Annons

Bra papper till Epson R3000 10x15 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Har just köpt en Epson R3000 skrivare och vill testa lite mindre bilder innan jag testar stora så jag får ordning på hur jag skall göra. Vilka papper rekommenderar ni för 10*15 utskrifter? Jag gillar blanka papper. Skall man köpa Epsons egna eller andra papper? Vart köper man dem billigast och enklast? Jag bor i Götebrg.
Vet att man skall köra som det finn ICC profil till.
Blir det bäst från Photoshop eller Easy Print?
Har lästa att det är lite dumt att skriva ut kantlöst för då spiller skrivaren mer bläck utanför pappret? Är det sant?
 

mmakr

Aktiv medlem
Bra papper

Scandinavian Photo har bra 10/15 cm papper i rätt rikt urval. Tänk på att använd ett så tjockt papper som möjligt. Epsons Ultra Glossy 300 g är troligtvis optimalt för dig . Att skriva ut och inte använda profil är inte att rekommendera. Enklast för mig är att skriva ut via Lightroom som har en alldeles utmärkt hantering av utskriftsfunktioner och styrning av skrivare. Själv använder jag nu Ilford Smooth Pearl men det är inte blankt. Mvh Åk
 

28704

Avslutat medlemskap
Om man gör sig besväret att dela en A4 i 4 delar kan man komma ner till 1kr/ 10x15cm, sen får man också ett mycket större urval.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag är av uppfattningen att egna printar ska vara i storleken A4-A2. Vill man göra 10x15 bilder är det bättre att låta Crimson eller andra göra dem. Det blir billigare och man kan beställa utfallande kopior utan att söla ner bläckstråleskrivaren med bläckrester.
 

hne

Aktiv medlem
Det stämmer att det finns skumplastsvampar som tar upp bläcket som sprutas utanför papperet. Blir det för mycket blir det väl förmodligen söligt i skrivaren och fläckar på utskrifter. Jag har skrivit ut flera hundra 10x15 kantlöst på min R2000 (är nog på femte hundrapacket). Några rutor hushållspapper allt som behövs för att badda bort det värsta. Gör du det med ett par hundra arks mellanrum får du inga problem, vad det verkar.
 
ANNONS