Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta upp sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

sombrero

Medlem
Hejsan!
Funderar på att gå ifrån "bottensegmentet" (typ 350D) till nästa "klass".

Jag har kikat runt lite och bl.a kikat på Eos 5D. Den håller kanske inte senaste tekniken men verkar många som är nöjda med kameran.

Om man går upp till denna klass så ställs det ju högre krav på optiken för att kameran skall komma tillrätta. Men om jag använder ex min gamla kit-glugg på en 5D får man sämre bildresultat än när man använder det till min 350D??

Är det bara till fördel att sensorn är större eller finns det nackdelar (bortsett från brännviddsförlängningen)

Du kan inte använda ditt kitobjektiv på en 5D. EF-S passar dock på 30D som är steget över 350D/400D.

Jag har precis köpt en 5D och jag kan inte förstå vad jag gjorde med en 350D, det är som en helt ny värld har öppnat sig, och det finns bara fördelar, kan inte komma på något annat!

Steget efter 350D är nog snarare 20D/30D, men det är klart vill man gå längre så ;) Som föregående talare sa så kan du inte använda ditt kitobjektiv och inte EF-S gluggar. Dom objektiven är anpassade för aps-c sensorer som är mindre och därför täcknar inte de ut till 24x36 som sensorn är på 5D, dvs fullformat.

Hade köpt en 5D. Är förvisso dubbelt så dyr, och ännu dyrare eftersom du måste köpa nya gluggar. Men du kommer INTE att ångra dig bildmässigt, möjligtvis ekonomiskt ^

Att någon rekommenderar 20/30D är för mig skandal!

En kamera som bara är klumpigare och med samma sensor som 350D? Totalt meningslöst byte enligt mig. Du skulle ångra dig ganska snart när du märker att bildkvalitén är exakt samma.

Nej, det finns bara ett alternativ med ett vettigt pris och det är 5D utan tvekan. Och precis som Monika skrev: Det är en helt ny värld som öppnar sig ifråga om skärpa och upplösning. :)

Om man vill byta kamera minsta möjliga steg från 350d så är det väl just 30d som blir valet, men fördelarna är nog främst på det ergonomiska planet. En skönare kamera att hålla i helt enkelt.

Vad saknar du på din 350 och varför vill du byta? Vad har du för objektiv idag? Jag misstänker att du skulle få ut mer av att skaffa bättre optik istället.

Om du har bestämt dig för gå mot 5d så skulle jag råda till att börja med att byta ut alla EF-S-gluggar mot L-kvalitet.

tombom skrev:

Om du har bestämt dig för gå mot 5d så skulle jag råda till att börja med att byta ut alla EF-S-gluggar mot L-kvalitet.

Jag håller med Tomas :) Ingen idé att ha en 5D utan bra optik.. iofs gäller detsamma för de flesta kameror.. Sen så passar ju inte EF-s gluggarna på 5D heller ;)

sombrero skrev:
Hejsan!
Funderar på att gå ifrån "bottensegmentet" (typ 350D) till nästa "klass".

Jag har kikat runt lite och bl.a kikat på Eos 5D. Den håller kanske inte senaste tekniken men verkar många som är nöjda med kameran.

Om man går upp till denna klass så ställs det ju högre krav på optiken för att kameran skall komma tillrätta. Men om jag använder ex min gamla kit-glugg på en 5D får man sämre bildresultat än när man använder det till min 350D??

Är det bara till fördel att sensorn är större eller finns det nackdelar (bortsett från brännviddsförlängningen)

Jesper: Jag tycker inte att du skall byta kamerahus. Klart att 5D är en mycket bättre kamera m.a.p. upplösning, brusnivå vid höga ISO, färger etc..
Men den kräver objektiv! Om du inte har något annat objektiv än kit-objektivet till din 350D (som du inte kan använda) så har du utöver kameran minst! 10 000 kronor extra att lägga på
t ex två beg "L" objektiv 17-40 och 70-200.

Du får inte mycket nytta av 5D kvalitéer om du kör på billit "glas". Visst: du kan komma ner några lappar om du kör Sigma eller Tamron som har utmärkta optiska egenskaper men sämre mekaniska och AF.

Rent tekniskt har FF sensorn en utmaning i att de sensorceller som ligger ute i kanten får ljuset i en skarp vinkel som gör att ljuset har lite svårare att tränga ner till själva ljuskänsliga delen av sensorcellen som ligger en bit nere i sensorplattan. Därför blir just FF kameror extra känsliga för optiken. Minsta vinjettering i optiken förstärks av detta fenomen med ljusvinkeln mot plattan. (detta är inget problem med film som inte "ser" skillnad på med vilken vinkel ljuset träffar filmytan).

Jag föreslår att du funderar på om det inte är bättre att lägga pengarna på två riktigt bra objektiv till din 350D? Den kanske bästa uppgradering du kan göra är en EF-S 17-55 f/2.8 IS. Den är ruggigt bra och om du har pengar så köp även en beg 70-200 f/4 L. Då har du allt du behöver och 350D håller bra ett tag till. Skulle du någon gång i framtiden ändå byta till FF så kan EF-S 17-55 (EF-S fungerar alltså inte med FF hus) lätt säljas på beg marknaden til bra pris.

5D utan bra optik blir väldigt "fel"...

/tibor

P.S.
vad menar du med "...Den håller kanske inte senaste tekniken. ..."?

edit: Daniel o Tomas hann före.. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto