Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10d i vinter?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Tjenare alla digital rävar!

Satt och funderar på hur min 10d kommer klarar naturfotografering i vinter?

Någon som vet? Har någon testat D60/D30 i liknande förhållanden?

//Daniel

Hej!

Det är inga problem, bara att skjuta på..
Kanske något kortare batteritid men annars är det endast lite kallare om fingrarna..

\Tomas

Det kommer nog gå jättebra, om det är tekniken du tänker på. MinMinolta Dimage 7i har jag vart ute med frystemperaturer, som mest i minus 18 och då var det inte kameran som la utan det var jag som la av. Kamerorna drivs av batterier och NiMh som jag kör min på ska enligt specen fungera bäst mellan 0 och +40. NiCd kan köras enligt specen nedåt -10,

En sak som kan ställa till det när man varit ute och fotat i minusgrader är risken att få kondens i huset / objektivet när man tar in den i värmen igen.

Detta kan lösas genom att stoppa kameran i en lufttät plastpåse eller burk tills den återfått rumstemperatur...

M.v.h Anders

Hej!

Har kört min D60 i 10-12 minusgrader utan några problem så tror inte du behöver oroa dig. Lite extra batterier med ut skadar givetvis inte och som Anders skriver så skall man vara lite försiktig mellan gradskillnaderna ute och inne.

//Ronney

Jag har använt min gamla D 30 i 30- 35 minusgrader utan problem. Kommande vinter så ska min 10 D ut i samma miljö. Körde 30:an jämsides med Eos 3. Båda funkade perfekt men batterierna räcker inte lika länge. Använde även blixt och i den hade jag NiCd batterier. Dom räcker längre än NiMh när det är kallt.

Mvh, Ingemar

Min gamla Olympus E-10 överlevde 2 timmars fotograferande i -25 grader utan problem.
Batteritiden blev betydligt kortare dock.

Mvh
Magnus

Jag var ute i vintras med min EOS30 och 28-135 med IS- batterierna (2000mAH NI-MH) tog slut oroväckande fort. Det samma gällde tjejens EOS300. Dessutom bildades det is (!) bak på kameran (andedräkten frös).
Mitt råd: ta med extra batterier (och sluta andas ;) ), digitalkameran drar ju avsevärt mer ström än en EOS30.
.Gumby

Körde min D60 i vintras när det var kallt och den dog direkt, funkade inte förän jag "tinat upp" den igen. Skickade in den på service och efter det så är -20 grader inga som helst problem. =) Men hade jag fått kameran på sommaren hade jag ju inte märkt felet, lurigt.

Jonas

Mina NiCd 1000 maH räcker mycket längre än NiMh 1800 maH när det är kallt. Dom är ungefär lika gamla och laddade lika många gånger.
Mvh, Ingemar

ANNONS
Götaplatsens Foto