det går ofta snabbt att korrigera det sista på känn utifrån vad man ser på utskriften kontra skärmen. På min skrivare ser jag inga skillnader i färg på olika bildstorlekar, en A4 har samma färger och kontrast som en A3.

Det viktigaste vid utskrifter är att man har en profilerad/kalibrerad skärm.
Sedan en bra profil för det papper man skriver ut på. Pappersprofilerna från Epson tycker jag stämmer bra på min skrivare och jag har heller inte problem med profiler från. t.ex. Hahnemühle.
En skärm och en utskrift är ju väldigt olika media. Så även om det man får ut på papperet stämmer med skärmen kan man ibland tycka att bilden blir för kall, eller för varm eller för mörk.
Då är det skönt att snabbt kunna ändra lite och skriva ut en ny som bättre stämmer med det man tänkt sig.
Att ha en profilerad/kalibrerad skärm är en förutsättning för att man inte skall slösa bort mängder av papper och bläck.
En i1Display Pro kalibrator kostar som en omgång bläckpatroner till min skrivare. En sådan bör man ta med i sin kalkyl om man köper en fotoskrivare.

Håller absolut med. Jag har en Eizo 2231 flexscan som jag profilerar då och då och det är som du säger en förutsättning. Innan jag skaffade profileringsmöjligheten så hade jag långt fler bilder där färgerna inte riktigt stämde. Vad gäller ljushet så har jag helt enkelt lärt mig att bilderna blir mörkare på utskrift än som jag ser dom på skärmen. Men nu ska vi inte göra det här till en tråd om skärmar ;-).

Vill du ha en skrivare som kan skriva ut fine art bilder med samma kvalitet som de större proskrivarna i både färg och svartvitt, så titta på Epson R3000. Skriver ut A3+ och kostar runt 6800 kr. Har 26 ml färgpatroner, vilket borde vara optimalt för någon som printar mer sällan. Jag har 80 ml i min 3800 A2-skrivare och printar numera inte tillräckligt mycket för så stora patroner. Här är en bra review:

http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson_r3000.html

Ok, ja det låter som en bra variant tycker jag. Tack så mycket!, Ska läsa lite om den nu till morgonkaffet :)

Jag köpte en Epson A3 kontorsskrivare, 7015 1600:-, för ett år sedan. Om man bara har bra skrivarprofiler så blir det helt ok s/v bilder. Behövs naturligtvis för färg också. Tidigare har jag haft 6 färgsskrivare med färgämnesbläck och frånsett lite mindre max svärta ser jag ingen påtaglig skillnad i utskriftskvalitet. Svärtan är ju inte pigmentbläckets starka sida. Och om man skriver ut text på vanligt papper så är ekonomin rätt bra.

ja, jag överväger just nu om jag ska ta steget fullt ut och skaffa en ordentlig fotoskrivare eller en helt ok allround skrivare , för ofta nuförtiden förutom att vilja skriva ut foto så behöver jag skriva ut andra saker. och köpa 2 olika just nu blir för dyrt! ;)
Men ska läsa lite om de som finns tillgängliga och besluta mig senare.
/Tack, Martin.

ANNONS
Götaplatsens Foto