Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta dator med LR

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur har det gått för dig Ola?

Jag ska snart göra samma grej, men även byta från PC till Mac. Är det något speciellt man behöver tänka på då?

Det enda som inte följt med är historiken till varje redigerad bild. Själva redigeringen (slutresultatet) och originalbilden finns med men det går inte att se alla steg hur jag kom till slutresultatet. Något har jag gjort fel, men vet inte vad. För mig spelar det inte någon roll att historiken inte följde med.

Kolla så att all information är inläst i XMP-filerna så den följer med om du ska läsa in bilderna i den nya datorn. I någon version av LR (kommer inte ihåg vilken) är det inte förklickat att information ska läsas in i XMP-filer och därför hade jag massor av bilder där det inte var gjort ... gick dock att göra i efterhand.

Jag installerade LR på nya datorn och sedan laddade jag upp bilderna på nytt och i den här vevan gjorde jag om mitt system hur jag förvarar bilder. Ett bra tillfälle att göra om systemet :)

Jag skulle tipsa dig att verkligen läsa på och inte chansa innan du gör flytten ... det lönar sig i slutänden (en vanlig visdom!).

Lycka till och välkommen till Mac :)

Det låter som att du flyttade dina bilder, men skapade en ny katalog (databas, .lrcat-fil)?

Ifall du hade flyttat både bilder och katalog så borde allt följa med, inklusive historik. Det finns vissa saker som enbart lagras i katalogen och jag har för mig att historiken är en sådan sak.

Hur har det gått för dig Ola?

Jag ska snart göra samma grej, men även byta från PC till Mac. Är det något speciellt man behöver tänka på då?

Jag har gett rådet i andra trådar: Exportera hela katalogen och markera att du även vill flytta negativen (bilderna).

Om du gör det behöver du bara importera katalogen i din nya Lightroom-installation. Det är idiotsäkert om man inte vet exakt vad man håller på med.

Jag har förstått att många tycker om att trixa och testa själva. Är man bara intresserad av att smärtfritt lösa en flytt av bilder och Lightroom-katalog är mitt sätt det bästa. Vissa anser att det tar tid, men man måste inte sitta och titta på när datorn arbetar. Man kan passa på att göra något annat, och glädjas åt att man inte behöver bry sig om HUR man gör. :)

ANNONS