Anders Östberg
Guest
Ber om ursäkt för förvirringen, jag menade förstås 1Ds Mark II. Sorry.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ChiPs skrev:
E inte säker på vad du menar men om ACR inte vill kompensera exponeringen betyder de ju att du exponerat rätt.
Endurobilden är ju underexponerad, därav bruset.
Nej [OBS, jag skrev fel, skulle varit 1Ds Mark II vs 5D] jag tror pixlarna och med dom bruset i bilden skalas ned och "blandas" med grannpixlarna vilket gör att bruset minskar i både storlek och skärpa, och syns därför mindre. Effekten är större med 1Ds-bilderna eftersom man skalar ner dom mer än 5D-bilderna förutsatt samma utskriftstorlek.macrobild skrev:
Nerskalningen sker genom att ett antal pixlar slängs, och då minskas bruset - är det det du säger ?
Mikael
Det låter inte riktigt...ChiPs skrev:
Alltså:
mindre brus i en underexponerad bild från 20d än en korrekt från 1d?
sjukt
knopp skrev:
Hej allesammans!
Igår skrev jag att mina bilder skulle finnas här från kl 13 och att Micke Andersson hade lånat ut sin FTP. Men jag missförstod honom igår och jag vet inte om filerna jag lägger upp finns tillgängliga för er. Men jag har mailat honom och väntar på hans tillåtelse att ge er tillgång till filerna som ligger där, om han vill göra det!
Men bilderna har jag nu, bilder som ACR inte vill kompensera upp på bildern från 1D, däremot så vill den det på bilderna tagna med 20D konstigt nog, även fast de är identiska inställningar på dem.
Nåväl.
I mapparna för respektive kamera finns bilder från ISO100 och upp till ISO3200.
Så är du intresserad och har en lösning på hur vi ska skicka dessa mellan oss, säg till! Antingen här eller via mailfunktionen här på fotosidan!
Mapparna är på ca 47 megabyte styck och jag sitter på Telia ADSL (1 mbit uppström).
Anders Östberg skrev:
Nej [OBS, jag skrev fel, skulle varit 1Ds Mark II vs 5D] jag tror pixlarna och med dom bruset i bilden skalas ned och "blandas" med grannpixlarna vilket gör att bruset minskar i både storlek och skärpa, och syns därför mindre. Effekten är större med 1Ds-bilderna eftersom man skalar ner dom mer än 5D-bilderna förutsatt samma utskriftstorlek.
Anders Östberg skrev:
Jag det är klart att det blir så. Huruvida det är synligt i 10x15 är en annan sak, du får nog jämföra större bilder för att bruset ska synas överhuvudtaget.
Är det inte läge att hålla isär pixlar och PPI i utskrift? Man interpolerar väl knappast ner bilden innan utskrift, utan det måste ju ske vid själva utskriften?? Det verkar ju dumt att trolla bort massa information i onödan.macrobild skrev:
Vad menar du med att inga faktiska pixlar räknas bort från den större bilden 5d med dess antal pixlar till den mindre bildens antal pixlar ???
Det beror väl på om man anser att printerdrivrutinen gör ett bättre jobb än man själv kan göra innan utskrift. En del vill t.ex. skärpa bilden olika mycket beroende på utskriftstorlek och då kanske det är bättre att göra en bild som exakt motsvarar t.ex. 300dpi innan man skriver ut den.Makten skrev:
Är det inte läge att hålla isär pixlar och PPI i utskrift? Man interpolerar väl knappast ner bilden innan utskrift, utan det måste ju ske vid själva utskriften?? Det verkar ju dumt att trolla bort massa information i onödan.
Anders Östberg skrev:
Du får förstås ett mindre antal pixlar efter nedskalningen. Man skulle kanske kunna säga att alla pixlar kastas, dom pixlar som finns i den nedskalade bilden är ju alla beräknade på något sätt från dom ursprungliga pixlarna men inga av dessa finns kvar. Alla ursprungliga pixlar används dock i beräkningen så sett på det sättet så kastas inga pixlar bort.![]()
Kan vi? Om vi nu gör som du föreslår, och ändrar bildstorleken från den ena kameran så att den har samma upplösning i pixlar och PPI som den andra, så kommer ju brusbilden plötsligt inte alls vara densamma. Vid 100% på skärmen har då brusbilden ändrats, och den är inte längre lika för båda kameror. Den är heller rimligtvis inte samma vid utskrift så länge man skriver ut med samma utskriftsupplösning.macrobild skrev:
Kan vi därmed slå fast att bruset är detsamma från kamerorna om kamerorna har samma brus samt att bruset ses annorlunda men att även upplösningen påverkas
Läs igen vad jag skriver, brusbilden ses som annorlundaMakten skrev:
Kan vi? Om vi nu gör som du föreslår, och ändrar bildstorleken från den ena kameran så att den har samma upplösning i pixlar och PPI som den andra, så kommer ju brusbilden plötsligt inte alls vara densamma. Vid 100% på skärmen har då brusbilden ändrats, och den är inte längre lika för båda kameror.
Jag är helt med på ditt resonemang, men jag tycker att det är knasigt uttryckt, särskilt om man nu ska jämföra bilderna när de är omskalade till samma storlek. Då motsäger du ju dig själv.
Läs igen vad jag skriver, brusbilden blir annorlunda om du interpolerar om bilderna så att de har samma upplösning, och det var ju det du talade om.macrobild skrev:
Läs igen vad jag skriver, brusbilden ses som annorlunda