Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 580EXII

Produkter
(logga in för att koppla)

Janosh_Brewski

Aktiv medlem
Hej på er alla...
Tänkte införskaffa en Canon 580EX II.
Har en 430EX och Elin. SkyportUni.
Tänkte höra om man kan köra både 580 & 430 trådlöst samtidigt, styrt av Skyport?

/jonas

ok

Ok, så man kan inte ha dem på separata håll, typ tio meter mellan dem och använda Skyporten som utlösare för 580n som slavar 430n?
Typ om man ska fota en skoteråkare och slå två blixtar...

Vad jag vet så behöver du en skyport reciever till varje canonblixt. 580 kan inte utlösa 430 om den inte sitter på kameran och inställd som master och 430 som slav.

Yet another....

Ok, så vad jag behöver är en reciver till varje blixt.
Frågan är då hur man kopplar skyporten till blixten?
Har kollat påCyberphoto och hittat följande...

*Hama Blixtsko 6950 med synkkontakter.

Är det det tillbehöret man behöver (till varje kamera)?
Vänligen Jonas

Känner mig jobbig som frågar en massa ,men jag är inte speciellt hemma med externa blixtar, men det står att;

*För koppling till kamera med PC-synkkabel.

Då ska man alltså koppla kabeln till skyporten.
Och man behöver en per blixt. Det verkar vara en liknande variant som du skickade efter från USA.

Sidfråga, fungerade det bra att handla från USA?
Såg att den totala kostnaden skulle bli $45, det låter riktigt vettigt.

Tack så mycket för hjälpen!

Nu ska jag sluta vela... ;)
/jonas

Senast ändrad:
Funkade klockrent att beställa.
Jag har en 580 0ch två 430. Till dom har jag ovanstående hot shoe kopplade till varsin skyeport reciver och en transmitter på kameran.

Obs att du måste köra blixtarna (M)anuellt , iTTL funkar alltså inte.

Som sagt tack så mycket för hjälpen!
Ska fota några bröllop i sommar och då vill jag kunna lägga en blixt när de går ut ur kyrkan, utan att ha blixten så nära. Frugan ska vara assistent...
Ha det bra och godnatt!

Hej Igen!
Visst är det en 3,5mm koppling mellan Elin. Reciver och Hotshoe adaptern från Flashzebra?
Har beställt grejerna därifrån...
Mvh jonas

oj, kommer inte ihåg mm - måttet. Men blixten sätts på hotshoen som har en liten kabel och en koppling som sticks in i elin.recivern. hotshoen har gänga på undersidan så den kan skruvas fast på ett blixtstativ och så hängs elin. i ett liten ögla. Var inte orolig, det funkar fint.

Glöm bara inte att gå in i programeringen i blixten och koppla ur automatiska avsängningen så slopper du gå 120 m (räckvidden) och sätta på blixten ideligen

men det är iaf samma som på recievern, så då är det lugnt.
Hur lång tid fick du vänta på dina grejor?
Åkte du på nån tull/moms/skatt?
45 USD för grejorna, klart billigare än vad jag betalade i sverigr iaf...

Jag ska försöka komma ihåg det. M
an blir dock ganska begränsad med slavblixt inomhus har jag märkt, men det är ju härligt att köra på automatik (ETTL).

ANNONS
Götaplatsens Foto