Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta objektiv på nex-5

Produkter
(logga in för att koppla)

sonynex

Ny medlem
Jag har en Sony nex-5 och har haft kameran i min ägo under cirka ett år men nu vill jag verkligen byta objekt på den. Jag fotar för det mest naturbilder och gärna makrobilder, för att byta objekt krävs det en adapter och det finns många i olika prisklasser men det lutar åt att välja en adapter via tradera då de kostar omkring 350 kr istället för sonys som kostar 2000 kr. Det som är problemet med adepterna på tradera är att de inriktar sig till ett märke. Därför behöver jag råd och tips kring ett lämpligt objekt som passar till att fota makro/naturbilder, det kan vara nytt som begagnat.

Hej och välkommen till Fotosidans forum.

Först tänkte jag rensa lite i nomenklaturen. Objekt betyder föremål, men det som sitter frampå kameran och som bilden kommer in igenom heter objektiv. Det kan vara bra att kalla saker vid sina rätta namn, så att man inte blir missförstådd. Just här var det inte särskilt stor risk för missförstånd, men det underlättar att använda rätt ord.

Och nej, du behöver inte någon adapter för att byta objektiv. NEX har en egen fattning, och det finns flera objektiv som passar till NEX, utan att man behöver någon adapter.

Adapter betyder anpassning, och om man vill använda objektiv som är gjorda för andra kameror så behövs en adapter. Sonys adapter för deras egna objektiv kostar mer, men den kan också mer än andra adaptrar, så att man kan få autofokus, AF, och andra automatiska funktioner. Andra adaptrar kan ta emot främmande objektiv, och då får man ställa in dem manuellt.

För tillfället finns inga makroobjektiv såvitt jag vet till NEX, men med adapter kan man använda i stort sett alla som finns på marknaden. En hake är att man bör välja ett objektiv med bländarring, eftersom man inte kan ställa in bländaren på många moderna objektiv, och att objektivet måste ha mekanisk fokusering. Det lär finnas en adapter där man kan använda objektiv för Canon EOS och ställa in bländare och fokusera, men andra moderna objektiv är ute ur leken.

Enklaste närbildsmöjligheten med NEX, utöver att använda Sonys egen adapter och makro för Sony Alpha, är att använda en telezoom med närbildslins. Det finns närbildslinser av bra kvalité, och det är en mycket bra lösning för närbilder, eftersom allting i övrigt, utöver omfånget som kan fokuseras, fungerar normalt när man har en lins på.

Om man vill använda främmande optik, bör man botanisera bland äldre helt mekaniska objektiv och leta rätt på en lämplig adapter för det man väljer.

Om man vill komma riktigt billigt undan för att ta makro, kan man använda en adapter och mellanringar och endera ett gammalt normalobjektiv för vilken småbildskamera som helst, eller ett förstoringsobjektiv med lämplig anpassningsring. Såna objektiv kan man få för en struntsumma, och man hittar också ofta mellanringar för nästan ingenting. Hos Myrorna brukar de dyka upp och på loppmarknader.

ANNONS