Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 400d VS 40D
- Trådstartare madfoto
- Start datum
pet
Aktiv medlem
Några fördelar med 40D:
Större sökare.
Snabbare seriebildstagning.
Bättre af.
Liveview.
Auto-iso.
40D är helt enkelt en bättre kamera när det kommer till byggkvalite,snabbhet mm...vad det gäller bildkvaliten så är den nog i princip likvärdig med 400D. Sen när det kommer till handhavandet,storlek,grepp mm så är det bästa att gå till en butik o "klämma" på båda modellerna för att skaffa sig en egen uppfattning/intryck då dessa saker är mer personligt.
Större sökare.
Snabbare seriebildstagning.
Bättre af.
Liveview.
Auto-iso.
40D är helt enkelt en bättre kamera när det kommer till byggkvalite,snabbhet mm...vad det gäller bildkvaliten så är den nog i princip likvärdig med 400D. Sen när det kommer till handhavandet,storlek,grepp mm så är det bästa att gå till en butik o "klämma" på båda modellerna för att skaffa sig en egen uppfattning/intryck då dessa saker är mer personligt.
ekemannen
Aktiv medlem
Jag har inte provat 400D men jämfört med min gamla 300D är 30D betydligt säkrare i autofucus, så det är troligt att det är liknande skilnad mellan 400D och 40D. Jag har ju Sigma 70-200/2.8 och det funkade sådär med 300D men med 30D går det klockrent.
Mellan 300D och 30D finns fler funktioner som skiljer men även här har du viss skilnad (30D/40D har spottmätning mm).
/ Erik
Mellan 300D och 30D finns fler funktioner som skiljer men även här har du viss skilnad (30D/40D har spottmätning mm).
/ Erik
RG
Avslutat medlemskap
madfoto skrev:
Märker man ngn skillnad av den nya DIGIC III processorn, förutom att uppstarten är lite snabbare?
Du märker säkert skillnad 0,13s och 30d har ju 0,15.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Beror på vad du fotar
Fotar du sport eller djur eller annat som rör sig är det en grym skillnad. AF på 40D är riktigt bra. Om 1Dmk2 är 9 på en tiogradig skala är säkert 40D 5-6 och 400D en usel 1:a. Fjantig liknelse men 40D är klart mycket bättre än 20d/30D. Seriebildstagningen är ju också bra. vad fotar du mest?
Fotar du sport eller djur eller annat som rör sig är det en grym skillnad. AF på 40D är riktigt bra. Om 1Dmk2 är 9 på en tiogradig skala är säkert 40D 5-6 och 400D en usel 1:a. Fjantig liknelse men 40D är klart mycket bättre än 20d/30D. Seriebildstagningen är ju också bra. vad fotar du mest?
elbe
Avslutat medlemskap
Bildkvalitetmässigt är alla Canonkameror väldigt lika, så lika att det blir hårklyveri att skilja dom åt. Den som ev skiljer ett hårstrå till är väl 5D och 1DMkIII beroende på deras större sensorer med tillhörande större enskilda "pixlar".
Tror det är andra faktorer, främst AF i.s.f., som ska få dej att byta eller helt enkelt sitta nöjd ett år till.
/Leif
Tror det är andra faktorer, främst AF i.s.f., som ska få dej att byta eller helt enkelt sitta nöjd ett år till.
/Leif
robban.f
Aktiv medlem
40D är vinst varje gång.
Kör med både 70-200 4L samt 100-400L IS USM.
400:a är dock favorit.
http://www.forslundfoto.se/index.ph...y_Rallycross/2007-10-21_Rally Vedum/&page=all
Lite exempelbilder 40D med 100-400. Av 400 bilder (i sportläge...) sorterades 4st bort. Man kan säga: 40D är helt underbar. Köp !!!
http://www.forslundfoto.se/index.ph...y_Rallycross/2007-10-21_Rally Vedum/&page=all
Lite exempelbilder 40D med 100-400. Av 400 bilder (i sportläge...) sorterades 4st bort. Man kan säga: 40D är helt underbar. Köp !!!
madfoto
Aktiv medlem
robban.f skrev:
40D är vinst varje gång.
Har tittat på bilderna och dom ser jätte bra ut..verkar inte vara problem att focusera rätt!!
Hur tror du din 400d hade fixat samma uppdrag?
/ Mikael
psandelin
Avslutat medlemskap
madfoto skrev:
Fortfarande fundersam! Är det verkligen värt en uppdtatering från 400d till 40d om bildkvalitén är likvärdig! Visst man får en mer ergonomisk kamera med bättre skydd mot fukt/damm...
Allt tekniskt har redan nämnts, så jag besparar dig från det.
Jag bytade från 400D till 40D för ett litet tag sedan och det är klart värt det.
Det känns som att byta upp sig från en Lada till en Jeep. Mycket enklare och behagligare att jobba med.
Ladan tar en från A - B.
Jeepen tar en fortfarande från A - B, men i en mycket högre komfortklass och klarar att ta lite smällar här och där. Plus att den känns och är mycket mer genomtänkt.
robban.f
Aktiv medlem
Hade det blivit lika bra med 400D ?
Följande bilder är tagna med 400S + 70-200 4L:
http://www.forslundfoto.se/index.ph...ing/2007-08-25_Anderstorp%20Porsche/&page=all
Fick sålla bort fler oskarpa bilder. Men dom som är bra, tycker jag är helt ok.
Det är känslan i 40D som fick mig att göra ett impulsköp.
Den är obeskrivligt skön. Åk till en fotoaffär och jämför 400D med 40D. Helst med batterigrepp på båda.
Kanske får jag bättre bilder med 40D än med 400D, men det beror nog mer på kameran än på mig. Håller fortfarande på att lära mig att fotografera
Följande bilder är tagna med 400S + 70-200 4L:
http://www.forslundfoto.se/index.ph...ing/2007-08-25_Anderstorp%20Porsche/&page=all
Fick sålla bort fler oskarpa bilder. Men dom som är bra, tycker jag är helt ok.
Det är känslan i 40D som fick mig att göra ett impulsköp.
Den är obeskrivligt skön. Åk till en fotoaffär och jämför 400D med 40D. Helst med batterigrepp på båda.
Kanske får jag bättre bilder med 40D än med 400D, men det beror nog mer på kameran än på mig. Håller fortfarande på att lära mig att fotografera
falke
Aktiv medlem
Jag tillhör också de som har både 400D och 40D. Några skillnader som jag upplever det...
1. Betydligt bättre autofokus. Missar sällan bilder pga oskärpa sedan jag bytte. Tidigare var de ett ständigt problem
2. Snabbheten vid seriebilder gör att jag redan efter en månad har fått bildserier som var omöjliga tidigare
3. Ergonomin. När man väl har lärt sig 40D och ställt om så att man kan få upp inställningarna på skärmen på samma sätt som på 400D (behövs exempelvis på stativ i gömsle) fungerar allt så mycket smidigar. Jag slipper dessutom ställa om ISO av misstag med näsan.... som jag ständigt gjorde med 400D i stressade situationer....
4. Sökaren är mycket bättre och gör att det fungerar bättre för mig i ljussvaga situationer.
Sedan hoppas jag att jag kommer att använda möjlighetera till Live View och fjärrstyrning från datorn i vinter för att fotografera spillkråkor i vinter....
1. Betydligt bättre autofokus. Missar sällan bilder pga oskärpa sedan jag bytte. Tidigare var de ett ständigt problem
2. Snabbheten vid seriebilder gör att jag redan efter en månad har fått bildserier som var omöjliga tidigare
3. Ergonomin. När man väl har lärt sig 40D och ställt om så att man kan få upp inställningarna på skärmen på samma sätt som på 400D (behövs exempelvis på stativ i gömsle) fungerar allt så mycket smidigar. Jag slipper dessutom ställa om ISO av misstag med näsan.... som jag ständigt gjorde med 400D i stressade situationer....
4. Sökaren är mycket bättre och gör att det fungerar bättre för mig i ljussvaga situationer.
Sedan hoppas jag att jag kommer att använda möjlighetera till Live View och fjärrstyrning från datorn i vinter för att fotografera spillkråkor i vinter....