Annons

canon 300d, konsertbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alessandra

Medlem
Hej!
Jag fotar mycket på konserter och jag har ett litet bekymmer. jag har en canon eoa 300d med det objektivet jag fick till. är frilansjournalist och skriver därför men blir ofta "tvungen" att fota under konserterna också. undrar nu vad man kan använda för utrustning för att bilderna inte ska bli så ljusa.ofta försvinner det där härliga konsertljuet med fullt med färgglada lampor och bilderna blir bara väldigt ljsa så att säga. VAD KAN JAG GÖRA?
 
jag kanske inte fick fram riktigt att jag inte har så jättemycket koll. alltså när jag tagit 100bilder på konserten så finns det självklart en del som är bra som jag kan använda, vill bara känna mig lite mer säker och få till det där med ljuset men är verkligen inget proffs så därför behöver jag lite tydligare svar. alltså HUR FASEKEN FÅR JAG KORTARE SLUTARTID DÅ? =)
 
Är det inte bara att köra på Tv läget (tidsautomatik) och ställa in slutartiden efter de bilder som blev ok tidigare? På min 350D kan man kolla slutartid o bländare på alla tagna bilder. Ändrar slutartiden gör jag med ratten brevid avtryckaren.

Är också nybörjare så jag kanske eg inte ska uttala mig.
 
hur rattar man in en nagativ exponeringskompensation och vart kan man kolla slutartiden på redan tagna bilder?
 
Alessandra skrev:
hur rattar man in en nagativ exponeringskompensation och vart kan man kolla slutartiden på redan tagna bilder?
Exponeringskompensation bör stå med i registret på bruksanvisningen.

Läs gärna igenom bruksanvisningen, hur trist det än må vara. Du kommer hitta mängder med bra funktioner som ger dig bättre kontroll över dina bilder.
 
Att endast köra i Tv läget ändrar inte exponeringen. Då kameran kompenserar din tidsändring genom att öppna eller stänga bländaren så blir bilderna lika ljusa (eller vad man ska säga).
(Det kan ju dock bli så att du väljer en kortare slutartid än vad objektivet har ljusstyrka till att släppa in ljus till och då kommer du självklart få en mörkare bild, alternativt på andra hållet)

Slå över till M om du vill ändra på det sättet men jag rekommenderar verkligen att man sätter sig in i begreppet exponeringskompensation istället.

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1000
 
Du kan testa med exponeringskompensationen och t.ex. slutartiden.Sen kan det även vara så att precis när du har fokuserat och mätt ljuset (när det har varit sådär mysigt ljus),så kanske det skiftar till lite ljusare strålkastare innan du trycker av och då är ju kameran "lurad" och exponerar efter det mörka.Det blir lätt överexponerat och för ljust vid de tillfällena och det är i princip bara att ta om bilden även om den kan räddas lite om du plåtar i RAW.
 
alltså jag brukar köra på automatisk inställning med den interna blixten eftersom jag försöker fånga alla de där coola rockstarsmovesen och känner då att jag inte hinner stå och pilla med alla inställningar. är jätetacksam för alla tips och ska försöka öva upp mig lite mer.
är en extern blixt något att ha kanske? vad kostar en sådan? man kanske kan göra så att man kör på extern blixt och sätte rlock för så att blixten inte blir lika strak elle rär jag ute och cyklar nu?
 
Försöka att köra utan blixt om det går,dels förstör den mycket av "live"-stämningen och sen brukar den irritera de som lirar.
 
Köp ett 50/1,8 och kör utan blixt, träng dig fram till en bra plats och fota på en lämplig slutartid.


//Mårten
 
Värt att tänka på är att matrismätningen (nu vet jag ju inte om du använder den men...) lätt kan bli lurad under dessa omständigheter, så försök använda centrumvägd mätning eller "partial".
Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vilka programval som tillåter vilka typer av ljusmätning, men det står i manualen.
På konserter är ju ofta bakgrunden mycket mörkare än artisterna. Matrismätningen vill ju få en genomsnittligt exponering som ligger på "medelgrått". Om då bakgrunden tar upp en avgörande del av bilden så kommer exponeringen åxå att bli ljusare eftersom kameran vill ha detaljer även i bakgrunden,som är mycket mörk.
Använd centrumvägd eller partial och mät ljuset på artisten/artisterna.
 
Det finns mycket du kan göra men det kräver att du sätter dig in mer i kamerans funktioner. Förmodar att du står nära eftersom du kan använda den inbyggda blixten och då slår det ljuset ihjäl allt det andra. Du kunde kanske prova det där nattporträtt läget som finns på kameran. Där slår blixten först och sedan är slutaren öppen lite till för att släppa in mer av det befintliga ljuset.
Var också noga med att kameran fokuserar på rätt motiv och inte på bakgrunden, för då drar den på full styrka på blixten för att lysa långt och det som är närmare blir överexponerat.
Vore bra om du kunde lägga upp någon av dina bilder så vi kan se hur dom blev.
 
Ja, det är slow sync automatiskt. Finns som automatprogram där man inte behöver ställa bländare etc själv men ger slow sync. så det gäller att hålla kvar kameran i läge tills slutaren stänger.
 
Använd bara spotmätning och ställ in kameran manuellt genom att mäta på t.ex. ett ansikte eller arm på någon på scen.
Använd hög ISO och ett objektiv med stor bländare.

Blixt förstör ofta tycker jag.

Tänk på att ljuset förändras hela tiden på många konserter. Det gäller att vara med och känna sin kamera.
 
jag ska lägga upp ett par stycken
tack för tipsen. ska lägga upp bilder imorgon... har inte tillågng till dom nu
 
Att ta bra konsertbilder är inte jättelätt. Några grundläggande tips kan ändå vara.

Försök lära dig kameran så gott det går, jag antar att du har en manual, bara att sitta och pilla och försöka sig fram. Försök skapa förhållanden hemma som kan liknas vid en konsertsituation.

Oftast får man använda väldigt höga ISOtal, kör iso 800 eller 1600. Se till att du får ner slutartiderna hyfsat, åtminstone ner åt 1/100s lite beroende på vilken typ av musik det handlar om och vad som faktiskt är praktiskt möjligt.

Använd absolut inte blixt. Du får äckliga och fula blåstick av blixten, jobba med ISO och öppna bländaren maximalt. Det medföljande kitobjektivets bländaröppning ändrar sig beroende på brännvidd, fota oftare på en kortare brännvidd för att få så stor öppning som möjligt och därmed få ner tiderna.

För att sammanfatta:
Öva, och åter öva.. sitt hemma och testa vad olika inställningar ger. Kan du väl din kamera handlar det inte om att "fippla" som du själv uttryckte det. Ska bilderna bli riktigt bra måste kamerans funktioner sitta i ryggraden.

Lycka till!

//Erik
 
ANNONS
Götaplatsens Foto