Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brus på 1D Mark II N
- Trådstartare knopp
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det är ju en teoretisk diskussion oxå. Eftersom ytan är större så bör ju rimligtvis bruset vara likartat om man skriver ut max storlek från varje kamera. Naturligtvis större bild från 5D, men ett annat sätt att se det på. Att bruset blir mindre vid lika stora kopior är ju ett annat sätt att jämföra på![]()
Att jämföra pixel för pixel har väldigt lite med verkligeheten att göra. Jag vill ju som regel ha en viss storlek på bilden, vilken kameran ger då näst bildkvalitet? Det anser jag vara det mest relevanta sättet att jämföra.
/magnus (som nu sålt sin 1D mark II)
mange78
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Att jämföra pixel för pixel har väldigt lite med verkligeheten att göra. Jag vill ju som regel ha en viss storlek på bilden, vilken kameran ger då näst bildkvalitet? Det anser jag vara det mest relevanta sättet att jämföra.
Men visst har väl 5d och 1d samma pixeltäthet. Även om 5d har högre upplösning så har den ju även en större sensorstorlek. Om man då skär ut en ruta från en bild från 5d så att den blir 8,2mp borde ju brusbilden bli identisk bortsett från den interna signalbehandlingens inverkan. Eller tänker jag helt galet?
Jeppe
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Men visst har väl 5d och 1d samma pixeltäthet. Även om 5d har högre upplösning så har den ju även en större sensorstorlek. Om man då skär ut en ruta från en bild från 5d så att den blir 8,2mp borde ju brusbilden bli identisk bortsett från den interna signalbehandlingens inverkan. Eller tänker jag helt galet?
Ja, om man framkallar bilderna olika stora ja, annars förstoras inte 5D bilden lika mycket som den från 1D.. (se mitt resonemang ovan)
Hansson
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Detta tyder på att bilden är underexponerad. Ett stegs underexponering i kombination med ISO1600 innebär i praktiken ISO3200. Men eftersom det sker i efterhand blir bruset elakare.
Kanske slår in öppna dörrar här, men lär dig tyda histogrammet och du kommer garanterat att uppleva mindre brus i dina bilder. Jag kör min kamera +1/3 på nästan alla normala bilder, med högt ISO. Detta innebär att ACR gärna vill sänka exponeringen istället för att höja, resultatet blir mindre brus i skuggpartierna.
Fast jag har ju inte "framkallat" bilden med +1,05 utan med exponeringen i ACR nollad. Men det kanske kvittar för bruset .. Men ACR förstärker inte bruset i det fallet iallafall, eller hur?
ArtbyRyman
Aktiv medlem
knopp skrev:
Testet är plåtat i RAW och Canon ville ha bilderna i RAW och inte i något annat format för att kunna göra en bedömning, jag utgår från att ni har samma krav om någon ville titta. De är lite tunga att lägga upp här tyvärr men går väl att ordna vid intresse.
Däremot så har jag utsnitten i JPEG som ni kan få se.
Det är alltså utsnitt enligt Stefan Ohlssons instruktioner på 64x64 pixlar.
Det är taget med likadana inställningar, samma optik, på stativ, på samma motiv. Allt är mycket noga gjort.
20D till vänster och 1D till höger. ISO800 högst upp, 1600 i mitten och 3200 längst ner.
fredriksundstrom.se/brus.jpg
Vad tror ni? 1:ans 1600 är enligt mig och kamrater/kollegor brusigare än 20D's 3200 t.ex.
Rent värdemässigt så är värdena bra mycket högre som även visar samma sak.
Men framförallt syns det på bilderna .. Även i ljusa partier tyvärr ..
fredriksundstrom.se/end.jpg
Tagen med ISO1600 .. Direkt från kameran (ingen redigering) .. Gansa brusig tycker jag!
Kanske är fullt normalt .. Men min kompis med 20D på samma inställningar hade INTE såhär brusiga bilder ..
Det var det grövsta..kan ju inte var rätt? ser ju värre ut än min nikon.
mange78
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, om man framkallar bilderna olika stora ja, annars förstoras inte 5D bilden lika mycket som den från 1D.. (se mitt resonemang ovan)
Jo, men jag menar att man har en bild från 5d, tar beskärningsverktyget och ställer in storleken på det exakt så stor som en fil är från 1d och skär ut en bild av det. Då borde det ju bli lika. Om man däremot skalar ner en bild från 5d till 1d:s upplösning blir det ju givetvis annorlunda.
Förstår du vad jag menar?
Jeppe
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Jag blir förvånad om inte 1DMK2 presterar bättre än så där....
Min D2Hs var betydligt bättre och det är trots allt en Nikon...
/kent
Fotograferar man linslock så får man nog förvänta sig lite brus
Jag kan uttala mig bättre när jag fått en RAW-fil från Fredrik
froderberg
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Jo men poängen är att använda hela sensorn. Då behöver bilden inte förstoras lika mycket för att ge lika stor bild och då bruset syns mindre.
froderberg
Aktiv medlem
ChiPs skrev:
Min 5d brusar också när jag underexponerar. Gäller det inte alla kameror?
...alltså på höga iso-tal
Det gäller för alla kameror.
SM0SBI
Aktiv medlem
Vet du något som vi inte vet om framtiden ;-) dax att sälja?froderberg skrev:
froderberg
Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Vet du något som vi inte vet om framtiden ;-) dax att sälja?
Nej. Slutar mitt jobb som pressfotograf och börjar heltid på K&B efter pappaledigheten.
Jag behöver helt enkelt inte tre kamerahus och säljer det tyngsta och äldsta. Köper optik istället.
Zoso
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Fotograferar man linslock så får man nog förvänta sig lite brus
Jag kan uttala mig bättre när jag fått en RAW-fil från Fredrik
Jag tänkte mer på Fredriks bild på crossåkaren, så där dåligt kan det inte vara från en Canon, det har jag då aldrig sett tidigare.
/kent.
Jeppe
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Jag tänkte mer på Fredriks bild på crossåkaren, så där dåligt kan det inte vara från en Canon, det har jag då aldrig sett tidigare.
/kent.
Det är mycket som är konstigt där. Dels så ville ACR ha +1,05 i RAW-konverteringen (vilket tyder på underexponering) Fredrik säger att han framkallat den "normalt" men ändå så är den ljus, vilket tyder på någon sorts felkälla. Bilder som ACR vill ha +1,05 är inte så ljusa. Panoreringen förstärker förmodligen känslan av bruset.
Här är en bild från 1D MkII ISO1600
Bilagor
SM0SBI
Aktiv medlem
Grattis! Hoppas att du ska trivas med det. Själv skulle jag inte kunna vara utan min 1dmk2n. Skulle hellre byta min 5d mot en 1d till en tvärt omfroderberg skrev:
Nej. Slutar mitt jobb som pressfotograf och börjar heltid på K&B efter pappaledigheten.
Jag behöver helt enkelt inte tre kamerahus och säljer det tyngsta och äldsta. Köper optik istället.
SM0SBI
Aktiv medlem
Till ämnet oxå. Jag har både en 5d och en 1dmk2n och tyckte oxå att bilderna från 1D'n var mycket brusigare. Men det är som Magnus säger, man förstorar bilderna mindre från en stor sensor och därav blir bruset mindre.
Jag tog motsvarande bilder med bägge och tittade på dom i pixelnivå. Det skiljer inget! Därav kan man bli lurad om man kör jpeg och gör bort sig med inställningarna i kameran, tycker det är mycket lättare att få brus i jpeg från 1D en vad det är från 5D.
En skillnad till är att det på 1Dmk2n ser mycket brusigare ut om man tittar på displayen på kameran, men det är ju bara att skita i, det är ju inte där man visar bilderna.
/Pontus
Jag tog motsvarande bilder med bägge och tittade på dom i pixelnivå. Det skiljer inget! Därav kan man bli lurad om man kör jpeg och gör bort sig med inställningarna i kameran, tycker det är mycket lättare att få brus i jpeg från 1D en vad det är från 5D.
En skillnad till är att det på 1Dmk2n ser mycket brusigare ut om man tittar på displayen på kameran, men det är ju bara att skita i, det är ju inte där man visar bilderna.
/Pontus
knopp
Aktiv medlem
Det verkar vara stort intresse på att få tag på mina rå-bilder.
Nu har jag ju fått lite synpunkter från er, t.ex. att inte ta bilder som ACR vill korrigera exponeringen på, iallafall inte uppåt.
Jag har en 20D och min 1:a hemma just nu och imorgon, när det är dagsljus, så kan jag göra om testet med bättre förutsättningar för att ni ska slippa diskutera det när ni får tag på bilderna.
Låter det som en bra idé?
Känns så dumt att lägga upp bilder som kommer leda till diskussioner som vi redan haft och lärt oss utav!
Jag har fått låna FTP av Micke Andersson.
Om det underlättar ännu mera, för de som är intresserade överhuvudtaget, så kan vi säga att jag har lagt upp dem kl 13.00 imorgon, så slipper ni springa in hela morgonen och leta! ;-)
Däremot ENDURO-bilden kan ni få tanka på en gång tycker jag, för den kan jag ändå inte ta om, den finns här: http://fredriksundstrom.se/enduro.zip
Tack som tusan för alla svar!
Nu har jag ju fått lite synpunkter från er, t.ex. att inte ta bilder som ACR vill korrigera exponeringen på, iallafall inte uppåt.
Jag har en 20D och min 1:a hemma just nu och imorgon, när det är dagsljus, så kan jag göra om testet med bättre förutsättningar för att ni ska slippa diskutera det när ni får tag på bilderna.
Låter det som en bra idé?
Känns så dumt att lägga upp bilder som kommer leda till diskussioner som vi redan haft och lärt oss utav!
Jag har fått låna FTP av Micke Andersson.
Om det underlättar ännu mera, för de som är intresserade överhuvudtaget, så kan vi säga att jag har lagt upp dem kl 13.00 imorgon, så slipper ni springa in hela morgonen och leta! ;-)
Däremot ENDURO-bilden kan ni få tanka på en gång tycker jag, för den kan jag ändå inte ta om, den finns här: http://fredriksundstrom.se/enduro.zip
Tack som tusan för alla svar!
Senast ändrad: