Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 300/2,8 L
- Trådstartare månis
- Start datum
bengt-re
Aktiv medlem
Ett bra objektiv skulle jag tro. Eftersom det är 2.8 så skall det fungera med 2X converter. Med 1.4X så är det troligen fortfarande riktigt vasst och bör nog fungera perfektmed 2X också. köp dock bra convertrar - synd att slösa bort skärpan i det fina objektivet på en dålig converter.
Nog inget problem med skärpan på det...
Du lär bli nöjd.... Hade jag råd skulle jag köpa mig antigen detta eller 400/5.6 men det här är en klart vassare pjäs (och kostar ju också dubbelt så mycket...)
F4 fungerar med 1.4X converter
F2.8 fungerar med 2X converter
Ja, det fungerar ju annars också, men inte med AF då...
Nog inget problem med skärpan på det...
F4 fungerar med 1.4X converter
F2.8 fungerar med 2X converter
Ja, det fungerar ju annars också, men inte med AF då...
Allemyr
Aktiv medlem
300 2.8 fungerar ju nästan bäst med konverter av det objektiv som finns. Fördelar för IS versionen, har jag hört är lite rappare AF, samt vädertätning å inte minst IS, skärpemässigt förvånar det mig inte om det ligger väldigt lika. Ett plus för IS kan ju ioföris gäven vara den lite annorlunda viktpunkten som dom tydligen jobbade en del på, därav är det en helt annan konstruktion.
1.4 konverter är nog inga problem, hört att 400 5.6 ska vara skarpare än en sådan kombination, dock ett steg ljussvagare så klart. 2x koverter så är även där skärpan bra, visst den blir bättre vid F/8 men annars skulle jag nog mer oroa mig för hur bokehn kommer se ut, tycker det ofta är den som blir lidande.
Men måste också bara säga grattis, å tyckte att det låg ute några för ett riktigt bra pris 16 tusingar om jag inte såg fel... Å inte fel att det första exemplaren kom ut 1987 när man föddes heller
Men själv skulle jag inte tveka på en 2x konverter, dock tjänar man en del på å satsa på version II av Canon, den är betydligt förbättrad i jämförelse med 1.4'an. Men skulle nog inte kika på ngt annat än Canon där, gäller det 1.4 ska ju soligors vara rätt bra...
1.4 konverter är nog inga problem, hört att 400 5.6 ska vara skarpare än en sådan kombination, dock ett steg ljussvagare så klart. 2x koverter så är även där skärpan bra, visst den blir bättre vid F/8 men annars skulle jag nog mer oroa mig för hur bokehn kommer se ut, tycker det ofta är den som blir lidande.
Men måste också bara säga grattis, å tyckte att det låg ute några för ett riktigt bra pris 16 tusingar om jag inte såg fel... Å inte fel att det första exemplaren kom ut 1987 när man föddes heller
Men själv skulle jag inte tveka på en 2x konverter, dock tjänar man en del på å satsa på version II av Canon, den är betydligt förbättrad i jämförelse med 1.4'an. Men skulle nog inte kika på ngt annat än Canon där, gäller det 1.4 ska ju soligors vara rätt bra...
Ola_H
Aktiv medlem
Jag har haft det gamla utan IS och har nu IS versionen. Det gamla är grymt skarpt, men kanske finns en lite, lite fördel för IS-versionen, speciellt med 1.4 konverter. Just denna mikroskopiska skillnad är dock knappast avgörande utan IS, vädertätningen, lite snabbare AF, bättre närgräns, lägre vikt och dylikt spelar klart större roll. Fördelen med den gamla versionen är den coola variable utväxlingen vid manuell fouks, som iofs har nackdelen att den drar ström + inte funkar om inte kameran är aktiverad. Samt priset förstås.
300/2.8 funkar bra med 2x, men AF-hastigheten tar stryk och även kontrast och skärpa. Det blir fullt användbart för t ex webb-bilder och mindra trycksaker, men långt ifrån samma briljans som utan konvertern. BIlder tagna med konvertern kräver mer efterarbete för att se bra ut. Med 1.4:an är skillnaden mot det "rena "objektivet rätt liten. Jag tycker den nya versionen av 2x (EF 2x II) är lite bättre än den gamla.
300/2.8 funkar bra med 2x, men AF-hastigheten tar stryk och även kontrast och skärpa. Det blir fullt användbart för t ex webb-bilder och mindra trycksaker, men långt ifrån samma briljans som utan konvertern. BIlder tagna med konvertern kräver mer efterarbete för att se bra ut. Med 1.4:an är skillnaden mot det "rena "objektivet rätt liten. Jag tycker den nya versionen av 2x (EF 2x II) är lite bättre än den gamla.
Tibor
Aktiv medlem
Hej!!
har kommit över ett 300/2,8L.... ....
...........En fråga till...funkar det bra med 2x extender?
Mvh Månis
se denna länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98137&highlight=extender
Finns bilder att ladda ner. se mitt inlägg.
StaffanW
Aktiv medlem
Har själv guldkornet 200/1.8L som jag länge funderat på att köpa 1.4 konverter till och använda tillsammans med min 5D.
Det blev tillslut en 1.4x konverter i form av en 400D (ger motsvarande 1.44x förstoring jämfört med 5D).
Skulle vara väldigt intressant att jämföra skillnaden mellan:
- 5D + Canons 1.4x konverter + 200/1.8L
- 400D + 200/1.8L
- 5D + 200/1.8L och göra en delförstoring på 1.4x
Sen göra papperskopior på 10x15, A4 och A3 och se om man ser någon skillnad.
Någon som kan låna ut sin 1.4x konverter för ett test (i Stockholmsområdet)?
Det blev tillslut en 1.4x konverter i form av en 400D (ger motsvarande 1.44x förstoring jämfört med 5D).
Skulle vara väldigt intressant att jämföra skillnaden mellan:
- 5D + Canons 1.4x konverter + 200/1.8L
- 400D + 200/1.8L
- 5D + 200/1.8L och göra en delförstoring på 1.4x
Sen göra papperskopior på 10x15, A4 och A3 och se om man ser någon skillnad.
Någon som kan låna ut sin 1.4x konverter för ett test (i Stockholmsområdet)?
matlep
Aktiv medlem
Någon som vet vad ett 300/2,8 kostar idag?
Mellan 11- och 15000:- beroende på skick.
Laesk
Aktiv medlem
300/2,8L IS USM har inte sjunkit något nämnvärt i varken nypris eller beg-pris sista 2åren, så icke IS versionen lär väl kosta upp mot 18-20 000kr i bra skick, i sämre skick kan du säkert räkna med 11-14 000kr,
Även om mitt har slitet yttre (fina linser) skulle jag aldrig släppa de för under 14 000kr, fruktansvärt prisvärt objektiv!
Blev extra kär i det igårkväll, jag va ute i snöovädret med newswear regnskydd på + 5D, å fotade gatorna/gågatan osv, underbara bilder.
har nog vart lite trångsynt innan å bara fotat sport/evenemang/djur tidigare med tele.
Även om mitt har slitet yttre (fina linser) skulle jag aldrig släppa de för under 14 000kr, fruktansvärt prisvärt objektiv!
Blev extra kär i det igårkväll, jag va ute i snöovädret med newswear regnskydd på + 5D, å fotade gatorna/gågatan osv, underbara bilder.
har nog vart lite trångsynt innan å bara fotat sport/evenemang/djur tidigare med tele.
matlep
Aktiv medlem
300/2,8L IS USM har inte sjunkit något nämnvärt i varken nypris eller beg-pris sista 2åren, så icke IS versionen lär väl kosta upp mot 18-20 000kr i bra skick, i sämre skick kan du säkert räkna med 11-14 000kr,
Menar du att du fick köpa mitt för billigt? ;-) Äsch då.
Laesk
Aktiv medlem
Menar du att du fick köpa mitt för billigt? ;-) Äsch då.
Hehe, jag blev mest förvånad över att du inte försökte ta bort tejpresterna på det innan du sålde det
matlep
Aktiv medlem
Hehe, jag blev mest förvånad över att du inte försökte ta bort tejpresterna på det innan du sålde detjag fick bort allt me en tandborste o diskmedel, så nu e de i mycke bättre skick
![]()
Äh, det gör inget, jag är glad att du såg igenom dess slitna yttre och har gett det en andra chans och ett gott hem. Oavsett dess yttre skick så blir ju bilderna extremt bra. Om jag någonsin köper ett långt tele igen så blir det definitivt ett 300 2.8.