Annons

Canon 400d Tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Jag ger snart upp. Sedan i julas har jag haft min 400d och har sedan dess försökt lära mig fota med den. Det är min första system kamera måste jag tillägga. Bilderna blir minst lika bra som min tidigare digital kamera (Canon Ixus 5.0) Vilket är lite tråkigt. Jag har kollat fototidningar, googlat, kollat efter kurser (fiins inget mer än stockholm) samt fotosidan.se Utan resultat. Vill så gärna lära mig men det händer inget. Har fastnat liksom! Finns det någon som kan hjälpa mig innan jag ger upp. Alla tips, länkar, kurser eller idèer (små som stora) välkomnas. Det ända som gör det lite roligt just nu är att man kan leka lite i photoshop.....http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1003034.htm Men det håller inte i längden.

Tack på förhand.

vad är det du vill ha hjläp med?
Inställningarna?

För att lära dig foto om det är det du menar, kan bara du göra.

Vad sägs om fotoskolan här på Fotosidan?
Där avhandlas skärpedjup, gyllene snittet, bildkomposition, m.m i olika artiklar.
När du gått igenom dom och tränat i praktiken borde
du ha kommit en bit på vägen.
Bra motiv och ide´er måste du dock hitta själv.

Lycka till.

Fotoskolan låter ju intressant. Hade ingen aningen om det. Det kan vara värt o kolla upp. Lärde mig precis hur man får en magisk dimma över rinnande vatten. Framsteg. (",)

Jag vet inte om du börjat, om inte så fota allting i manuellt läge, det är jobbigt i början, men det klart bästa sättet att förstå kameran och göra framsteg. Om du använder automatik så kan du få en del problem med underexponerade bilder, eftersom kamerans exponeringsmätning inte funkar så bra som den borde göra. Ett annat bra tips är att förstå histogrammet och använda det för avgöra om en bild blivit korrekt exponerad. Genom att bara titta på bilden på lcd:n efter man tagit den kan lätt bli galet - den visar inte bilden som den verkligen ser ut. Med histogrammet ser du lätt om du har över-eller underexponerat. I vissa fall gör man ju det avsiktligt, men i regel vill man ju undvika det.

Undvik

Undvik absolut histogrammet om du inte först lärt dig att exponera manuellt. Histogrammet säger många gånger inget alls om huruvida det aktuella motivet är rätt exponerat!!! För att kunna tolka ett histogram måste du veta hur kamerans exponeringsmätare fungera i praktiken med olika motiv. Olika färger på motivet och bakgrund samt hur stort huvudmotivet är påverkar så skit absolut i histogrammet och lär dig att exponera rätt genom att läsa artiklar här på fotosidan och böcker från bibblan (eller köpta) men framförallt - try and error.

det stämmer att histogrammet ofta inte visar om huruvida ditt motiv är korrekt exponerat, men att undvika histogrammet i alla lägen är dumt. Histogrammet är inget orakel som talar om dina foton är rätt eller fel exponerade, men att använda sig av det på ett konstruktivt sätt är ett utmärkt sätt att förbättra sin fotografering.

Exempelvis innehåller många bilder ljusa partier samt mörka skuggor. Vi vill sällan att skuggorna skall vara helt svarta och sakna detaljer. Ofta kan det se bra ut på vår lilla lcd, men när vi sedan har bilden på vår dator upptäcker vi att skuggorna är svarta eller nästintill svarta. Med hjälp av histogrammet kan du se detta, korrigera din exponering och ta ett nytt foto och undika de svarta skuggorna. Du kan visserligen korrigera för felaktig exponering i ps etc, men inte utan oönskade bieffekter som ökat brus, posterisering etc. Lär du dig förstå histogrammet kommer du också få en mycket bättre förståelse för hur din kamera verkligen exponerar och hur du kan kompensera din exponering när det behövs.

Det finns många bra tutorials ute på nätet om hur man kan använda sig av histogrammet, t ex

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml

Färggurun Bruce Fraser har också skrivit mycket om histogrammet.

Börja fota i RAW

Använder du kamerans JPEG läge eller har du börjat använda RAW formatet? Antar att du också kan använda båda samtidigt som i andra Canon kameror.
Raw formatet kan kännas lite jobbigt i början men det ger så mycket mer.
Jag använder ibland också min dotters Canon Ixus 900 och den tar bra bilder men att den bara har JPEG är en stor begränsning.
Man kan locka fram så mycket mer ur en RAW bild än ur en JPEG. OM du inte redan gjort det så prova och se en ny värld öppna sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto