Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

calibreringstokig

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Hej!

efter ca 5 år har jag beslutat mig för att ändra skärminställningarna..

Tycker det ser jätteunderligt ut, men har ändrat från gamma 1.0 till 2.2...

Kontrasterna tycker jag inte ser rätt ut, då dom tenderar att bli (omörka/färgade/felvridna). Färgerna har jag ingen aning om hur dom ser ut hos er, bara en VÄLDIG skillnad emot fotona redigerade med gamla skärminställnningen..

Suck, vilken djungel...

Finns det någon med en någorlunda kalibrerad skärm härute, som skulle kunna kika på fotot bara....

En ursäkt till Elin, för att hon får husera försöks-kanin...

Håller på med en sida, och tänkte jag skulle börja försöka få kläm på inställningarna, så fotona där ser någorlunda ut...

elin2.jpg

Ps: Fotot är retuscherat, men det är helheten jag skulle vilja ha synpunkter på, bakom era skärmar..

Tack...

Senast ändrad:
jag kan tyvärr inte hjälpa dig kalibreringsmässigt genom att titta på bilden, då ingen av mina skärmar till surfdatorn är kalibrerade eller av god kvalité.
men ett tips har jag.
skippa guldreflektorn. det ger bara morotsfärgade (och nyansfattiga) ansikten.
hur bra kalibrerad skärm man än har...

Alla andra fotona jag tagit genom åren ser matta och dassiga ut nu..

Så om jag gjort fel, borde denna bilden vara för intensiv över lag...

varför skulle jag börja peta med detta....

Estethia skrev:
jag kan tyvärr inte hjälpa dig kalibreringsmässigt genom att titta på bilden, då ingen av mina skärmar till surfdatorn är kalibrerade eller av god kvalité.
men ett tips har jag.
skippa guldreflektorn. det ger bara morotsfärgade (och nyansfattiga) ansikten.
hur bra kalibrerad skärm man än har...

ja, tack.. Det tänkte jag faktiskt inte på..

trött..

Hur kan jag vara så dum att jag tar ett foto med reflexskärm som referens.....

Misstänker att jag får tjata mig till att få låna fotolabbets spyder, lr konka ner laptoppen...

lr, lr, lr, lr...

gahhh..

Tar nog och sover lite på saken...

Fotografiet på elin går ej att hämta, finns inte. Har du mac eller pc? Mac brukar vara gamma 1.0 nånting och pc 2,2.

hej!!

Nåt tillfälligt fel på severn kan jag tänka...

kör pc, drog ner till gamma 1.8 nu, sen pejlar jag bara in gråskalan..

Inte perfekt, men det får duga...

ANNONS
Götaplatsens Foto