Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av XP till Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Då min dator har "fastnat" i start läge dvs att det som händer är att det står Windows XP å det blåa under rullar på sedan så blir skärmen svart och inge händer . Och nu kan jag inte hitta XP skivan :( Så jag tänkte köpa nya windows 7 å instalera istället . Men nu till frågan går det å lägga in Win 7 parralelt med xp å sedan ta bort Xp ? El går det i "baklås" allt ihop ?
Fråga 2 Då jag har två hårdiskar nr 2 har jag som "extern" hårdisk med bilder å annat av vikt kommer den att fungera i Windows 7? El måste man formatera om den oxå ?

Då min dator har "fastnat" i start läge dvs att det som händer är att det står Windows XP å det blåa under rullar på sedan så blir skärmen svart och inge händer . Och nu kan jag inte hitta XP skivan :( Så jag tänkte köpa nya windows 7 å instalera istället . Men nu till frågan går det å lägga in Win 7 parralelt med xp å sedan ta bort Xp ? El går det i "baklås" allt ihop ?
Fråga 2 Då jag har två hårdiskar nr 2 har jag som "extern" hårdisk med bilder å annat av vikt kommer den att fungera i Windows 7? El måste man formatera om den oxå ?

Det brukar alltid rekommenderas att installera windows rent och inte uppgradera. Så i din situation skulle jag rekommendera att köpa en ny hårddisk och sätta den som första i datorn och installera Windows 7 på. Sedan kan du behålla den gamla som ren lagringsplats och rensa bort det som syns av XP.

Och, nej du behöver inte formattera om din andra hårddisk. Men vad menar du med "extern"? Har du den utanför datorn eller inuti?

Din andra hårddisk kan du behålla intakt om den har ett NTFS filsystem. C disken kan du partitionera om du vill, intallerar du win 7 på den befintliga partitionen kommer den skriva över det som ligger där.

Du kommer att behöva installera om alla program.

Lite fel å kalla den extern kanske men den sitter i burken . Ok BugEyes det vad jag misstänkte att jag skulle få göra .Kan låna en sådan där adapter låda som gör en vanlig hårdisk till en extern å flytta över det som är av värde till min bärbara men då den har en lite förliten HD så e frågan går det å flytta över från en extern HD till en annan extern HD via den bärbara ? för jag kan även låna en sådan

Låt nån ladda ner Super_WinPE_UBCD_2004_Pro til dig och bränna ut på skiva.
http://www.btmon.com/Applications/Unsorted/Super_WinPE_UBCD.torrent.html

Det är en startbar skiva med XP-installation som gör att du kan rädda vad som räddas kan genom att kopiera filer till en extern disk eller annan intern disk. T.ex filer i Mina dokument, adresslista i mailprogrammet och annat som du kan tänkas vilja rädda.

Därefter så installera ett nytt windows på C: som du formaterat först.
Är det en någorlunda kraftfull dator så är Windows 7 inget dåligt val, bättre än Vista i alla fall. Men har du 2 GB ram eller mindre så ta och fundera på en ny skiva med XP i stället. Eller uppgradera med mer minne i samband med köp av Windows 7.

Din "externa" som du har nu kommer inte att påverkas och bilder och annat kommer att vara åtkomligt när du installerat om de program som behövs.

Har du provat att trycka F8 när du bootar datorn? Med lite tur kan du starta i felsäkert läge. Sedan starta om igen och allt funkar som vanligt.

En annan sak att prova är att rycka ur eventuella USB-anslutna enheter så att det inte är något där som knasar.

Känns lite "overkill" att installera ett helt nytt OS innan man uttömt möjligheterna att få igån det man har. Min erfarenhet av XP är att det nästan alltid går att få igång det hela utan att behöva ta till original CD:n.

Mer minne är på G så det är inga problem Men jag ska testa å ladda hem å göra den där skivan å se om det fungerar
Anders Jonsson Har prövat å ändra i bios ändrat till felsäkert senast fungerande uppstälning ja you name it . Har testat det mesta som sakt men det vill inte ändå :(

Senast ändrad:
...
Känns lite "overkill" att installera ett helt nytt OS innan man uttömt möjligheterna att få igån det man har. Min erfarenhet av XP är att det nästan alltid går att få igång det hela utan att behöva ta till original CD:n.

Själv har jag tyvärr motsatt erfarenhet, min hemmadator kraschar ohjälpligt med jämna mellanrum och inget (jag har provat *allt*) har fått XP att hoppa igång igen. Jag har tidigare räddat data genom att installera disken som andradisk i en annan dator tillfälligt och tanka ut filerna där. Sedan har jag fått formattera om disken och börjat om från scratch med massor av installerande i första datorn. Det är förstås helt ohållbart i längden så min lösning har blivit att med jämna mellanrum göra en totalbackup mha Ping till en extern (USB) hårddisk, det tar nu bara ett par timmar att återställa maskinen om det behövs istället för ett par dagar innan allt är på plats igen.

Det här är förstås ingen lösning när det väl hänt, men min rekommendation är att ha en rutin att göra totalbackuper på disken, inte bara backup på lite datafiler och bilder, så att man kan komma igång snabbt efter en eventuell totalkrasch.

Jaha då har man äntligen fått igång datorn igen med XP
Jag har lyckats instalera xp utan att alla program försvan men jag
kan inte starta upp dom . Dom finns där i alla mappar men jag får inte ifatt på själva "start ikonen" någon som har något bra tips vad jag ska leta efter i mapparna som gör att dom går att starta

Jaha då har man äntligen fått igång datorn igen med XP
Jag har lyckats instalera xp utan att alla program försvan men jag
kan inte starta upp dom . Dom finns där i alla mappar men jag får inte ifatt på själva "start ikonen" någon som har något bra tips vad jag ska leta efter i mapparna som gör att dom går att starta

Om jag förstår dig rätt så kan du med utforskaren se mappen C:\Program och där se mappar som t ex Canon, Adobe, Microsoft Office osv.

Däremot, om du klickar på, Start - Alla program då ser du inte motsvarande program.

Är det korrekt?

Hur gjorde nu där du ominstallerade XP?

Min gissning är du installerat en ny kopia av Windows på hårddisken och då måste du installera om programmen.

presis jag kan "se" dom i utforskaren men inte i start alla program
. Jag gjorde en ren chansning å bara körde på rakt av när jag instalerade xp men innan så hade jag instalerat xp på en lånad hårdisk sedan så koplade jag in den å flyttade över alla bilder sånt som var av vikt å programen fick ligga kvar för dom tänkte jag att man ändå skulle få ominstalera . Men som sakt till min förvåning så ligger dom kvar men dom går ju som sakt inte å öppna.
Men man får nog som du säger om instalera dom i alla fall

ANNONS
Götaplatsens Foto