Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta optik

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa en 30D och har nu fått möjligheten att byta min 28-105 3.5-4.5 USM II mot en 24-85 USM. Skulle ni göra detta byte eller skall jag behålla min 28-105a?
Skall man köpa med den 18-55mm som man kan få för 1000kr eller skall man köpa en cousina 19-35?

//Mats

Som vanligt beror det helt på vad du skall fota. De bilder du har lagt upp på fotosidan antyder att du skulle vilja ha en bredare bildvinkel än vad 24 mm ger på en 30D (24*1.6 motsvarar 38.4mm).

Det finns numer en hel del objektiv som börjar runt 17-18 mm och som sträcker sig uppåt 50-85 mm. Ett sånt borde kunna ersätta ditt 28-105. Det finns många trådar här på fotosidan med funderingar om bästa objektivet till Canons billigare (nåja) digitalkameror...

ANNONS
Götaplatsens Foto