Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta filnamn som jag vill i OS X

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Byta filnamn som jag vill

Eftersom jag har bytt från windows till OS X så letar jag med ljus och lykta efter likvärdiga programvaror. Ett av mina problem är att hitta ett program som döper om mina bildfiler från min kamera. Jag har prövat a better finder renamer och jag är väl helt dum i tummen. Men jag får inte det att lira på mitt sätt.

När jag använde windows, så hade jag ett underbart program som heter downloader pro från breezesys. Det döpte om filerna direkt när man importerade dem till hårddisken.

Så nu är jag på jakt efter ett liknande program. Mina bildfiler ska ha fotodatum-fyrsiffrig sekvens. Eftersom jag kör RAW+Jpg så får jag två filer och dowloader pro klarar detta och döper dessa till 070619-0001.CR2 respektive 070619-0001.jpg. Men BFR adderar en siffra varje gång och dessutom måste man döpa om filerna i flera steg. Först - sedan sekvensnummret (som den inte riktigt reder ut) och sedan datum från Exif.

Någon som snubblat över något sådant program?

Har även prövat det medföljande EOS utility, som verkar vara helbuggigt på OS X, för trots att man väljer hur man vill att filnamnet ska se ut, så döper den själv som den vill lite.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, jag började att bygga och ja.. jag har alltid sett mig som en logisk och förhållandevis datorkunnig person.. Men att bygga flöden i automator gick jag bet på.. Men skam den som ger sig.. Tack för tipset ändå :)
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Detta är kanske inte riktigt svar på frågan men jag kan rekommendera programmet Photo Mechanic som är ett mycket kompetent och bra bildsorteringsprogram. Det har mycket bra stöd för Raw+jpg och kan döpa om bilderna på det sätt du vill, förutom allt annat det kan göra.

Kan köpas från www.camerabits.com

Hälsningar
Daniel
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, jag började att bygga och ja.. jag har alltid sett mig som en logisk och förhållandevis datorkunnig person.. Men att bygga flöden i automator gick jag bet på.. Men skam den som ger sig.. Tack för tipset ändå :)
Har vi inte tusentals trådar här på FS om hur enkelt och användarvänlig Mac är...

Förlåt... kunde inte låta bli...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fredsson skrev:
Har vi inte tusentals trådar här på FS om hur enkelt och användarvänlig Mac är...

Förlåt... kunde inte låta bli...
Absolut användarvänlig.. Men Automator är ju en bonus.. Undrar vart man hittar en så avancerad medföljande programvara i windows ;)

helnöjd med bytet.. gäller bara att vänja sig.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Det finns en uppsjö gratisprogram med relativt avancerade funktioner av den typ du frågar efter. Jag inte helt säker på att jag förstår exakt vad du vill göra och vilka krav du ställer, men testa tex detta progg, det är gratis och kompetent:

http://www.macupdate.com/info.php/id/10158/renamer4mac


edit: Såg att någon hann slinka in före med samma tips...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Renamer4Mac fungerar inte såsom jag vill.

Det hela är egentligen väldigt enkelt.

Min kamera ger två bildfiler.

_I9Y5555.CR2
_I9Y5555.JPG
_I9Y5556.CR2
_I9Y5556.JPG

Efter konverteringen vill jag att de ska se ut såhär:

070619-0001.CR2
070619-0001.JPG
070619-0002.CR2
070619-0002.JPG
osv.

Har provat en hel del program och det verkar vara svårt att få till det på detta viset. Inte ens EOS Utility som "ska" gå att konfigurera på detta vis fungerar...

Lightroom, Bridge, Exifrenamer,Renamer4Mac och en gäng till.. :(
 

tormig

Aktiv medlem
Har ingen Mac (funderar på att skaffa en dock) men är inte OS X bara Unix med ett snyggt skal egentligen? Då borde man väl kunna öppna ett terminalfönster och där hitta vanliga Unix kommandon och, ehum, göra ett shell-skript som byter namn på filerna.

Kanske överkurs och antagligen långt från grundtanken med en Mac ...
 

ChiPs

Aktiv medlem
tormig skrev:
Har ingen Mac (funderar på att skaffa en dock) men är inte OS X bara Unix med ett snyggt skal egentligen? Då borde man väl kunna öppna ett terminalfönster och där hitta vanliga Unix kommandon och, ehum, göra ett shell-skript som byter namn på filerna.

Kanske överkurs och antagligen långt från grundtanken med en Mac ...
Visst kan man de, om man kan ;-)

Jag hade nog gett mig på Automator, de lär gå där.
 

Svedlund

Aktiv medlem
Jeppe

Just det du frågar efter går att göra i Lightroom.
Du kan dels göra det direkt vid importen och dels på redan importerade bilder.

Detta förutsatt att Lightroom PC och MAC inte skiljer sig åt.

Jag har precis testat båda varianterna.

För redan importerade bilder
I Lightroom-Library: Markera de bilder du vill byta namn på (du ser dock bara RAW filerna men LR byter i alla fall namn på JPG också)

I menyn välj "Library"
Välj sedan "Rename Photos.:"
Välj "Edit" så att du får möjlighet att byta namngivningssätt
Bygg nu ihop ditt önskade format.
Klicka på Done
Välj sedan sekvensens startnummer och sedan OK

Voila - du har nu namngivningen på ditt sätt som nedan

070619-0001.CR2
070619-0001.JPG
070619-0002.CR2
070619-0002.JPG
osv
 

ChiPs

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Renamer4Mac fungerar inte såsom jag vill.

Det hela är egentligen väldigt enkelt.

Min kamera ger två bildfiler.

_I9Y5555.CR2
_I9Y5555.JPG
_I9Y5556.CR2
_I9Y5556.JPG

Efter konverteringen vill jag att de ska se ut såhär:

070619-0001.CR2
070619-0001.JPG
070619-0002.CR2
070619-0002.JPG
osv.

Har provat en hel del program och det verkar vara svårt att få till det på detta viset. Inte ens EOS Utility som "ska" gå att konfigurera på detta vis fungerar...

Lightroom, Bridge, Exifrenamer,Renamer4Mac och en gäng till.. :(

Vad är det som händer då?
Blir det så här?

070619-0001.CR2
070619-0002.JPG
070619-0003.CR2
070619-0004.JPG

isf borde de gå o köra CR2 för sig och JPG för sig
 

ChiPs

Aktiv medlem
Svedlund skrev:
Jeppe

I Lightroom-Library: Markera de bilder du vill byta namn på (du ser dock bara RAW filerna men LR byter i alla fall namn på JPG också)
Vad är de här för inställning? Jag ser både RAW och JPG i LR. Är de om man plåtat i RAW+JPG?
 

Svedlund

Aktiv medlem
ChiPs skrev:
Vad är de här för inställning? Jag ser både RAW och JPG i LR. Är de om man plåtat i RAW+JPG?
Ingen aning - Jag ser då bara RAW-filerna.
Om de ligger i samma katalog med samma namn som JPG-filerna.

Ligger JPG-filen i samma katalog men med ett annat namn så ser jag dem. Försöker jag importera en JPG-fil som har samma namn som RAW-filen meddelar LR att den redan finns i Library. Väljer jag då "Show in Library" är det RAW-filen som visas...
 

kpt

Aktiv medlem
Det brukar alltid vara något som dessa renaming-program går bet på. Vid dessa tillfällen gör jag ett script som fixar det.

Källkod:
#!/bin/sh
prefix=`/bin/date "+%y%m%d"`
i=1
for f in _*.CR2; do
    n=`printf "%04d" $i`
    c=${prefix}"-"$n.CR2
    j=${prefix}"-"$n.JPG
    mv -n $f $c
    mv -n `basename $f .CR2`.JPG $j
    i=`expr $i + 1`
done
OBS: knåpades ihop på ett par minuter, gör backup innan ni testar.
 
ANNONS