Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vad har dom testat, och hur? Innan man vet det är det ju lite vanskligt att säga något... Det verkar som de kör ImaTest, men hur har de lagt upp testet?
5D3 verkar helt enkelt bättre på allt - vad det gäller bildkvalitet / brus under 6400 dock med en ganska minimal marginal - jmf sin föregångare i ren statisk bildkvalitet, så det verkar som sagt lite lustigt. Framför allt har ju bandning och annat mönsterformat brus minskat, och de har slipat lite på implementeringen av AA-filtret. Detta gör nog 1Ev skillnad på låga ISO, betydligt mer än vad kameran egentligen "blivit bättre" rent tekniskt. Att slippa detta ökar inte teknisk DR, men det påverkar detaljering i skuggor ganska märkbart.

5D2's tekniska DR var ju för övrigt ganska missvisande i för hög riktning - oftast var man begränsad av bandning och mönsterformat brus innan sensorn egentligen "slog i botten". Man kunde inte utnyttja kamerans DR på låga ISO, då annat skräp låg i vägen.

Men eftersom Canon-kameror kan skilja något enormt mycket i bandning från exemplar till exemplar kan det vara detta som gör skillnaden i testet ovan. Jag tror ImaTest kör statiska DR-tester, inte par-subtrahering (som tar bort all bandning och mönsterformat brus från mätvärdet).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tror Ni man man kan spara RAW i CF korten, och JPG i SD korten somför över dom trådlöst till ex. IPAD?

/Stefan
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tror Ni man man kan spara RAW i CF korten, och JPG i SD korten somför över dom trådlöst till ex. IPAD?

/Stefan
Jag är inte hundra men tyckte mig höra på Kamera och bilds video att dom ställt in Raw på SD och Jpg på CF så det är nog valbart.
Sedan kan man ju hoppas man kan förlägga filmklippen på den ena och bilder på det andra hehe.
Dessa kort finns ju i höga hastigheter så detta spelar nog ingen roll men det man oftast rycker ut bör nog vara CF kortet för det är nog mer hållbart i sin konstruktion.

Mvh. /LEE
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har fubderat. Det finns ju en alternativ uppgraderingsväg som har både för och nackdelar för mark II ägare. Finns det någon här som tänker behålla mark II:an och komplettera med en 1D mark IV t ex?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man jämför med andra på Imaging-resource ser det ut som om Canon har för mycket rött. Vad är default egentligen? De flesta har ett "vivid" läge men det borde inte vara default. Om man drar ner "saturation" på jpg-bilderna liknar de jpg från andra kameror....
Är inte det konstigt att man i kameramodell efter kameramodell från Canon verkar ha dessa problem med rött. Första gången jag hörde det var nog för 5-6 år sedan här på FS. Sedan hörde jag en talare på Fotomässan 3-4 år sedan säga samma sak. Det klassiska exemplet var tydligen fotografer som fotade F1 som gnällde över att bilder på Ferraribilar inte blev bra.

Det är inte bara Canon-kameror som haft dessa problem. Jag har sett de på andra håll också, men ändå. Är det här särskilt svårt att få till? Jag tycker bara det låter konstigt. Visst kan man fixa detta i sin RAW-konverterare men jag antar att det väl är svårare om man har bråttom och skickar JPEG tagna rakt ur kameran till sin tidning exv. Då är det ju en stor fördel om detta blir rätt direkt i kameran.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men vad är det de mäter?

Det är ju bara i diagrametiketten för Nikon D3s som det står 14 bitars RAW. Ska alla de andra då antas vara jämförda i JPEG? I JPEG så begränsas ju alltid DR i färdig bild efter som det helt enkelt upplevs bäst för de flestas ögon. Vi ökar ju nästan alltid kontrasten medvetet de flesta av oss och kastar bort de data som motvekar den effekten.

Vi har haft samma dumma och aningslösa debatt en gång i ett Sony-forum då folk där var glada över att Sony A700 hade ett steg "bättre" DR i en mätning DIWA gjort (DxO fanns inte då) än Nikon D300. Men det var ju i JPEG alltihop, så det var ju ingen riktigt bra värdemätare att dra några växlar på.

Citat:"Når Canon har valgt å nesten ikke øke oppløsningen skulle man ha lov til å ha forhåpninger om en større økning i generell bildekvalitet enn dette"

Det är nog trots allt alldeles för tidigt att vare sig såga eller hylla 5D MK III. Hade Risedal varit med oss så kan jag garantera att han sett till att detta möte gödslats med testbilder ur RAW av olika slag. Nu gör han det på andra ställen istället. Förhoppningsvis tar någon annan på sig att se till att denna lika mycket meningslösa som akademiska fråga till slut får sin lösning så det åter kan bli lite lugnare i plaskdammen och folk åter får tid att ta lite bilder rent av. Annars kan man ju som den norska källan för detta test föreslår helt enkelt ha kvar sin 5D MK II även om det kan kännas lite tråkigt att den nya kameran mer är en marginell evolution än en revolution.

Jag undrar verkligen om någon kommer se någon som helst skillnad i print mellan en MK II och en MK III.
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Det här ser ju riktigt bra ut. Särskilt testen med 4 stop underexponering och korrigerad 4 steg.
Kanske inte så dålig DR trots allt.
http://www.talkphotography.co.uk/forums/showthread.php?p=4504143#post4504143
Nja man ser ju att den fortfarande lider av bandling men en förbättring jämfört med 5D MarkII..dock långt efter Sony/Nikon....hade det varit en jämn bakgrund med få/färre detaljer så hade det sett betydligt risgare ut...nu maskeras/döljs bandlingen till stor del av alla detaljer/allt gräs o trotts det ser man den tydligt utan att titta på bilden i full storlek.
 

pet

Aktiv medlem
Personligen gillar jag inte JPEG-resultaten som hittills ha visats upp från 5D MarkIII....visst det är lite/lågt brus men det ser alldeles för processat,plastigt och mjukt ut(saknad av detaljer)...hoppas att det finns lägre/svagare inställning för brusreduceringen...tar hellre lite mer brus om resultatet ser naturligare ut o mer detaljer behålls.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Ska leka lite med råbilderna i kväll, nyfiken på vilken max-ISO som blir användbar för mig i det jag gör.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Personligen gillar jag inte JPEG-resultaten som hittills ha visats upp från 5D MarkIII....visst det är lite/lågt brus men det ser alldeles för processat,plastigt och mjukt ut(saknad av detaljer)...hoppas att det finns lägre/svagare inställning för brusreduceringen...tar hellre lite mer brus om resultatet ser naturligare ut o mer detaljer behålls.
Upp till var och en om man kör Raw ju.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
ANNONS