Annons

Canon 24/1,4 L jämfört med 24-70/2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)
När man läser tester och olika inlägg på nätet så finns det väldigt lite info om Canons optik EF 24/1,4 L
Jag jämför just nu detta objektiv med EF 24-70/2,8L och i viss mån EF 24-105/4 L
Det finns ju en del info om 24-70 och dess tyngd och kantskärpa. Och även något om 24-105,och även där nämns om kantskärpa och vinjetering

Om jag vill ha en L optik med bra ljusstyrka, med start från 24 och ev uppåt. Och som desutom passar bra tillen fullsensorkamera. Men även 1,3 och 1,6 faktorkameror,vilken ska jag välja då ?

Vad jag har kunnat utläsa av tester av olika slag och MTF kurvor så är 24/1.4L stråt vassare än zoomarna.

Om du nu har gluggarna hemma är jag mycket intresserad av hur 24/1.4L presterar i motljus. Kan du ta en bild med solen som en del av kompositionen och bländare 16 (gärna flera olika bländare) och rapportera hur den fungerar i motljus?

Jag har INTE någon av 24 resp 24-70 L hemma. Utan väljer mellan dem i komplettering av min optikutrustning.
Jag blir dock lite brydd då det många gånger står motsägelsefulla uppgifter i olika kommentarer och tester. Någon säger att 24:an är en pärla på många sätt medan andra säger att den har dålig kantskärpa och inte är prisvärd. Ungefär samma resonemang hörs om 24-70. En del lovordar den som nästintill perfekt medan andra säger att det är mycket vinjettering, dålig kantskärpa och dessutom ojämn kvalitet, på olika exemplar.
Och var jag förstår så beror inte kommentarerna enbart på att vi pratar fullsensorkameror resp 1,3-1,6 faktor kameror

Kan någon reda ut begreppen ?

Jag har 24-70 o 28-70 samt 24mm 2.8.
Kör på ff hus o mina intyck av optiken är
att 24-70 är riktigt bra den är skarp o eftersom jag inte kör med full öppning på resebilder så upplever jag inte någon dålig kantskärpa på bilder i tryck i storlek helsida-uppslag.Däremot är motljusegenskaperna dåliga på både 24-70 samt 28-70.

Jag köpte 24mm för att ha en bra motjusglugg jag tänkte först köpa en 24 1,4l men pratade med en som skulle sälja sin o han var missnöjd med dess motjusegenskaper därför avstod jag från att köpa den.

Mtf mätningar på 24-70 har varit bra varvid optiken har fått toppbetyg i tidningen foto o mtf test brukar stämma.
Om du vill så kan jag ordna en bild i 30x40 på bländare 8 handhållen tagen från en båt på 1/250 så kan du själv bedöma optiken.Jag använder den även till bröllop o har gjort bilder i 50x70 som inte uppvisar dålig kantskärpa.Kontakta mig på [email protected] så ska jag skicka bild + cd till dig så du kan själv bedöma vad du tycker.

I jämförelse med mellanformat så ser jag sällan skillnad i kvalite mellan 24-70 o fast vidvinkel tex 55mm till pentax 6x7 i bilder upp till uppslag. 55mm motsvarar 28 mm på småbild däremot i motjusbilder så är det ren utklassning där har canon optiken ingen chans.

ANNONS
Götaplatsens Foto