Annons

Canon 5D MkII - Proffsomdömen

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå bländaren så kontaktade jag Canon USA för en stund sedan och fick ett snabbt svar:
When shooting a video with the EOS 5D Mark II, the aperture that is set on the camera by you or the camera itself before recording starts, will be locked in once recording has started. The manual is only saying that the aperture, ISO speed and shutter speed are chosen by the camera automatically when shooting a still during a video recording. Since the aperture must remain the same as it was, the aperture that is used for the still image will remain locked on the original setting used when the video started recording.
Sådär, det ser ut som om vi kommer kunna styra bländaren (men även ha i minnet att 1/125 är kortast slutartid.

Ett 7-stegs ND filter för att komma till f/1.4 :)
Ett 3-stegsfilter kostar c:a 300-500 kr, lite beroende på märke och filterstorlek (för de objektiv som går till 1.4 iaf.).
 
Senast ändrad:
Apropå bländaren så kontaktade jag Canon USA för en stund sedan och fick ett snabbt svar:
Sådär, det ser ut som om vi kommer kunna styra bländaren (men även ha i minnet att 1/125 är kortast slutartid.

Ett 3-stegsfilter kostar c:a 300-500 kr, lite beroende på märke och filterstorlek (för de objektiv som går till 1.4 iaf.).

Mycket glädjande! Tack för infon!
 
Apropå bländaren så kontaktade jag Canon USA för en stund sedan och fick ett snabbt svar:
Sådär, det ser ut som om vi kommer kunna styra bländaren (men även ha i minnet att 1/125 är kortast slutartid.

Ett 3-stegsfilter kostar c:a 300-500 kr, lite beroende på märke och filterstorlek (för de objektiv som går till 1.4 iaf.).

Bilden på displayen blir kanske en aning brusig då? Den måste ju förstärkas för att "se" ut igenom linsen. Canon kanske har löst det på ngt sätt.

Men om man stackar filter på det sättet borde det ge en försämring av bildkvaliteten, men det kanske inte syns få länge men bara filmar. Dessutom kan du inte bara knalla in i skuggan eller inomhus utan att helt förstöra bilden då den automatiskt växlar från iso 100 och sedan 7 steg upp. Iso 12 800...

Det känns som om 1/125 sek är en kompromiss. Canon XM-2 (21 000:- på Cyberphoto) är en semipro videokamera och har en slutartid från 1/6-1/16000s.
Canon FS100 för under 3000:- har 1/6-1/2000s.

Så Canon Kan, men inte alla Canon kan?
 
ANNONS