Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 28-135 IS USM vs Canon 17-85 IS USM???

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Wa

Aktiv medlem
Vilket av dom nämnda objektiven är bäst som standard zomm? Om man har andra eller kommer att få andra objektib att komlitera med?

Då det kommer bli någon gång i framtiden att uppgradera mitt 18-55 men det kommer dröja ett tag.

Finns det andra tillverkare som Sigma och Tamron som har några konkurent objektiv till dom här?

Mvh Simon!

Så lätt är det inte. Det beror ju på vad du oftast fotograferar.

Jag har båda två. Utomhus, på lite "halvnära" håll, fungerar EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM utmärkt på en 40D eller motsvarande. Men så fort man kommer inomhus eller på nära håll är den ofta för lång. Men du har ju ner till 18 mm redan, så då kan du ju byta.

Annars som ren "standardzoom" passar nog brännviddsomfånget hos EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM bäst för de flesta. Den motsvarar ju nästan på pricken bildvinklarna jag får av EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, om jag sätter det på min EOS 30 (för film).

Det objektiv som jag oftast har på min 40D är nog EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, men det omfånget har du ju redan.

Simon_Wa skrev:
Finns det andra tillverkare som Sigma och Tamron som har några konkurent objektiv till dom här?

Mvh Simon!

Absolut. Både Sigma och Tamron har flera olika alternativ både med och utan stabilisering. Kolla in t ex www.cyberphoto.se, där brukar det vara enkelt att få en blick över utbudet.

Du talar om att "uppgradera" din nuvarande glugg. Vad du skall välja beror då mycket bå vad det är du vill förbättra?

Är brännvidden OK men du vill ha bättre ljusstyrka så är svaret ett annat än om du är nöjd med ljusstyrkan och vill ha mer brännvidd.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto