Annons

Brukar ni alltid skärpa bilderna i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Typ så här?

http://martinstenlund.se/files/temp/DSC_2739_suddig.jpg
http://martinstenlund.se/files/temp/DSC_2739_skarp.jpg

Den "suddiga" är bara nedminskad från full storlek och sedan inget mer.
Den skärpta är skärpt två ggr mha "high pass"-metoden. En gång i full storlek (1,2, vivid light) och en gång efter nedminskning (0,3, vivid light). Värdena är dock inte universal såklart. Minskningen gjord med vanliga bicubic i PS.

Lite grundskärpa ligger dock i Camera Raw, men det är ju samma sak när man plåtar jpeg att kameran skärper lite.

Tittar du noga på bakgrunden kan du se varför det kan vara bra att bara skärpa delar av bildern som någon skrev. Det brukar jag dock normalt sett inte orka hålla på med...
 

iBoat

Aktiv medlem
Tack, jo där ser jag tydlig skillnad. Om jag får fortsätta med mina nyfinka frågor:
Kan man få se hela bilderna för att se skillnaden där?
Vad skulle/ska bilden användas till?
Här finns en länk med originalbilden: http://www.prepix.se/utan_oskarp_mask.html
Här med oskarp mask (samt färgställd): http://www.prepix.se/Oskarp_mask.html

(Glöm inte att zooma och vänta på att hela upplösningen blir synlig)

Även detta är ett utsnitt från en större bild så skärpan är inte helt bra.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Oj, då! Det innebär ett väldans jobb om man skickar några hundra semesterbilder till crimson för utskrift!

Jag kanske har missat det, men var hittar jag uppskärpningskursen?

Per.
Eller också bestämmer man sig för en bra kompromiss, men det betyder ju inte att individuella bilder inte skulle kunna bli bättre med egna värden. ;)
 

js1

Aktiv medlem
Jag kör lite std-värden för oskarp mask på ca 140/1,0/3 för semesterbilder jag skickar till utskrift. Då kan man köra det som ett macro.

Bilder för fs brukar jag köra 120/0,3/1
 

iBoat

Aktiv medlem
Oj, då! Det innebär ett väldans jobb om man skickar några hundra semesterbilder till crimson för utskrift!

Jag kanske har missat det, men var hittar jag uppskärpningskursen?

Per.
Ja det blir ju mycket jobb, men det fallet kan du nog skapa ett 2-3 olika makron för att skärpa upp. Bilderna ska väl vara i samma storlek? Där gå i så fall en parameter bort. Sedan kanske du kan dela in naturbilder med mycket träd och grönska i en annan kategori och människor i en annan. Då kan du nog rationalisera lite bättre.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag fick lära mig här på FS (var ett par år sedan) att upplösningen/200 var en bra tumregel för radien när man använder oskarp mask. Det kör jag fortfarande.

Tröskelvärdet lägger jag 1-2, beroende på brusigheten i bilden.

Mängden brukar jag köra kring 100%.

Har på senare tid också börjar använda Smart Sharpen, med More Accurate-funktionen, vilken fungerar väldigt bra när det finns mycket blänk i bilden. Med Smart Sharpen kan man ju som bekant välja hur mycket skärpa som skall läggas i skuggor och högdagrar också.

Jag skärper alla bilder. Jag tycker inte dom får det där sista "stinget" annars.


Senast igår lärde jag mig också att metoden för nedskalning av bilder påverkar skärpan väldigt mycket. Har alltid kör bicubic, men efter att ha läst en mycket bra tråd lärde jag mig att bicubic sharpener gör jobbet med mindre skärpeförlust.

Varje dag blir man påmind om hur lite man egentligen kan om bildbehandling =)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Senast igår lärde jag mig också att metoden för nedskalning av bilder påverkar skärpan väldigt mycket. Har alltid kör bicubic, men efter att ha läst en mycket bra tråd lärde jag mig att bicubic sharpener gör jobbet med mindre skärpeförlust.

Varje dag blir man påmind om hur lite man egentligen kan om bildbehandling =)
Jag gillar inte riktigt bicubic sharper. Ibland fungerar det, men emellanåt ser det inte alls så kul ut, men visst blir det skarpare utan att man behöver göra något extra. Det är ju såklart grundmaterialet som avgör hur det blir.

Det sista är inte svårt att hålla med om... :)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag gillar inte riktigt bicubic sharper. Ibland fungerar det, men emellanåt ser det inte alls så kul ut, men visst blir det skarpare utan att man behöver göra något extra.

Det sista är inte svårt att hålla med om... :)
Nej jag märkte när jag testade att vissa bilder såg lite överskärpta ut. Man får väl se vilka typer av bilder det fungerar på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vet att det finns två presets i Lightroom för detta men jag tycker inte att det gör så stor skillnad.

"Måste" man skärpa sina biler?
För att kunna se effekten av dessa presets i Lightroom måste du betrakta bilden i 100%, men även då kan det vara svårt att se några avgörande skillnader.

Om jag inte har helt fel så är dessa presets i första hand tänkta för RAW-filer men de funkar ju även på JPG.

En JPG-bild ur kameran har oftast en del skärpa pålagd. Oftast kan du även påverka detta genom olika inställningar i kameran (åtminstone på systemkameran).

Förutom de skärpningsverktyg som finns i Lightrooms develop modul kan du också lägga på skärpa när du exporterar eller skriver ut en bild. En del av dessa möjligheter har tillkommit i senare versioner av LR.

Själv tycker jag att skärpeverktygen i Lightroom är fantastiskt bra. Zooma till 100%, håll nere Alt när du drar i reglagen så kommer du se klart och tydligt på skärmen vad de olika inställningarna för mask, radius, amount etc gör.

Jag jobbar alltid individuellt med varje bild som jag tycker är viktigt. För "vanliga" bilder gör jag oftast inget alls, eller använder någon av Lightrooms presets eller någon jag gjort själv.
 
ANNONS