Annons

Byta filnamn 5D MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Letar i både kameran och medföljande programvaror hur man ändrar filprefixet i 5D MKII.
Bilderna heter som bekant IMG_xxxx, men jag vill att de ska döpas på ett annat sätt. Exempelvis: MD_xxxx.

Är detta möjligt i 5D och i så fall hur? Vet att det går att ändra i 1D-serien.

Tacksam för hjälp!

Jag vet inget sätt att göra det direkt i kameran, även om det skulle vara trevligt.

Jag löser det genom att jag vid importen till Aperture byter namn till det format jag vill ha, fast med mina initialer istället så klart.

Om nu inte 5D MII skiljer sig helt från ex. 30D, så kan du döpa filer enligt önskemål via Eos Utility, Camera preferences och där fliken filnamn. Jag vet inte om de ändringarna bara gäller om man använder Canons programvara för tankning av bilder till datorn eller om även t.ex. Lightroom läser av inställningen, men det är ju lätt att prova om du vill.

Precis som Christer säger så går det att ändra filnamnet i EOS Utility, men fungerar bara när kameran styrs därifrån. Inställningen lagras alltså inte i kameran.

Det får helt enkelt bli till att döpa om filerna vid importeringen till datorn. Om nu ingen har en lösning så att kameran fixar det förstås?

ANNONS
Götaplatsens Foto