Annons

Canon 5d mark iii utomland, kraftig reducerat pris utan garanti?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

En canon 5d mark iii plus canon objektivet 25-105/4,0 L Is USM kostar ca 34000 kr i Sverige.
Nu har jag chansen att köpa samma paket för drygt 22000kr från Malaysia. Problemet är att den inte kommer med garanti, då Canon tydligen inte har någon världsgaranti på sina systemkameror.

Min fråga...hur ställer ni er till att köpa en så pass dyr kamera utan garanti? Men kanske spara ca 10000 kr?

Behöver er kompetens vad tycker ni? Köpa i Sverige eller i Malaysia?

Vänligen
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle slå till...Är det import så blir det moms, också märkligt att Canon inte har world wide garanti så länge man dokumentera var kameran är köpt (uselt).

Hur lång är den svenska garantitiden...1år? Vilket fabrikationsfel inom ett år riskerar att överstiga en reparationskostnad på 10 000 spänn?

/Ulf
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag bor i Bangkok och här kostar samma paket 20400 kr.
Om du ska skicka efter den så kommer ju priset att bli mycket högre än de 22000. Moms, frakt, skatter och avgifter blir många kronor.
Om du tjänar 10000 kr så köp den utomlands. Om du ska betala moms, skatter och annat så är det knappt lönt
 
Jag har en bekant som är på besök i Malaysia han kommer att köpa den o ta med sig den till sverige

Så ni lutar åt samma håll som mig....
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag skulle slå till...Är det import så blir det moms, också märkligt att Canon inte har world wide garanti så länge man dokumentera var kameran är köpt (uselt).

Hur lång är den svenska garantitiden...1år? Vilket fabrikationsfel inom ett år riskerar att överstiga en reparationskostnad på 10 000 spänn?

/Ulf
Det är väl inte uselt, vore väl korkat att låta Svenska Canon stå för garantiåtgärder för saker som köps till betydligt lägre priser för andra marknader? Då skulle ju svenska Canon tappa en massa försäljning, och det låter inte som särskilt vettigt sätt att bedriva företagsamhet. Hur tänker du då?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är väl inte uselt, vore väl korkat att låta Svenska Canon stå för garantiåtgärder för saker som köps till betydligt lägre priser för andra marknader? Då skulle ju svenska Canon tappa en massa försäljning, och det låter inte som särskilt vettigt sätt att bedriva företagsamhet. Hur tänker du då?
Att en produkt är samma oavsett vad den är köpt. Det är ju Canon som lämnar garantin till kunden. solklart för mig...:)

/Ulf
 

Drogen

Aktiv medlem
Canon Malaysia, Canon centralt eller någon annan "Canon garanti enhet" kan väl stå för garantin även om den utförs i landet där kameran finns? Visst finns det detaljer ang. ersättning, prisläge o.s.v. som behöver lösas, men det finns väl gott om varumärken som har "world Wide garanti" vilket jag tycker det borde vara.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Canon Malaysia, Canon centralt eller någon annan "Canon garanti enhet" kan väl stå för garantin även om den utförs i landet där kameran finns? Visst finns det detaljer ang. ersättning, prisläge o.s.v. som behöver lösas, men det finns väl gott om varumärken som har "world Wide garanti" vilket jag tycker det borde vara.
Håller med, idag rör vi oss fritt och grejer kan i princip köpas in var som helst..:)

/Ulf
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det är väl inte uselt, vore väl korkat att låta Svenska Canon stå för garantiåtgärder för saker som köps till betydligt lägre priser för andra marknader? Då skulle ju svenska Canon tappa en massa försäljning, och det låter inte som särskilt vettigt sätt att bedriva företagsamhet. Hur tänker du då?
Hur kunde man då göra det med objektiven ?? Det var ju exakt samma sak. Man kunde köpa dem billigt utomlands och serva/reperera dem på garantin i Sverige.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canon Malaysia, Canon centralt eller någon annan "Canon garanti enhet" kan väl stå för garantin även om den utförs i landet där kameran finns? Visst finns det detaljer ang. ersättning, prisläge o.s.v. som behöver lösas, men det finns väl gott om varumärken som har "world Wide garanti" vilket jag tycker det borde vara.
Vilka brancher då?
 

Drogen

Aktiv medlem
Ett exempel är ju Canon som har det (eller?) på objektiv men inte på hus. Själv har jag fått en klocka köpt i Thailand garantireparerad hos Citizen i Sverige, samt även en moppe privatimporterad från Kina, lagad hos en lokal mekare och ersatt av leverantörens representant i Sverige. Det kan inte vara frågan om så många enheter som köps i ett land och går sönder i ett annat under garantitiden. I så fall är det kanske mer ett kvallitetsproblem än ett garantiproblem... ;)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
det funkar om man har samma prissättning på de olika marknaderna, men så är det inte, de vill ju inte dumpa försäljningen i Sverige. Som sagt, Canons världsgaranti, liksom för många andra tillverkare, gäller kontinentvis, och det är ju bra.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
det funkar om man har samma prissättning på de olika marknaderna, men så är det inte, de vill ju inte dumpa försäljningen i Sverige. Som sagt, Canons världsgaranti, liksom för många andra tillverkare, gäller kontinentvis, och det är ju bra.
Canons världsgaranti gällde åtminstone tidigare och i många år för hela världen och inte kontinentvis. Har själv köpt mer än 25 L objektiv i Bangkok. Även de riktigt dyra som 500/4 IS och 800/5,6 IS med världsgaranti. Flera av dem har blivit servade gratis av Canon Sverige för att de hade garanti.

Garantin för en kontinent är ingen världsgaranti. Det står även på garanti bevisen som jag har till mina objektiv att den gäller på alla Canons Service center i hela världen. Där var alltid 2 års garanti på L objektiven som man köpte i Thailand. Det första året var världsgaranti och gällde i hela världen. Det andra året var en Canon Thailand garanti och gällde bara i Thailand
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Canons världsgaranti gällde åtminstone tidigare och i många år för hela världen och inte kontinentvis. Har själv köpt mer än 25 L objektiv i Bangkok. Även de riktigt dyra som 500/4 IS och 800/5,6 IS med världsgaranti. Flera av dem har blivit servade gratis av Canon Sverige för att de hade garanti.

Garantin för en kontinent är ingen världsgaranti. Det står även på garanti bevisen som jag har till mina objektiv att den gäller på alla Canons Service center i hela världen. Där var alltid 2 års garanti på L objektiven som man köpte i Thailand. Det första året var världsgaranti och gällde i hela världen. Det andra året var en Canon Thailand garanti och gällde bara i Thailand
Jag tror att det inte är så längre.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur länge räcker garantin...ett år? Kan man tjäna typ 15 000 spänn på ett kameraköp, så skulle iaf jag överväga att slå till. Tycker också att det är dåligt av Canon att inte stå för sina grejer, förmodligen gör väl Nikon samma sak (det brukar vara så).

/Ulf
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag bekymrar mig sällan över garantier. Merkostnaden får inte vara högre än sannolikheten att den går spontant sönder under garantitiden gånger reparationskostnad. Det blir inte 10.000:-! Sedan är min erfarenhet att kameror mer ofta går sönder tidigt p g a saker som garantin ändå inte täcker som slag och stötar, men då har man ju drulleförsäkring.
 
ANNONS