Annons

Canon 50mm 1.4 eller 85mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Har bägge ovanstående objektiv, men använder nästan uteslutande 50mm, funderar på att "gøra mig av med" 85mm, men vilken är egentligen bäst..??

Blev naturligtvis i valet och kvalet...

Jag har båda och det ena utesluter inte det andra, tycker jag. Jag behöver båda två.

Ser du till bildkvalitet så tycker jag att 85:n ger absolut bäst resultat, men 50 mm är bättre brännvidd i vissa situationer och dessutom är den mycket liten och lätt; kan vara skönt ibland med en anonym liten kamera som inte tär på axeln fast den hänger där i timtal.

85mm lämpar sig för andra omständigheter än 50mm helt klart, jag lånade ett sådant och använde det för en avtackningsfest. Utan blixt och på tio meters håll så blev det mycket bra bilder utan att vara 'i ansiktet' på folk.

Det sägs att det inte finns mycket bättre porträtt/modell objetiv och det kan jag förstå. Många tycker det är obekvämt när kameran är för nära och 85 är sannerligen inte alltför påträngande.

Vissa gatufoton är ju enklare att ta med mer tele, med konsekvenserna det innebär.

Nu är inte jag expert direkt eftersom jag inte övat mycket med fasta telelinser.

Sara-i-Norge skrev:
Har bägge ovanstående objektiv, men använder nästan uteslutande 50mm, funderar på att "gøra mig av med" 85mm, men vilken är egentligen bäst..??

Utifrån din egen formulering så står det väl ganska klart att 50mm är bäst för dig.
Du äger bägge objektiven men använder i princip bara det ena.
Jag förutsätter att du använder det du tycker bäst om och som bäst passar för ditt fotande.

ANNONS
Götaplatsens Foto