Annons

canomatic , vad är det här ?

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Canomatic , ?
Vad är detta igenteligen , en säljare påstår att canons fd optik passar .
Kan det stämma ?
Går det i överhuvudtaget att byta optik på dessa ?
Någon som något ?
Min granne har bestämt sig för att tro på att fd optiken passar & överväger oroväckande noga att införskaffa en sådan här mojäng .

Jag vet absolut, absolut inget om detta egentligen. Men är detta ens en Canonprodukt? Råkar det inte bara vara en namnmässig likhet? Tycker mig ha läst ngt om detta en gång i tiden...

Galaxens President skrev:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html

Här är det engelska.

Under "Other" finns det några modeller som heter Canomatic, men de ser iallafall inte ut som om de tar FD optik.

Går det dessutom att få tag i Kodak film cartridge idag?

/Richard

Ja det där är inte samma kamera , enligt säljaren som min granne pratat med så skall det vara ett eget märke , men som andvänder canons fd fattning .
Visst finns det film till instamatiken att få tag på , min lokale fotohandlare har dom .

Canomatic är värdelösa plastkameror med fast monterade objektiv. De tar INTE FD-optik. Namn och design är till för att lura kunderna.

Tack för det olle då vet jag det .
Jag har redan lyckas övtala granen att inte slänga några santar på en sån .

Återupplivar denna tråd eftersom dessa kameror är rätt lustiga trots allt.

Jag har anmält över tjugo "Canomatic" till tyska eBay. Hoppas de tar bort de auktionerna. De är olagliga eftersom de bryter mot varumärkeslagarna. Canomatic är ett av Canons varumärken.

http://www.ouyama.com tillverkar dessa leksakskameror och säljer dem vidare i stora lass till skumraskfolk som ger dem begrägliga namn.

Color Optical Lens = Alla kameralinser är optiska. "Color" är bara för att de ska låta mer avancerade. Egentligen har dessa kameror bara en enkel förstoringsglaslins som inte är antireflexbehandlad. Någon färgkorrektion har de inte heller, och fokusplanet är krökt så pass mycket att filmen måste gå i en böjd bana för att inte ge totalt oskarp resultat.

Auto Focus Free = Ingen fokusering alls. Kan man kalla det automatik?

Super Power Zoom = Ingen zoom alls. Trycker du på de knapparna eller "zoomratten" så rör sig bara ett litet rör som fungerar som en enkel bländare.

Auto Wind and Power Rewind = Ja, en motor drar fram filmen och tillbakaspolar den. Enligt uppgift utan större precision eftersom rutorna ofta överlappar varandra.

Red eye reduction = Du trycker på en knapp så lyser en liten lampa på kamerans framsida.

Deluxe Flash Unit = En blixt av samma typ som i engångskameror, men som är monterad i ett billigt plasthandtag. Lyxigt eller hur?

Sedan kanske kameran känns tung, men det beror på att kamerakroppen innehåller en klump bly!

Kamerorna har den enklaste typen av genomsiktssökare, ibland kombinerat med en extra sökare = ett hål och en spegel.

"Objektivet" ser ut som ett riktigt objektiv om man kollar snabbt, men det är bara ett plaströr med "fokusring" som bara finns för syns skull. Längst fram sitter en platt plastskiva, som ska se ut som ett objektivs frontlins. Den verkliga linsen sitter längst in i röret.

Skrattar gott åt alla dessa beteckningar som "Professional photo video system, Deluxe, Super Power, Auto" osv.

Bilderna på kartongen och bladet som följer med är förstås inte tagna med en "Canomatic". Det verkliga resultatet är som med Holga.

http://www.canomatic.de/galerie/ebbyhtml/pages/kanomatic 03.htm

Enligt papprena och kartongen är det rekommenderade priset 8000 kr för denna leksakskamera...

Polisen i Europa har beslagtagit över 20.000 av dem.

påhittat skrev:
Liknar fixfokus, dvs hyfsat skarpt...
Finns detta verkligen kvar?

Det ÄR fixfokus. Det är bara det att "Focus free" får det att låta som en finess. Lägg till ordet "Auto" och det låter proffsigt. ;-)

Ja, de billigaste kamerorna har fixfokus. 35mm-kamerorna för 199 kr på bensinmacken, billiga web-kameror och de enklaste digitalkamerorna.

Samma skapelse säljs under följande namn:
Canomatic, Canomatec, Canomatica, Canomdtec, Pentrix, Olympia, Nippon

Dom här namnen har jag sett under tiden. Canomatic-versionerna gjordes enketlt genom att man målade över i:et i Canomatic, så att det blev e.

Är det nån som har stött på andra namn?

ANNONS
Götaplatsens Foto