Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
BushHawk shoulder mounts
- Trådstartare aake
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
aake skrev:
Någon som har erfarenhet av detta system? Looks good on paper! Funderar på Bushhawk i kombination med Canon 500/4 LIS, men det kanske blir för tungt att hantera mer än korta stunder?
Mvh/Åke
Personligen så har jag tro på att vanlig traditionell handhållningsteknik faktiskt är det bästa.
Vilka tider räknar du med att du kommer att köra på?
Jag menar att 1/125 sek (med IS) är relativt lätt med handhållet objektiv i fält.
Tider ned mot 1/30 sek går också det bra men 1/30 räknar jag personligen som rent kritiska.
(Jag tänker dessa tider med EF1,4x på det objektivet =700mm).
Jag har aldrig använt BushHawk själv så jag vill absolut inte dömma ut den. Axelstöd har ju existerat så länge att jag inte vågar det.. Men ngn tro har jag inte direkt på det heller om jag skall vara ärlig
http://bushhawk.shopol.com/Group/5YDIQ7IWWOKX6ZMJ.htm
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Föresten, vet du Åke om alla kontrollerna från huset följer med till högerhandens "kontroll" eller om det bara är själva exponeringsavtrycket..?
MVH Niclas,
MVH Niclas,
aake
Aktiv medlem
Hej Niclas!
Med lite tillbehör som BushHawk vill sälja så kan man både aktivera fokusering och trycka av med samma avtryckare på handtaget. Den finns kamouflagefärgad. Med dito överdrag på objektivet och utrustad med stridväst och hjälm dessutom, så tänke jag att jag skulle tordas smyga in på ditt eller Omars revir framöver.
.
Hjärtliga hälsningar/Åke
Med lite tillbehör som BushHawk vill sälja så kan man både aktivera fokusering och trycka av med samma avtryckare på handtaget. Den finns kamouflagefärgad. Med dito överdrag på objektivet och utrustad med stridväst och hjälm dessutom, så tänke jag att jag skulle tordas smyga in på ditt eller Omars revir framöver.
Hjärtliga hälsningar/Åke
aake
Aktiv medlem
Det lär kanske bli struligt att sköta kamerainställningar med BushHawk? Det finns även andra alternativ till stativ. Se ex.vis "GoPod" www.pixelago.com/gopod/ men den ser inte lika fältmässig ut.
Jag klarar säkert att handhålla 500LIS korta stunder, men jakterna brukar kunna dra ut på tiden och jag vill vara så lite beroende av stativ som möjligt.
Någon med erfarenhet av något av dessa system?/Åke
Jag klarar säkert att handhålla 500LIS korta stunder, men jakterna brukar kunna dra ut på tiden och jag vill vara så lite beroende av stativ som möjligt.
Någon med erfarenhet av något av dessa system?/Åke
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja kroppshållningen är nyckeln också enligt mig.
Kika på skidskyttarna, det ser kanske lite lustigt ut,, men vad gör det när ingen ser.
Skidskyttarna avlastar vikkten mot överkroppen, underarmen fungerar där som ett enbensstativ..
Ingen kan stå med 500 f/4 utan stöd i mer än en minut eller två.
MEn med skidskyttetekniken så är iaf en halvtimme klart mömjligt. Ni har säkert sett min egen tråd där jag testade handhållna tider i upp till 45 min vid ögat.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46342
Mvh Niclas,
Kika på skidskyttarna, det ser kanske lite lustigt ut,, men vad gör det när ingen ser.
Skidskyttarna avlastar vikkten mot överkroppen, underarmen fungerar där som ett enbensstativ..
Ingen kan stå med 500 f/4 utan stöd i mer än en minut eller två.
MEn med skidskyttetekniken så är iaf en halvtimme klart mömjligt. Ni har säkert sett min egen tråd där jag testade handhållna tider i upp till 45 min vid ögat.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46342
Mvh Niclas,
aake
Aktiv medlem
Tack för den gamla fakirtråden, Niclas. Din teknik har fungerat bra för mig med lite kortare objektiv, men 500 blir tungt. Såg någonstans en konstruktion utifrån en militär stridssele för avlastning av vikten men minns inte var. Jag räknar inte med att ha den tunga pjäsen förrän till sommaren och hoppas finna ngn bra lösning till dess, annars får det väl bli handhållet.../Åke
forry4U
Aktiv medlem
Japp..och även med en sån där apparat(kolv,stöd) så blir bästa ställningen skytteställningen, all vikt skall så nära in på kroppen som möjligt så tyngdpunkten hamnar så nära centrum som möjligt.
OK, det är inte mina slantar men satsa hellre på något nyttigare och träna in en bra skjutställning.
kolla här, finns lite bilder som talar för sej själva.
http://images.google.se/imgres?imgu...um=10&hl=sv&lr=&cr=countrySE&newwindow=1&sa=N
mvh
Göran
OK, det är inte mina slantar men satsa hellre på något nyttigare och träna in en bra skjutställning.
kolla här, finns lite bilder som talar för sej själva.
http://images.google.se/imgres?imgu...um=10&hl=sv&lr=&cr=countrySE&newwindow=1&sa=N
mvh
Göran
aake
Aktiv medlem
Göran, med den utrustningen får vi nog hålla oss ännu längre bort från de ängsliga statscheferna.
Stödet jag funderar kring kostar inte mer än växelpengar i dessa objektivsammanhang. För mindre än ett år sedan såg jag någon som hade byggt ett avlastningssystem utgående från en militär stridssele (US surplus material), men jag minns inte var.
Bästa hälsningar/Åke
Stödet jag funderar kring kostar inte mer än växelpengar i dessa objektivsammanhang. För mindre än ett år sedan såg jag någon som hade byggt ett avlastningssystem utgående från en militär stridssele (US surplus material), men jag minns inte var.
Bästa hälsningar/Åke
forry4U
Aktiv medlem
Jag menade naturligtvis inte att du skall söka vapenlicens
Håller med dej att detta inte är en utrustning för att fota statschefer...
Min tanke var: kolla kroppsställningen, tänk in din kamera med 500;an i bilden och försök hitta "samma" ställning, du kommer att märka att det blir en helt annan sak att plåta med tunga telen, tror att även med Buschawk så känns det bättre.
En vilsam ställning som inte tröttar kroppen i första taget
Som Niclas "maratonlopp" visar
mvh
Göran
Min tanke var: kolla kroppsställningen, tänk in din kamera med 500;an i bilden och försök hitta "samma" ställning, du kommer att märka att det blir en helt annan sak att plåta med tunga telen, tror att även med Buschawk så känns det bättre.
En vilsam ställning som inte tröttar kroppen i första taget
Som Niclas "maratonlopp" visar
mvh
Göran