Annons

Canon 40D- högljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Graze

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en Canon 40D och är kanonnöjd med bildresultatet men varför måste det "smälla" så hårt när man trycker av bilden? Jag fotar mycket fåglar och andra djur och man hinner ta en bild sen har man skrämt bort alla djur på en mils avstånd. Finns det inget knep att få den låta lite mindre?

Bilagor

• bird.jpg
    bird.jpg
    20.1 KB · Visningar: 960
Graze skrev:
Finns det inget knep att få den låta lite mindre?
Jo att använda Live View och Tyst bildtagning men det har andra konsekvenser så läs i handboken och prova fram om det funkar för din fotografering.

Föregångarna 20D och 30D var ännu mer högljudda trots lägre bildfrekvens så det har åtminstone blivit bättre även om jag inser att det är en klen tröst för dig.

Tyvärr blir det så med systemkameror. I och med att man har en slutare som arbetar. Ända sättet att få en tyst kamera är att köpa en stor kompaktkamera. Det finns långzoomar som är hyggliga. Dock långt ifrån 40d i bildkvalitet. Du får prova linda in kameran i något mjukt.. Nej, jag vet inte.

Högljudd???

Tycker min 40D är tyst som en viskning, min referens är i och för sig Nikon F3, den låter som en riktig kamera...
Har haft en Kowa 6x6, den lät som när en björnsax slår igen.

Kanske just din 40D låter mer än den ska?
Jag hade en 20D innan min nuvarande 40D och det är ju som natt och dag mellan dem.
Och då har jag inte provat tyst läge ännu...
// Tobbe

Graze skrev:
Jag har en 350 också och den var ju inte alls så högljud...
Men 350D är också bara hälften så snabb. Hög bildfrekvens innebär att mekaniken som skall röra sig mellan varje bild måste göra det snabbare och det innebär ofta en högre ljudnivå.

Graze skrev:
Har precis köpt mig en Canon 40D och är kanonnöjd med bildresultatet men varför måste det "smälla" så hårt när man trycker av bilden? Jag fotar mycket fåglar och andra djur och man hinner ta en bild sen har man skrämt bort alla djur på en mils avstånd. Finns det inget knep att få den låta lite mindre?

Jag har också en EOS 350D och en 40D. Men i mitt fall gäller det omvända. Min 40D låter bara som ett lätt "klock" och jag har inte skrämt iväg en enda liten fågel hittils. Uppfattar den som väldigt tyst. Min 350D däremot har ett extra "ktcheee" på slutet som stör mycket mer.

Det verkar ju nu som det finns varianter av slutarljud.

Re: Re: Canon 40D- högljud

Joel Höglund skrev:
Jag har också en EOS 350D och en 40D. Men i mitt fall gäller det omvända. Min 40D låter bara som ett lätt "klock" och jag har inte skrämt iväg en enda liten fågel hittils. Uppfattar den som väldigt tyst. Min 350D däremot har ett extra "ktcheee" på slutet som stör mycket mer.

Samma här med min 400d :D har även fingrat på en 40d och den låter mycket mjukare.

Min 40 D låter absolut inte mjukt, det blir en ganska hård metallisk smäll varje gång och betydligt högre en 350:an.

Nu har jag också jämfört. 40D har ett dovare, lite kortare ljud än 350D. Den senare har ett litet vinande ljud på slutet som Joel påpekade. Vilken av dem som har högst ljudnivå är svårt att säga.

Det är spegeln som låter mest, slutaren låter inte alls lika mycket. Som redan är sagt så är spegeln vänd mot sensorn om du kör Live view vilket innebär att du slipper det ljudet. Problemet är att autofokusen sitter i sökaren vilket innebär att den flippar spegeln varje gång du fokuserar i Live view, så vill du vara tyst måste du fokusera manuellt. Exakt hur den beter sig i Live view hänger på vilket läge du ställer in på "tyst bildtagning".

hallenberg skrev:
Som redan är sagt så är spegeln vänd mot sensorn om du kör Live view vilket innebär att du slipper det ljudet.
Nej, spegeln är vänd mot sökarprismat när man kör Live View (dvs spegeln är uppfälld).

Vet inte om jag/vi blandar ihop begrepp här, men om spegeln inte är vänd mot sensorn, hur kan då sensorn få bildinformationen och spotta ut den på skärmen bakom?

Objektivet projicerar en bild på sensorn. Det gör det både när kameran visar Live View på skärmen och när man tar ett foto.

Ok, vi menade alltså samma sak fast jag uttryckte mig högst klantigt. Vad jag menade med "vänd mot sensorn" var att spegeln sitter på ett sådant sätt att ljuset från objektivet faller på sensorn. Vilket i praktiken innebär att spegeln är "ur vägen". Sak samma, spegeln är iaf redan i rätt position för att ta bilder, det var huvudpoängen.

Hej
Ett litet enkelt tips som jag kommit på och som jag testat och funkar delvis och får slutaren att låta mindre.
Prova att isolera kameran och objektivet med en varmfodrad strumpa typ grön "jägarstrumpa" från överskottsbolaget. Klipp sönder strumpan och trä över objektivet och kamerahuset. Då isolerar du ljudet ch får ett kammoflerat objektiv.

Enkelt och lätt!

ANNONS
Götaplatsens Foto