Annons

bra nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

linsvin

Avslutat medlemskap
jag har precis bestämt mig för att börja fotografera igen och letar runt efter en digital systemkamera! Nikon är jag ganska säker på att jag vill ha men annars så vet jag bara att jag inte vill ha en alltför dyr men ändå inte för enkel. Har kikat på blocket och funderar över D60 och D70! Är detta något att ha, hur mycket ska man ge för de?? Någon som har råd att ge?

Vad har du för budget?

Tycker att D70 börjar bli lite väl ålderstigen vid det här laget, då tycker jag D80 är ett bättre val om du vill ha en äldre begagnad kamera.

Med tanke på dina kriterier är nog D60 inget att bry sig om. Är du ute efter ett rejält hus är nog risken stor att du snart tröttnar på den.

Instämmer i att D80 är ett bättre val än D70. Den är tekniskt en generation nyare och betydligt bättre i de flesta hänseenden. Suverän som instegskamera och dessutom mycket att växa i. Vill du få en uppfattning om hur den känns i handen kan du gå till en handlare och klämma på D90 som i stort sett har samma hus.
Eftersom D80 fanns kvar i butikerna så sent som i vintras går det att hitta väldigt fina "nästan nya" exemplar. Det gäller att leta upp "sommarfåglarna", personer som fått fotodille, köpt kamera och plåtat ett par månader för att sen tröttna. Du bör kunna hitta ett fint ex för 4000.

D70 är bra en instegskamera men det beror ju förstås på prisskillnaden mot D80. Får man ett D70 hus för 1700-2000 kr och D80 för 3500-4000 kanske?

Jag köpte en D70 i våras som första digitala kamera och jag gillade den. Men jag kände att jag växte ur den ganska snabbt. Kanske mest för att jag har fotat analogt tidigare och då med väldigt gedigna semi-proffskameror. Har nu uppgraderat till en D200. Så om inte priset är för högt så tror jag D80 är ett bra val!

Jag instämmer i att D70 är en helt ok kamera att börja med, har tyvärr ingen erfarenhet av D60. Dock så föredrar jag en kamera med två inmatningshjul så för mig skulle D60 väljas bort även om den säkerligen är en kompetent kamera. Jag använder fortfarande D70 idag även om jag har modernare kamerahus. Till många saker är den alldeles tillräcklig.

Vad jag skulle betala för en D70 är svårare att svara på eftersom jag aldrig varit på jakt efter en. Men tänk på att D70 var den "första amatördigitalkameran" för Nikonfolket, därav kan den vara rätt hårt körd. Så priset skulle helt bero på skick. Kanske skulle jag ge några kronor mer för D70s pga den större displayen. Men 2000 skulle nog vara absolut maxtak för mig med tanke på vad en ny kamera i budgetklassen kostar idag. Det rör sig trots allt om saker som har ett antal år på nacken.

TACK för alla tips och råd! efter en tids letande på blocket, bland kameror, många med hutlösa priser och osäker på vilken som var rätt för mig har jag nu funnit en kamera: en D80 blev det med objektiv osv för 4500. känner mig väldigt nöjd med det beslutet och priset och hoppas att jag fortfarande tycker det med den väl i handen! :)

TACK för alla tips och råd! efter en tids letande på blocket, bland kameror, många med hutlösa priser och osäker på vilken som var rätt för mig har jag nu funnit en kamera: en D80 blev det med objektiv osv för 4500. känner mig väldigt nöjd med det beslutet och priset och hoppas att jag fortfarande tycker det med den väl i handen! :)

Grattis till kameran! :) Det är säkert ett bra val som du kommer vara nöjd med en lång tid framöver.

Kanske går det för dig som för mig att jag i början (med min D60 som har samma bildsensor) inte tyckte den presterade så jättebra, men efter att nu ha haft kameran ett halvår och faktiskt lärt mig ett och annat om foto har jag börjat tycka det är en riktigt bra kamera. Det gäller bara att kunna exponera rätt och känna till hur alla inställningar påverkar bilden. Det lönar sig också att försöka lära sig lite om bildbearbetning har jag märkt... men det är inget jag ännu är nåt bra på...

En annan sak jag märkt är att det är en hobby som ger stora ha-begär. Jag betalade också ca 4500kr för min kamera här i Finland (ca 450€), men har efter det spenderat dryga 900€ på nya objektiv, blixt och andra tillbehör. Ännu är det mycket som jag saknar, som ett ljusstarkt tele och en bra vidvinkel. Går väl åt någon tusenlapp till det också (i euro räknat) i framtiden... Sen blir det väl att fundera på att uppgradera till en nyare kamera... :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto