Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 10 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vägrar jag höra detta igen.
Brännvidden blir inte en enda futtig millimeter längre.
Det som händer är att du får endast med ca 60% av det du skulle haft om det suttit 135-film i kameran.
Men om du gör en papperskopia i 10x15 av samma motiv som du fotat med samma optik så kommer du att uppleva att utsnittet motsvarar en längre brännvidd.
En delförstoring av en 135-bild ger samma resultat.
Ett objektiv kan inte ändra sin bildcirkel bara för att du flyttar det från en EOS 5 till en 10D.

gundj skrev:
Det som händer är att du får endast med ca 60% av det du skulle haft om det suttit 135-film i kameran.
Men om du gör en papperskopia i 10x15 av samma motiv som du fotat med samma optik så kommer du att uppleva att utsnittet motsvarar en längre brännvidd.
Ett objektiv kan inte ändra sin bildcirkel bara för att du flyttar det från en EOS 5 till en 10D.

De är ord och inga visor :)

gundj skrev:
Jag tror att de allra flesta förstår vad som händer rent optiskt, men ingen har kommit på någon bra benämning för det hela. "Brännvidsförlängning" myntades lite slarvigt för ett par år sedan, och har hängt med.

Vi kanske skulle utlysa en namntävling här på FS, och sedan hoppas på att vinnande bidrag blir allmängiltigt:)

gundj skrev:

Ta inte i så du spricker... ;)

Calle S skrev:
Vi kanske skulle utlysa en namntävling här på FS, och sedan hoppas på att vinnande bidrag blir allmängiltigt:)
Bra idé, jag röstar på att vi går över till bildvinkel angiven i grader. Sen måste ju naturligtvis brännvidden finnas angiven i liten text också på alla objektiv så man kan räkna skärpedjup, men för bildvinkeln borde just bildvinkel vara ett bra mått :)

Jag hör diskussionerna framför mig.

"Men med den nya kådaken har man ju ingen fåvv-kråpp" ;-)

Skämt åsido, det känns väl ganska förlegat att ha något som helst mått som utgår från hur en brännvidd beter sig ett filmformat från 1924.

Fast nu snodde vi ju en tråd som var till för något helt annat. Sorry.

ANNONS
Götaplatsens Foto