Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D begagnad eller 30D???

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för definitionerna Magnus ;).
Ni säger att jag bör sätta pengarna på gluggar istället... Jag som fotar mycket vilda djur och sånt, bör väl ha något som en tele-zoom 100-400mm men inte är ju dom billiga heller precis. Vad jag försöker komma fram till att hur billig kamera jag än köper så kommer jag ändå få snåla för att få råd med alla gluggar och tillbehör som jag kan tänkas behöva...

froderberg skrev:
Men det heter inte fullformat. Småbildssensor är det enda logiska namnet på svenska eftersom sensorn är stor som småbildsformatet.
En Hasselblad H2D har dubbelt så stor sensor, och vad är då fullformat? Hasselblad är mellanformat.

Småbildssensor i fullformat blir det väl då? :) Jag tycker att fullformat är ett av de vanligaste sätten att referera till till en sensor i 24x36mm format, åtminstonde här på Fotosidan. Men jag kan ha fel och ber om ursäkt om något misstog mina inlägg för att handla om mellan- eller storformatskameror.

PS. Småbild är väl ett lika oprecist ord som fullformat? Det är bara det att småbild är väl-etablerat till att betyda 24x36mm.

BME skrev:
Småbildssensor i fullformat blir det väl då? :) Jag tycker att fullformat är ett av de vanligaste sätten att referera till till en sensor i 24x36mm format, åtminstonde här på Fotosidan. Men jag kan ha fel och ber om ursäkt om något misstog mina inlägg för att handla om mellan- eller storformatskameror.

PS. Småbild är väl ett lika oprecist ord som fullformat? Det är bara det att småbild är väl-etablerat till att betyda 24x36mm.

Och vi som är tillräckligt gamla kommer också ihåg termen halvformat. Som alltså inte är hälften av varken stor- eller mellanformat utan hälften av småbildsformatet...

Jan L skrev:
Och vi som är tillräckligt gamla kommer också ihåg termen halvformat. Som alltså inte är hälften av varken stor- eller mellanformat utan hälften av småbildsformatet...

Precis. Och:
2 X Halv = Hel = Full

Logiskt ;)

Jan L skrev:

Sensorerna i Canon Eos 30D eller Nikons kameror för den delen skulle kunna kallas halvformat. De är nämligen ungefär lika stora som ett halvformatsnegativ.

Fortsätter vi logiken skulle kompakterna kallas pocketkameror, alltså instamatic-formatet.

Pocket
Halvformat
Småbild
Mellanformat
Storformat

froderberg skrev:
Sensorerna i Canon Eos 30D eller Nikons kameror för den delen skulle kunna kallas halvformat. De är nämligen ungefär lika stora som ett halvformatsnegativ.

Fortsätter vi logiken skulle kompakterna kallas pocketkameror, alltså instamatic-formatet.

Pocket
Halvformat
Småbild
Mellanformat
Storformat

Du glömde APS :)

fridhamre skrev:
anders, skulle du rekommendera 1.4:an över 1.8:an o så fall varför?

Andreas. Tack. :)

Dedäran... jo, flera orsaker:

::: 50/1.8 har en löjligt liten fokusring som gör det nästan omöjligt att fokusera manuellt. 1.4 har en ordentlig dito.

::: Skillnaden i ljusstyrka är av betydelse. Sen jag bytte från 1.8 till 1.4 använder jag så gott som aldrig blixt innomhus mera. Bländar ner till 1.6 eller 1.8 för att slippa största bländarens luddighet (som är mycket lite hur som helst) och klarar mej i nästan alla lägen.

::: Konstruktionen är betydligt bättre på 1.4:an och jag tror det är mer hållbart överlag. Min 1.8 började ge error99 i tid och otid efter ett års användning. Putsade sensorerna men det hjälpte inte.

::: 1.4:an har USM, vilket 1.8 inte har, och det märks. 1.8:an låter som en skördetröska när den långsamt långsamt söker skärpa.

::: 1.4 ger i mitt tycke snyggare oskärpa - det har visst något med konstruktionen att göra. Det var inget jag reagerade på när jag hade 1.8:an, men när man ser skillnaden så... :)

Skillnaden i pris mellan en 1.8 och en begagnad 1.4 torde vara 1500-2500 kronor. Visst är det pengar, men har man dem är det ingenting man ångrar! Har man inte det just nu rekommenderar jag 1.8:an till att börja med - då uppskattar man 1.4:an ännu mer sen när man byter! :)

/Andreas

EDIT: Lade till en ::: om orskärpan!

ANNONS